DIENST WEG- EN WATERBOUWKUNDE

Modulair wegdek langs de A50 feestelijk geopend

De weg opnieuw opgebouwd

11 december 2001

Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat, Harry Prins, heeft dinsdag 11 december vier modulaire wegdekken langs de snelweg A50 geopend: hoorbaar, zichtbaar en voelbaar resultaat van een van de pilots binnen het innovatieprogramma Wegen naar de Toekomst. Rijkswaterstaat daagt in deze pilots het bedrijfsleven uit om zo innovatief mogelijke oplossingen aan te dragen voor productie en gebruik van de weg. De bedrijven ModieSlab V.O.F., Heijmans Infrastructuur & Milieu B.V., Koninklijke Wegenbouw Stevin en de combinatie Vermeer-Intron kregen in april een ontwerpopdracht om hun ideeën voor een modulair wegdek uit te werken. In de maand november realiseerden zij hun ontwerp in proefvakken langs de A50. Komend jaar zullen deze proefvakken uitgebreid worden getest.

Tijdens de feestelijke openingsbijeenkomst kregen twee andere bedrijvencombinaties het goede nieuws te horen dat zij hun ontwerp voor respectievelijk slim en energiek wegdek mogen realiseren in de komende maanden. Voor energiek wegdek gaat het om BAM NBM met het ontwerp EC-FICS. Voor slim wegdek betreft het 'het Denkdek' van het consortium Verenigde VTN bedrijven, BAM/NBM, BAM Techniek, TEC Traffic Systems en Nils.

Binnen Wegen naar de Toekomst gaat het om lange termijn denken en korte termijn doen. Kansrijke innovaties krijgen de mogelijkheid in de praktijk te worden getoetst. De pilots modulair, slim en energiek wegdek maken deel uit van het thema Wegdek van de Toekomst. De pilots zijn het resultaat van een gezamenlijke inspanning van overheid en bedrijfsleven.

Modulair Wegdek
Met de modulaire wegdekken wordt een eerste stap gemaakt richting 'de weg opnieuw opbouwen'. De wegdekken wijken af van wat er op de gemiddelde weg ligt. Opgebouwd uit laagjes, gemaakt in de fabriek, een weg die zich kan aanpassen aan de omstandigheden, die substantieel minder geluid zou produceren, en sneller is aan te brengen en te verwijderen.
De vier bedrijven kwamen met verschillende ontwerpen: ModieSlab V.O.F. met ModieSlab en Koninklijke Wegenbouw Stevin met de Zeer Stille Geluidsmodule kozen voor verticale gelaagdheid: zij gebruikten modules die op een dragerlaag rusten. Heijmans met de Uitrolbare Weg en de combinatie Vermeer-Intron met De Hechtweg kozen voor een systeem van horizontale, gehechte lagen, ontworpen om functies per laag toe te passen.

Energiek Wegdek
Voor de pilot Energiek Wegdek was de opdracht mogelijkheden te verkennen voor energiewinning uit infrastructuur. Dit vanuit het perspectief van een energetisch zelfvoorzienende weg: snelwegen die in hun eigen energiebehoefte voorzien. Het bedrijfsleven is uitgedaagd om innovatieve combinaties van duurzame energiewinning met infrastructuur te bedenken. Over een half jaar kan blijken hoe energie uit asfalt wordt gewonnen. Het bedrijf BAM NBM krijgt de gelegenheid het ontwerp EC-FICS te realiseren. Dit ontwerp wint energie door laagwaardige warmte uit het asfalt met behulp van thermokoppels om te zetten in hoogwaardige elektrische energie.

Slim Wegdek
Met de pilot Slim Wegdek wil Rijkswaterstaat de weg intelligenter maken. Een weg die kan waarnemen, interpreteren en handelen staat centraal, een weg die meegroeit met de intelligentie in de auto. Onder het motto 'Ritsen met elektronische gidsen' werd ook hier het bedrijfsleven uitgedaagd om slimme ideeën voor te stellen voor het ritsprobleem. Begin 2001 heeft het pilotteam zes ideeën ontvangen. Twee ideeën zijn uitgewerkt in een ontwerp. Vervolgens zijn deze beproefd in rijsimulatoren. Uiteindelijk bleek 'het Denkdek' van het consortium Verenigde VTN bedrijven, BAM/NBM, BAM Techniek, TEC TRaffic Systems en Nils veilig genoeg om door te ontwikkelen tot een praktijkproef. Het consortium wil gebruikers van de middelste rijstrook bewegen om de vrije ruimte op de rechterrijstrook op te vullen, zodat ruimte ontstaat om van de linker rijstrook naar de middelste rijstrook te ritsen. Volglichten moeten hiervoor de benodigde ruimte scheppen.

De gepresenteerde wegdekken moeten zich in de praktijk gaan bewijzen. Rijkswaterstaat zal de wegdekken het komende jaar beproeven. Zijn de modulaire wegdekken bijvoorbeeld echt stiller, zijn ze echt zo gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen? Is de kwaliteit beter omdat ze in de fabriek worden gemaakt? De resultaten van de proeven kunnen gebruikt worden voor eventuele verdere ontwikkeling van dit wegdek. Het Denkdek en EC-FICS gaan de spannende fase van de realisatie in.

Meer informatie:
Dienst Weg- en Waterbouwkunde, Karen de Boer, 015-2518524 of Wegen naar de Toekomst, Hetty Bouwhuis, 030-2857921/06 53928561 Dit persbericht is een vervolg op de uitnodiging voor een persbijeenkomst die plaats zal vinden op 11 december van 10.00 - 12.00 uur in Hoenderloo. Zie ook ANP: www.anp.nl/perssupport, bericht van 3 december, 10.25 uur.

10 dec 01 16:36