12-12-2001
Provincie ziet toekomst voor spoorlijn Geldermalsen-Gorinchem
De provincie Zuid-Holland ziet perspectief voor de verliesgevende
spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen. Wel moet de verbinding dan een
aantal verbeteringen ondergaan. Dat schrijft gedeputeerde Marnix
Norder aan de gemeentebesturen langs de lijn.
De brief volgt op een onderzoek van de provincie naar de
vervoerspotentie en toekomst van de treindienst. De bevindingen zijn
vastgelegd in het rapport Verkenning Toekomstperspectief Merwede -
Lingelijn. De verbeteringen die daarin genoemd worden zijn een
frequentieverhoging, optimaliseren van de overstap op de treinen in
Dordrecht en Geldermalsen, opening van extra halten, investering in
extra passeerspoor en de inzet van comfortabel en lichter materieel.
In vervoerkundige zin zijn aan het vervoerproduct verbeteringen aan te
brengen door onder meer:
§ de vervoermarkten van Interliner, bus, waterbus en trein beter te
integreren,
§ toezien op goed voor- en natransport te organiseren (CVV,
fietsenstalling, P+R, bus, taxi), zeker waar tracering van de
spoorlijn ongunstig is gelegen ten opzichte van de bebouwing,
§ snelheid, betrouwbaarheid en sociale veiligheid van hoge kwaliteit
te laten zijn, etc.
De Merwede - Lingelijn, in de huidige uitvoering als treindienst, is
een onrendabele spoorverbinding. Het reizigerspotentieel van de
Merwede - Lingelijn en daarmee de rentabiliteit, kan echter groeien
als de railverbinding optimaal voorziet in de behoeften van de
reizigers.
draagvlak
Norder: "Ik ben van mening dat de gemeenten langs deze spoorlijn in
belangrijke mate het draagvlak bepalen voor een optimaal gebruik van
de railverbinding. Met name de afstemming van ruimtelijke
ontwikkelingen op het vervoer per spoor is van groot belang." Verder
vindt Norder dat het spoorvervoer kansen biedt voor de verdere
ontplooiing van de stedenband aan de zuidrand van de Alblasserwaard.
Ook meent hij dat de verbinding een goed alternatief kan zijn voor de
auto. "Ik vind dat de railverbinding een bijdrage kan leveren in de
aanpak van de toenemende autoverplaatsingen in de A15-corridor." aldus
Norder. De gedeputeerde ziet een parallel met grotendeels enkelsporige
lijntje tussen Utrecht en Leiden. Voor dat traject zijn vergaande
ambitieuze plannen om het om te bouwen voor gelijktijdig gebruik met
light rail voertuigen en het spoor zelfs door te trekken tot aan de
kust. "Daar zijn wij bezig om een afgeschreven stoptreintje van de NS
om te bouwen tot hoogwaardig o.v. van de 21e eeuw. Ik doel daarbij op
de RijnGouweLijn In de Drechtstedenregio hebben wij ook een dergelijke
kans. Ik hoop dat wij met elkaar die kans kunnen benutten."
Het is de bedoeling de uitkomsten van het rapport in het voorjaar met
de gemeenten te bespreken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen Disco van de
afdeling Communicatie, telefoon 070 441 71 59 (buiten kantooruren via
06 53 484 062).