IMCA GROUP

Hollands Glorie: Figee bouwt kranen voor haven Jemen

Het Amsterdamse kranenbouwbedrijf Figee gaat twee grote containerkranen bouwen voor Jemen. Met de sensationele order is 32 miljoen gulden gemoeid. De order levert een jaar werkgelegenheid op voor dertig tot veertig mensen. De kranen moeten in maart 2003 operationeel zijn in de haven van Hodeida aan de Rode Zee. Figee-directeur Ruud de Vlieger: 'Deze order is een stukje Hollands Glorie. Figee dateert van 1836, maar het kan de allermodernste kranen leveren die voldoen aan de meest specifieke wensen.'

De order betreft twee grote ship-to-shore-containerkranen. Daarnaast verzorgt Figee de aanvullende equipment zoals de container-heftrucks. Commercieel directeur Rob van de Veerdonk: 'We leveren de kranen als turn-key-project. Bij wijze van spreken hoeven ze alleen maar de stekker in het stopcontact te doen. De kranen worden volledig afgemonteerd en bedrijfsklaar geleverd. Wij leggen bijvoorbeeld ook 1000 meter rails aan in de haven. Dat maakt onderdeel uit van de order. Eigenlijk zijn we dus bezig met een brede upgrading van de haven. Maar daarbij houdt het niet op. De levering is inclusief training van het plaatselijke personeel. Daarnaast zullen mensen van Figee na de verkoop nog zes keer ter plekke zijn voor nadere instructie van de mensen ter plekke.'

Van de Veerdonk: 'Figee kan inspelen op de specifieke wensen van de klanten. Daarom zijn wij juist geschikt voor deze order. De kaden in Jemen hebben een beperkte belasting en daaraan zijn deze kranen speciaal aangepast. Voor het vervoer gebruiken wij een speciaal transportschip. De hoogte van de kranen is aangepast aan de nieuwe brug over het Suez-kanaal. Dat illustreert nog eens dat wij zeer flexibel kunnen werken en altijd kunnen inspelen op specifieke eisen.'

De order kwam tot stand met steun van het Nederlandse Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. Er is 2,5 jaar aan gewerkt. De order is kwam diverse malen in gevaar, onder andere door een regeringswisseling in Jemen en 11 september.
De kranen wegen 1400 ton per stuk. Ze zijn 60 meter hoog, De armen van de kranen steken 45 meter de haven in. De twee kranen moeten over een jaar gereed zijn voor transport. Daarna is er nog drie maanden de tijd voor plaatsing op het transportschip en het eigenlijke vervoer. Er werken 55 mensen bij het Amsterdamse kraanbedrijf. Figee was tot eind 1999 gevestigd in Haarlem. De verhuizing naar Amsterdam maakt de mega-order mogelijk. Door de nieuwe plek binnen de ringweg A10 aan het IJ heeft Figee nu de ruimte voor het speciale transportschip. Figee maakt deel uit van de IMCA Group, de investeringsmaatschappij van de E. De Vlieger. Imca is verder onder andere actief in Scheepsbouw (Shipdock), Vastgoed, Media en Luchtvaart. Erik de Vlieger over de sensationele order; 'De oude economie blijkt op de weg terug. We hebben ons drie jaar lang laten wijsmaken dat deze industrie er niet meer toe zou doen en dat de nieuwe economie ons eeuwige welvaart kon brengen. Inmiddels gelooft men niet meer in sprookjes en gelden ook hier de wetten van de markt. Amsterdam heeft mede dankzij het Havenbedrijf zich sterk gemaakt voor de economische positie van bedrijven als Figee in het havengebied. Figee heeft gebruik kunnen maken van de kennis van containerkranen die het Havenbedrijf in de loop van de tijd heeft opgebouwd. Het volledig opgeven van dergelijke industrietakken zou een enorme kapitaalvernietiging van kennis en (maatschappelijk) kapitaal tot gevolg hebben.'

Meer informatie:
Ruud de Vlieger

06 54 98 57 89

12 dec 01 13:49