IMCA GROUP
Hollands Glorie: Figee bouwt kranen voor haven Jemen
Het Amsterdamse kranenbouwbedrijf Figee gaat twee grote containerkranen bouwen voor Jemen. Met de sensationele order is 32 miljoen gulden gemoeid. De order levert een jaar werkgelegenheid op voor dertig tot veertig mensen. De kranen moeten in maart 2003 operationeel zijn in de haven van Hodeida aan de Rode Zee. Figee-directeur Ruud de Vlieger: 'Deze order is een stukje Hollands Glorie. Figee dateert van 1836, maar het kan de allermodernste kranen leveren die voldoen aan de meest specifieke wensen.'
De order betreft twee grote ship-to-shore-containerkranen. Daarnaast
verzorgt Figee de aanvullende equipment zoals de container-heftrucks.
Commercieel directeur Rob van de Veerdonk: 'We leveren de kranen als
turn-key-project. Bij wijze van spreken hoeven ze alleen maar de
stekker in het stopcontact te doen. De kranen worden volledig
afgemonteerd en bedrijfsklaar geleverd. Wij leggen bijvoorbeeld ook
1000 meter rails aan in de haven. Dat maakt onderdeel uit van de
order. Eigenlijk zijn we dus bezig met een brede upgrading van de
haven. Maar daarbij houdt het niet op. De levering is inclusief
training van het plaatselijke personeel. Daarnaast zullen mensen van
Figee na de verkoop nog zes keer ter plekke zijn voor nadere
instructie van de mensen ter plekke.'
Van de Veerdonk: 'Figee kan inspelen op de specifieke wensen van de
klanten. Daarom zijn wij juist geschikt voor deze order. De kaden in
Jemen hebben een beperkte belasting en daaraan zijn deze kranen
speciaal aangepast. Voor het vervoer gebruiken wij een speciaal
transportschip. De hoogte van de kranen is aangepast aan de nieuwe
brug over het Suez-kanaal. Dat illustreert nog eens dat wij zeer
flexibel kunnen werken en altijd kunnen inspelen op specifieke
eisen.'
De order kwam tot stand met steun van het Nederlandse Ministerie van
Ontwikkelingssamenwerking. Er is 2,5 jaar aan gewerkt. De order is
kwam diverse malen in gevaar, onder andere door een regeringswisseling
in Jemen en 11 september.
De kranen wegen 1400 ton per stuk. Ze zijn 60 meter hoog, De armen van
de kranen steken 45 meter de haven in. De twee kranen moeten over een
jaar gereed zijn voor transport. Daarna is er nog drie maanden de tijd
voor plaatsing op het transportschip en het eigenlijke vervoer.
Er werken 55 mensen bij het Amsterdamse kraanbedrijf. Figee was tot
eind 1999 gevestigd in Haarlem. De verhuizing naar Amsterdam maakt de
mega-order mogelijk. Door de nieuwe plek binnen de ringweg A10 aan het
IJ heeft Figee nu de ruimte voor het speciale transportschip.
Figee maakt deel uit van de IMCA Group, de investeringsmaatschappij
van de E. De Vlieger. Imca is verder onder andere actief in
Scheepsbouw (Shipdock), Vastgoed, Media en Luchtvaart.
Erik de Vlieger over de sensationele order; 'De oude economie blijkt
op de weg terug. We hebben ons drie jaar lang laten wijsmaken dat deze
industrie er niet meer toe zou doen en dat de nieuwe economie ons
eeuwige welvaart kon brengen. Inmiddels gelooft men niet meer in
sprookjes en gelden ook hier de wetten van de markt. Amsterdam heeft
mede dankzij het Havenbedrijf zich sterk gemaakt voor de economische
positie van bedrijven als Figee in het havengebied. Figee heeft
gebruik kunnen maken van de kennis van containerkranen die het
Havenbedrijf in de loop van de tijd heeft opgebouwd. Het volledig
opgeven van dergelijke industrietakken zou een enorme
kapitaalvernietiging van kennis en (maatschappelijk) kapitaal tot
gevolg hebben.'
Meer informatie:
Ruud de Vlieger
06 54 98 57 89
12 dec 01 13:49