DSM

12 december 2001


- geavanceerde mogelijkheden voor klanten en leveranciers om geautomatiseerd zaken te doen met DSM via internet -
Start nieuw e-business systeem DSM succesvol

DSM heeft met succes de eerste transacties verricht via de online shop van zijn nieuwe Corporate eBusiness Platform. Internatio N.V. (Mechelen, België), een belangrijke Europese distributiepartner van DSM Coating Resins, plaatste online een bestelling met behulp van een Web browser interface. Bij deze geavanceerde e-ordering met Asera-technologie worden de transactiegegevens direct ingevoerd in de interne back-end-systemen van DSM. DSM startte in augustus met het opzetten van een overkoepelende e-business infrastructuur om klanten en leveranciers nog beter in staat te stellen om met DSM zaken te doen via internet.

"Onze klanten kunnen nu online bestellingen plaatsen, de status van hun orders bekijken en technische informatie opvragen. Dat zijn waardevolle nieuwe diensten," zegt Bernard van Schaik, directeur van DSM Coating Resins. "Door onze klanten dit nieuwe kanaal aan te bieden, geven we hen meer keuzemogelijkheden en maken we ons brede productenpakket beter toegankelijk."

Johan Scholten, directeur van Internatio N.V.: "Als klant stellen we dit nieuwe kanaal zeer op prijs. We willen snel toegang hebben tot DSM's productenpakket en transacties snel afhandelen, en dat kan nu met deze online optie."

"Bij het opzetten van een concernwijde e-business infrastructuur maken we dankbaar gebruik van de ervaring die we gedurende anderhalf jaar hebben opgedaan in vele eBusiness pilots, waaronder de succesvolle deelname in de e-marktplaatsen Omnexus en Elemica," zegt Ton Geurts, Program Manager DSM eBusiness Sell Side. "Sommige bedrijfsonderdelen realiseren nu al 15% van hun omzet via online-kanalen, maar een concernwijd eBusiness Platform zal DSM pas echt in staat stellen te profiteren van de voordelen van online zakendoen met zowel klanten als leveranciers".

DSM's e-business strategie en -infrastructuur

DSM voorziet dat in 2003 een aanzienlijk deel van zijn activiteiten zal worden uitgevoerd en ondersteund met behulp van "web-enabled tools". Het afgelopen jaar zijn forse stappen gezet om de ambitieuze strategische e-businessdoelstellingen te verwezenlijken.

Het integratieplatform wordt ontwikkeld voor zowel de verkoop- als de inkoop-kant en voor de ondersteuning van interne processen. De eerste fase van het project omvat de inrichting van de basis-infrastructuur en de verkoopkant. Hiermee wordt klanten de mogelijkheid geboden een compleet pakket aan commerciële activiteiten on-line uit te voeren, zoals bestellingen en geautomatiseerde transacties. De web-browser functionaliteit (Asera technologie) is inmiddels geactiveerd voor DSM Coating Resins, waarbij via webMethods technologie een directe link wordt geboden naar de interne systemen van klanten. Later deze maand zal dit platform ook een rechtstreekse link bieden naar e-marktplaatsen zoals Elemica. Accenture ondersteunt de implementatie van dit e-business infrastructuur-project.

DSM

DSM is een sterk geïntegreerd internationaal concern dat wereldwijd actief is in life science-producten, hoogwaardige kunststoffen, polymeren en industriële chemicaliën. DSM heeft een omzet van EUR 8,1 miljard en telt wereldwijd 22.000 medewerkers (ultimo 2000), werkzaam in meer dan 200 vestigingen. DSM wil in 2005 behoren tot de wereldtop op het gebied van specialties met hoge toegevoegde waarde, sterke groei en stabielere resultaten, met een omzet van EUR 10 miljard, waarvan minstens 80% wordt gerealiseerd in specialties met mondiale topposities.