Provincie Zuid-Holland

12-12-2001
Provincie ziet toekomst voor spoorlijn Geldermalsen-Gorinchem

De provincie Zuid-Holland ziet perspectief voor de verliesgevende spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen. Wel moet de verbinding dan een aantal verbeteringen ondergaan. Dat schrijft gedeputeerde Marnix Norder aan de gemeentebesturen langs de lijn.

De brief volgt op een onderzoek van de provincie naar de vervoerspotentie en toekomst van de treindienst. De bevindingen zijn vastgelegd in het rapport Verkenning Toekomstperspectief Merwede - Lingelijn. De verbeteringen die daarin genoemd worden zijn een frequentieverhoging, optimaliseren van de overstap op de treinen in Dordrecht en Geldermalsen, opening van extra halten, investering in extra passeerspoor en de inzet van comfortabel en lichter materieel. In vervoerkundige zin zijn aan het vervoerproduct verbeteringen aan te brengen door onder meer:
§ de vervoermarkten van Interliner, bus, waterbus en trein beter te integreren,
§ toezien op goed voor- en natransport te organiseren (CVV, fietsenstalling, P+R, bus, taxi), zeker waar tracering van de spoorlijn ongunstig is gelegen ten opzichte van de bebouwing, § snelheid, betrouwbaarheid en sociale veiligheid van hoge kwaliteit te laten zijn, etc.

De Merwede - Lingelijn, in de huidige uitvoering als treindienst, is een onrendabele spoorverbinding. Het reizigerspotentieel van de Merwede - Lingelijn en daarmee de rentabiliteit, kan echter groeien als de railverbinding optimaal voorziet in de behoeften van de reizigers.

draagvlak
Norder: "Ik ben van mening dat de gemeenten langs deze spoorlijn in belangrijke mate het draagvlak bepalen voor een optimaal gebruik van de railverbinding. Met name de afstemming van ruimtelijke ontwikkelingen op het vervoer per spoor is van groot belang." Verder vindt Norder dat het spoorvervoer kansen biedt voor de verdere ontplooiing van de stedenband aan de zuidrand van de Alblasserwaard. Ook meent hij dat de verbinding een goed alternatief kan zijn voor de auto. "Ik vind dat de railverbinding een bijdrage kan leveren in de aanpak van de toenemende autoverplaatsingen in de A15-corridor." aldus Norder. De gedeputeerde ziet een parallel met grotendeels enkelsporige lijntje tussen Utrecht en Leiden. Voor dat traject zijn vergaande ambitieuze plannen om het om te bouwen voor gelijktijdig gebruik met light rail voertuigen en het spoor zelfs door te trekken tot aan de kust. "Daar zijn wij bezig om een afgeschreven stoptreintje van de NS om te bouwen tot hoogwaardig o.v. van de 21e eeuw. Ik doel daarbij op de RijnGouweLijn In de Drechtstedenregio hebben wij ook een dergelijke kans. Ik hoop dat wij met elkaar die kans kunnen benutten."

Het is de bedoeling de uitkomsten van het rapport in het voorjaar met de gemeenten te bespreken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen Disco van de afdeling Communicatie, telefoon 070 441 71 59 (buiten kantooruren via 06 53 484 062).