INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS

ICT wordt normaal hulpmiddel in de klas

Utrecht, 11 december 2001 - De integratie van ICT in het onderwijs heeft de afgelopen jaren een goede voortgang geboekt. ICT wordt steeds meer een geïntegreerd onderdeel van het schoolbeleid en als een normaal hulpmiddel in de klas beschouwd door leraren en leerlingen. Dit concludeert de Inspectie van het Onderwijs in haar rapport Resultaten van vier jaar ICT-beleid in het Onderwijs dat vandaag door Minister Hermans aan de Tweede Kamer is gestuurd.

De overtuiging dat ICT grote betekenis heeft voor vernieuwing en kwaliteitsverbeteringen in het onderwijs wordt algemeen gedeeld. In het primair en voortgezet onderwijs is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het op orde brengen van de noodzakelijke randvoorwaarden, zoals infrastructuur en scholing van docenten in ICT-basisvaardigheden.
Scholen waar ICT met succes is ingevoerd kenmerken zich door een uitstekende organisatie van het veranderingsproces, goed leiding geven, planmatig werken en stimuleren van initiatieven van leerkrachten en leerlingen. In de BVE-sector is al een sterke verbreding van ICT-processen in het onderwijs te zien, mede onder invloed van de beroepspraktijk.

De toekenning van middelen aan scholen, in een duidelijk beleidskader, met verantwoordelijkheid voor de scholen zelf om over besteding te beslissen is uitermate belangrijk gebleken. Scholen vragen om ruimte om veranderingen naar eigen inzicht te kunnen nastreven.

In het rapport worden ook aandachtspunten en lessen voor de toekomst beschreven, zoals de problematiek van het beheer van ICT-voorzieningen, de benodigde tijdsinvestering, het nascholingsaanbod en extra aandacht voor de lerarenopleidingen. De minister heeft toegezegd deze constateringen van de Inspectie te betrekken bij het uitwerken van de contouren van het ICT-beleid na Onderwijs on line.