ABVAKABO FNV

ABVAKABO FNV: veroordeling brandweerman onbegrijpelijk(12/12)

Onlangs is een chauffeur van de brandweer Amsterdam veroordeeld tot twee maanden voorwaardelijk en één jaar voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid omdat hij met zwaailicht en sirenes door rood licht reed en daarbij een dodelijk ongeluk veroorzaakte. Het is de eerste brandweerman die op deze manier veroordeeld wordt na een ongeval als gevolg van het uitoefenen van zijn functie. ABVAKABO FNV is uitermate bezorgd over deze ontwikkeling.

In geval van een brandmelding is de opkomsttijd, afhankelijk van de risicomelding, vier tot zes minuten. Dat betekent dat de bevelvoerder en/of chauffeur van het uitrukkende voertuig, een inschatting maakt van de situatie en in fracties van seconden een beslissing neemt. Ook ter plekke (bij brand of hulpverlening) dienen vaak moeilijke beslissingen genomen. Altijd in de context van de situatie met de haast die dat met zich meebrengt en de feitelijke informatie van dat moment. In de bovengenoemde situatie werd de chauffeur van de brandweerauto persoonlijk aansprakelijk gesteld, dood door schuld is hem ten laste gelegd, terwijl hij in opdracht van de werkgever, in dit geval dus de commandant brandweer handelde.

Het werk van de brandweerman (en dat geldt uiteraard ook voor bijvoorbeeld ambulance medewerkers) wordt door die persoonlijke aansprakelijkheid bijna onmogelijk gemaakt.
De hulpverlener moet kunnen handelen naar bevind van zaken. Hij of zij heeft geen tijd - of liever gezegd kán geen tijd nemen - om zijn eigen (strafrechtelijke) risicos in te schatten bij een eventuele verkeerde beoordeling. Wanneer de hulpverlener die tijd wel zou nemen zal de kwaliteit van de daadwerkelijke hulp afnemen. Bovendien wordt het steeds moeilijker gemotiveerd personeel te vinden wanneer je persoonlijk aansprakelijkheid gesteld wordt voor eventuele schade als gevolg van handelen in opdracht.

ABVAKABO FNV is van mening dat een individuele hulpverlener niet persoonlijk aansprakelijk gesteld zou mogen worden omdat hij in opdracht van de werkgever heeft gehandeld. Ook moeten er betere richtlijnen te komen voor het uitrukken naar brand of andere spoedeisende hulp. De maximale snelheid waarmee je een kruising mag oversteken kan bijvoorbeeld vastgelegd worden. Of wanneer precies de optische- en geluidssignalen gevoerd mogen worden. Die richtlijnen bieden uiteraard geen oplossing maar kunnen wel houvast geven. De rechtspositie (bescherming) van hulpverleners lijkt volgens ABVAKABO FNV tekort te schieten.
Op 17 januari aanstaande is door ABVAKABO FNV een studiedag georganiseerd met juridisch deskundigen. Zij buigen zich over de strafrechtelijke aansprakelijkheid in dit soort hulpverleningssituaties. Ook in de CAO-inzet voor gemeenten is dit punt meegenomen en we rekenen erop hierover duidelijke afspraken te maken.


---