DIENST WEG- EN WATERBOUWKUNDE
Modulair wegdek langs de A50 feestelijk geopend
De weg opnieuw opgebouwd
11 december 2001
Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat, Harry Prins, heeft dinsdag 11
december vier modulaire wegdekken langs de snelweg A50 geopend:
hoorbaar, zichtbaar en voelbaar resultaat van een van de pilots binnen
het innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst. Rijkswaterstaat daagt
in deze pilots het bedrijfsleven uit om zo innovatief mogelijke
oplossingen aan te dragen voor productie en gebruik van de weg. De
bedrijven ModieSlab V.O.F., Heijmans Infrastructuur & Milieu B.V.,
Koninklijke Wegenbouw Stevin en de combinatie Vermeer-Intron kregen in
april een ontwerpopdracht om hun ideeën voor een modulair wegdek uit
te werken. In de maand november realiseerden zij hun ontwerp in
proefvakken langs de A50. Komend jaar zullen deze proefvakken
uitgebreid worden getest.
Tijdens de feestelijke openingsbijeenkomst kregen twee andere
bedrijvencombinaties het goede nieuws te horen dat zij hun ontwerp
voor respectievelijk slim en energiek wegdek mogen realiseren in de
komende maanden. Voor energiek wegdek gaat het om BAM NBM met het
ontwerp EC-FICS. Voor slim wegdek betreft het 'het Denkdek' van het
consortium Verenigde VTN bedrijven, BAM/NBM, BAM Techniek, TEC Traffic
Systems en Nils.
Binnen Wegen naar de Toekomst gaat het om lange termijn denken en
korte termijn doen. Kansrijke innovaties krijgen de mogelijkheid in de
praktijk te worden getoetst. De pilots modulair, slim en energiek
wegdek maken deel uit van het thema Wegdek van de Toekomst. De pilots
zijn het resultaat van een gezamenlijke inspanning van overheid en
bedrijfsleven.
Modulair Wegdek
Met de modulaire wegdekken wordt een eerste stap gemaakt richting 'de
weg opnieuw opbouwen'. De wegdekken wijken af van wat er op de
gemiddelde weg ligt. Opgebouwd uit laagjes, gemaakt in de fabriek, een
weg die zich kan aanpassen aan de omstandigheden, die substantieel
minder geluid zou produceren, en sneller is aan te brengen en te
verwijderen.
De vier bedrijven kwamen met verschillende ontwerpen: ModieSlab V.O.F.
met ModieSlab en Koninklijke Wegenbouw Stevin met de Zeer Stille
Geluidsmodule kozen voor verticale gelaagdheid: zij gebruikten modules
die op een dragerlaag rusten. Heijmans met de Uitrolbare Weg en de
combinatie Vermeer-Intron met De Hechtweg kozen voor een systeem van
horizontale, gehechte lagen, ontworpen om functies per laag toe te
passen.
Energiek Wegdek
Voor de pilot Energiek Wegdek was de opdracht mogelijkheden te
verkennen voor energiewinning uit infrastructuur. Dit vanuit het
perspectief van een energetisch zelfvoorzienende weg: snelwegen die in
hun eigen energiebehoefte voorzien. Het bedrijfsleven is uitgedaagd om
innovatieve combinaties van duurzame energiewinning met infrastructuur
te bedenken. Over een half jaar kan blijken hoe energie uit asfalt
wordt gewonnen. Het bedrijf BAM NBM krijgt de gelegenheid het ontwerp
EC-FICS te realiseren. Dit ontwerp wint energie door laagwaardige
warmte uit het asfalt met behulp van thermokoppels om te zetten in
hoogwaardige elektrische energie.
Slim Wegdek
Met de pilot Slim Wegdek wil Rijkswaterstaat de weg intelligenter
maken. Een weg die kan waarnemen, interpreteren en handelen staat
centraal, een weg die meegroeit met de intelligentie in de auto. Onder
het motto 'Ritsen met elektronische gidsen' werd ook hier het
bedrijfsleven uitgedaagd om slimme ideeën voor te stellen voor het
ritsprobleem. Begin 2001 heeft het pilotteam zes ideeën ontvangen.
Twee ideeën zijn uitgewerkt in een ontwerp. Vervolgens zijn deze
beproefd in rijsimulatoren. Uiteindelijk bleek 'het Denkdek' van het
consortium Verenigde VTN bedrijven, BAM/NBM, BAM Techniek, TEC TRaffic
Systems en Nils veilig genoeg om door te ontwikkelen tot een
praktijkproef. Het consortium wil gebruikers van de middelste
rijstrook bewegen om de vrije ruimte op de rechterrijstrook op te
vullen, zodat ruimte ontstaat om van de linker rijstrook naar de
middelste rijstrook te ritsen. Volglichten moeten hiervoor de
benodigde ruimte scheppen.
De gepresenteerde wegdekken moeten zich in de praktijk gaan bewijzen.
Rijkswaterstaat zal de wegdekken het komende jaar beproeven. Zijn de
modulaire wegdekken bijvoorbeeld echt stiller, zijn ze echt zo
gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen? Is de kwaliteit beter
omdat ze in de fabriek worden gemaakt? De resultaten van de proeven
kunnen gebruikt worden voor eventuele verdere ontwikkeling van dit
wegdek. Het Denkdek en EC-FICS gaan de spannende fase van de
realisatie in.
Meer informatie:
Dienst Weg- en Waterbouwkunde, Karen de Boer, 015-2518524 of
Wegen naar de Toekomst, Hetty Bouwhuis, 030-2857921/06 53928561
Dit persbericht is een vervolg op de uitnodiging voor een
persbijeenkomst die plaats zal vinden op 11 december van 10.00 - 12.00
uur in Hoenderloo. Zie ook ANP: www.anp.nl/perssupport, bericht van 3
december, 10.25 uur.
10 dec 01 16:36