Ingezonden persbericht

PERSBERICHT van de Branchevereniging van Nederlandse Internetproviders (NLIP)

Den Haag, 11 december 2001


***NLIP verwelkomt regelgeving voor ongevraagde e-mail maar mist belangrijke besluiten***

De raad van telecom-ministers heeft op 6 december politieke overeenstemming bereikt over de een regime voor ongevraagde (reclame) e-mail. In het nieuwe regime staat de toestemming van de eindgebruiker centraal. NLIP verwelkomt de regeling waar zij al jaren voorstander van is.

De Branchevereniging van Nederlandse Internetproviders, NLIP, verwelkomt de besluiten van de Europese telecom-ministers voor een nieuwe telecommunicatie-privacy richtlijn die afgelopen donderdag in Brussel zijn genomen . De voornaamste wijziging ten opzichte van de huidige regelgeving bestaat uit de invoering van een regime waarbij vooraf toestemming van de eindgebruiker moet worden verkregen vooraleer ongevraagde commerciële communicatie per e-mail mag worden verstuurd. Pas na toestemming mag worden over gegaan tot het versturen van reclame per e-mail.

Alleen bij bestaande klanten wordt bedrijven de ruimte gelaten om zonder uitdrukkelijke toestemming van de consument informatie te sturen. Voor de consument wordt zo duidelijker of iemand hem op rechtmatige wijze benadert. Alleen de bedrijven die hij toestemming heeft verleend en de bedrijven waar hij klant bij is mogen hem immers benaderen. Reclame per e-mail kan dan alleen van een vertrouwde afzender afkomstig zijn.

In de praktijk betekent deze regeling dat het makkelijker wordt om maatregelen te nemen tegen spam. Spamming is de praktijk van het massaal, op onrechtmatige wijze versturen van grote hoeveelheden ongevraagde e-mail, doorgaans van commerciële aard (denk aan de inmiddels legendarische 'get-rich-quick'-schemes en reclame voor Viagra pillen). Voor ISP's (Internet Service Providers) leveren deze praktijken ernstige technische problemen op, terwijl de daders juridisch vaak moeilijk op het matje geroepen kunnen worden. Door het huidige voorstel wordt het makkelijker deze illegale mailings van legale marketing te onderscheiden. Volgens een eerdere Europese richtlijn moeten dergelijke emailberichten gelabeld worden om herkenning te vergroten en spam tegen te gaan. Deze maatregel tezamen met de invoering van een toestemmingsvereiste biedt goede hoop dat consumenten en providers minder last van illegale, ongevraagde bulk-email zullen krijgen.

Nu het belang van deze problematiek door de procedure rond de telecommunicatie-privacy richtlijn nogmaals is gebleken, hoopt de NLIP dat bij de Nederlandse overheid meer aandacht zal ontstaan voor handhaving en handhaafbaarheid van bestaande en toekomstige wetgeving die voor Internet Service Providers van belang is. Ondanks het internationale karakter van internet, dat effectieve handhaving vaak parten speelt, blijft NLIP van mening dat goede handhaving op nationaal niveau uitgangspunt moet blijven. Alleen dan kan een begin worden gemaakt met de werkelijke aanpak van dit probleem en vergelijkbare problemen.

Vervolg is nu dat het Europese parlement in tweede lezing akkoord moet gaan met de voorgestelde regeling. Tegelijk blijft NLIP in gesprek met de marketingbranche en andere stakeholders op dit beleidsterrein. Doel is om met en voor bedrijven die zich aan de wetgeving en aan de regels in de markt houden een systeem op te stellen om toch Internet op een juiste wijze, zonder overlast voor eindgebruikers en Internet providers, als marketingmedium te kunnen gebruiken.

Meer informatie:
Hans Leemans
Directeur NLIP
www.nlip.nl
Tel: (070) 31 40 291
Fax: (070) 31 40 625
redactie@nlip.nl