Endemol Entertainment
Hilversum, 12 december 2001
ENDEMOL HOUDT ARGENTINIË AAN DE BUIS GEKLUISTERD
De Endemol-programma's 'Gran Hermano' en 'Confianza Ciega', Spaans voor 'Big
Brother' en 'Blind Vertrouwen', hebben een 'hype' veroorzaakt in Argentinië.
De onlangs uitgezonden finales van beide programma's trokken ongekende
kijkcijfers. De programma's van de Endemol-dochter in Argentinië, genaamd
P&P Endemol, kunnen bekeken worden in verschillende Latijns-Amerikaanse
landen en de Verenigde Staten, via kabel en satelliet. P&P Endemol is een
van de weinige onafhankelijke televisie-producenten in Argentinië, die
produceert voor verschillende nationale zenders.
Gran Hermano
Op 1 december j.l. scoorde de finale van de tweede Big Brother-versie in
Argentinië torenhoog. De Gran Hermano-finale werd vanaf 21.00 uur
uitgezonden door de zender Telefé. Rond middernacht bereikten de kijkcijfers
een hoogtepunt met een marktaandeel van maar liefst 80,1 procent. Bewoner
Roberto Parra, een 30-jarige marketing-student, kreeg 110.309
publieksstemmen en won daardoor de 200.000 dollar (179.163 euro). De
uitzending scoorde een gemiddelde kijkdichtheid van 26,1 en een gemiddeld
marktaandeel van 57,3 procent met een piek van 80,1 procent.
De BB-finale scoorde twee keer de kijkdichtheid van een van de best bekeken programma's op de Argentijnse televisie, getiteld 'Sabado Bus' uitgezonden door Canal 13. Zelfs de rugby-wedstrijd 'Los Pumas' (Argentinië) tegen 'All Blacks' (Nieuw Zeeland) kon niet opboksen tegen Gran Hermano waarvan de kijkdichtheid vier keer zo groot was als die van de wedstrijd.
Confianza Ciega
Blind Vertrouwen, heb je het? De Argentijnse bevolking wilde hier absoluut
achterkomen. Het programma Confianza Ciega (Blind Vertrouwen) is een hit in
Argentinië. De laatste opgenomen uitzending werd 5 december om 22.00 uur
uitgezonden door de zender Azul TV. Het gemiddelde marktaandeel bedroeg 33,3
procent met een uitschieter naar 39,9 procent aan het eind van de show.
Confianza Ciega versloeg de concurrentie en won het met historische
kijkcijfers van de programma's op de andere zenders. Dankzij het programma
scoorde Azul TV een beter gemiddelde op dat uur dan Argentinië's grootste
televisie-zender, Telefé. De laatste live-uitzending wordt op 14 december
uitgezonden.