Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Persbericht
Nummer: 166
Datum: 12-12-2001
YBEMA STUURT OPZET KENNIS- EN INFORMATIECENTRUM MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN NAAR TWEEDE KAMER
Het Kennis- en Informatiecentrum Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
kan in de loop van het komende jaar operationeel worden. Staatssecretaris
Gerrit Ybema van Economische Zaken heeft vandaag de opzet en taakstelling
van het centrum naar de Tweede Kamer gestuurd.
In het kabinetsstandpunt van april 2001 over maatschappelijk verantwoord
ondernemen staat het voornemen om te komen tot een onafhankelijk kennis-
en informatiecentrum dat actief informatie over maatschappelijk
verantwoord ondernemen (MVO) verzamelt, analyseert en verspreidt. Het
voornaamste doel van het kennis- en informatiecentrum is dan ook het
bevorderen van kennis- en informatie-overdracht over MVO, zowel in de
nationale als in de internationale context. Daarbij zal de onderlinge
dialoog tussen ondernemers, maatschappelijke organisaties, (lokale)
overheden en burgers worden bevorderd en ondersteund. Omdat er al veel
organisaties zijn die zich op een of ander wijze bezig houden met MVO, zal
het kenniscentrum ook een coordinerende en doorverwijs functie krijgen.
Het centrum zal actief informatie aanbieden op het gebied van MVO aan
middelgrote en kleine bedrijven en intermediaire organisaties, uit
onderzoek blijkt daar de meeste behoefte te bestaan. Dit sluit ook aan
bij de inzet van het kabinet om het MKB bewust te maken van de
mogelijkheden die MVO biedt. Ook het inventariseren van goede voorbeelden
uit de praktijk op het gebeid van MVO is een taak van het centrum, evenals
het identificeren van witte vlekken in kennis op het gebied van MVO om op
basis daarvan onderzoeksprogramma's op te zetten. Voorts het initieren en
stimuleren van samenwerkingsverbanden gericht op sectoren en
internationale productketens en het bieden van een platform voor dialoog.
Hoewel de primaire doelgroepen van het centrum ondernemingen, (lokale)
overheden en maatschappelijke organisaties zijn, moet ook de individuele
burger met zijn vragen over MVO er terecht kunnen. Het centrum zal echter
niet:
- een directe rol spelen in de ondersteuning van NGO's en duurzame
beleggers bij de beoordeling van grote (beursgenoteerde) bedrijven;
- een adviserende rol hebben naar consumenten, bijvoorbeeld door het
verschaffen van informatie over specifieke producten;
- een ombudsfunctie hebben.
Het centrum zal een onafhankelijke organisatie zijn met een bestuur en een
programmaraad.