ABVAKABO FNV: veroordeling brandweerman onbegrijpelijk(12/12)
Onlangs is een chauffeur van de brandweer Amsterdam veroordeeld tot
twee maanden voorwaardelijk en één jaar voorwaardelijke ontzegging van
de rijbevoegdheid omdat hij met zwaailicht en sirenes door rood licht
reed en daarbij een dodelijk ongeluk veroorzaakte. Het is de eerste
brandweerman die op deze manier veroordeeld wordt na een ongeval als
gevolg van het uitoefenen van zijn functie. ABVAKABO FNV is uitermate
bezorgd over deze ontwikkeling.
In geval van een brandmelding is de opkomsttijd, afhankelijk van de
risicomelding, vier tot zes minuten. Dat betekent dat de bevelvoerder
en/of chauffeur van het uitrukkende voertuig, een inschatting maakt
van de situatie en in fracties van seconden een beslissing neemt. Ook
ter plekke (bij brand of hulpverlening) dienen vaak moeilijke
beslissingen genomen. Altijd in de context van de situatie met de
haast die dat met zich meebrengt en de feitelijke informatie van dat
moment. In de bovengenoemde situatie werd de chauffeur van de
brandweerauto persoonlijk aansprakelijk gesteld, dood door schuld is
hem ten laste gelegd, terwijl hij in opdracht van de werkgever, in dit
geval dus de commandant brandweer handelde.
Het werk van de brandweerman (en dat geldt uiteraard ook voor
bijvoorbeeld ambulance medewerkers) wordt door die persoonlijke
aansprakelijkheid bijna onmogelijk gemaakt.
De hulpverlener moet kunnen handelen naar bevind van zaken. Hij of zij
heeft geen tijd - of liever gezegd kán geen tijd nemen - om zijn eigen
(strafrechtelijke) risicos in te schatten bij een eventuele verkeerde
beoordeling. Wanneer de hulpverlener die tijd wel zou nemen zal de
kwaliteit van de daadwerkelijke hulp afnemen. Bovendien wordt het
steeds moeilijker gemotiveerd personeel te vinden wanneer je
persoonlijk aansprakelijkheid gesteld wordt voor eventuele schade als
gevolg van handelen in opdracht.
ABVAKABO FNV is van mening dat een individuele hulpverlener niet
persoonlijk aansprakelijk gesteld zou mogen worden omdat hij in
opdracht van de werkgever heeft gehandeld. Ook moeten er betere
richtlijnen te komen voor het uitrukken naar brand of andere
spoedeisende hulp. De maximale snelheid waarmee je een kruising mag
oversteken kan bijvoorbeeld vastgelegd worden. Of wanneer precies de
optische- en geluidssignalen gevoerd mogen worden. Die richtlijnen
bieden uiteraard geen oplossing maar kunnen wel houvast geven. De
rechtspositie (bescherming) van hulpverleners lijkt volgens ABVAKABO
FNV tekort te schieten.
Op 17 januari aanstaande is door ABVAKABO FNV een studiedag
georganiseerd met juridisch deskundigen. Zij buigen zich over de
strafrechtelijke aansprakelijkheid in dit soort
hulpverleningssituaties. Ook in de CAO-inzet voor gemeenten is dit
punt meegenomen en we rekenen erop hierover duidelijke afspraken te
maken.
---