Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Achtergrond

Nieuwe districtsindeling wind- stormwaarschuwingen

Het KNMI gaat de districtsindeling voor wind- en stormwaarschuwingen, de Wind- en Stormwaarschuwingsdienst (WSWD) verder regionalisen. Aanleiding is het toegenomen gebruik van de kustwateren door kwetsbare recreatievaart en de vooruitgang in de voorspellingsmethoden, waardoor de waarschuwingen nog adequater gegeven kunnen worden.

Met ingang van april 2002, bij de start van het nieuwe watersportseizoen, wordt onderscheid gemaakt tussen kustwateren en ruime binnenwateren. Voor de kustwateren worden aparte waarschuwingen gegeven voor vijf districten: Vlissingen, Hoek van Holland, IJmuiden, Texel en Rottum. De ruime binnenwateren bevatten vijf dsitricten: Zierikzee, Marken, IJsselmeer, Harlingen en Delfzijl.

De vorige districtsindeling, die bijna dertig jaar heeft voldaan, maakte een onderscheid in zes districten, waarbij de ruime binnenwateren vielen onder de Noordzeedistricten Vlissingen, Texel en Rottum. Wind en golven zijn op de Waddenzee en de Zeeuwse wateren veel minder dan op de Noordzee en die verschillen komen nu veel beter tot hun recht. Bovendien is door de dijk Enkhuizen/Lelystad het vroegere IJsselmeer opgedeeld in IJsselmeer en Markermeer, wat met name voor de binnenvaart grote gevolgen heeft. De opsplitsing van district IJsselmeer is conform de aanbeveling van de Raad voor de Transportveiligheid, die onderzoek verricht naar scheepvaartongevallen.

De nieuwe indeling (streefdatum april 2002)

Kustwateren

Dit zijn de districten die geheel op de Noordzee liggen. Van zuid naar noord zijn dit:

· Vlissingen:
Het huidige district zonder de Zeeuwse wateren, maar inclusief de rede van Vlissingen tot en met de Sloehaven (dus alleen het Noordzeegedeelte).

· Hoek van Holland:
Het huidige district, maar zonder de Nieuwe Waterweg, het Hollands Diep, het Haringvliet en de havengebieden van Rotterdam, Europoort, Rotterdam, de Maasvlakte en Dordrecht (dus alleen het Noordzeegedeelte).

· IJmuiden:
Het huidige district zonder het Noordzeekanaal en het Amsterdams havengebied. (dus alleen het Noordzeegedeelte)

· Texel:
Het huidige district zonder de Waddenzee, maar met de zeegaten het Marsdiep, het Eierlandse gat en het Zeegat van Terschelling.

· Rottum:
Het huidige district zonder de Waddenzee, de Eems en de Dollart, maar met de zeegaten tussen de eilanden.

Ruime binnenwateren

· Zierikzee:
Dit district omvat Zeeuwse- en Zuidhollandse wateren als: De Westerschelde vanaf de Sloehaven, de Oosterschelde, de Grevelingen, het Veerse Meer, het Haringvliet en het Hollands Diep tot aan de Moerdijkbruggen, alsmede de verbindingsvaarwegen daartussen.

· Marken:
Dit district omvat het Markermeer zonder de randmeren.

· IJsselmeer:
Dit district omvat het IJsselmeer zonder de randmeren.

· Harlingen:
Dit district omvat het westelijk gedeelte van de Waddenzee, zonder de zeegaten tussen de eilanden, in het oosten begrenst door een lijn lopend van paal 20 op Terschelling via het Terschellinger wad, over het wantij haaks op de Friese kust.

· Delfzijl:
Dit district omvat het oostelijk gedeelte van de Waddenzee, zonder de zeegaten tussen de eilanden, maar met de Eems en de Dollard, in het westen begrensd door bovengenoemde lijn.

Historische schets Wind- en Stormwaarschuwingsdienst

KNMI dankte wereldprimeur aan Buys Ballot

Het verzorgen van wind- en stormwaarschuwingen voor de Scheepvaart is de langst uitgevoerde taak van het KNMI. Nadat meteoroloog en KNMI-oprichter Buys Ballot in 1857 een relatie wist te leggen tussen luchtdrukverschillen en de sterkte van de wind bedacht hij een manier om de Scheepvaart, in die tijd zeilschepen, te kunnen waarschuwen. Nederland begon daarmee in 1864 en was één van de eerste landen in de wereld met een dienst voor wind- en stormwaarschuwingen. Engeland begon twee jaar eerder, maar hield het niet lang vol omdat de Engelsen geen mogelijkheden hadden om de waarschuwingen vanaf de wal naar de schepen over te brengen.

Aeroclinoscoop: seintoestel om scheepvaart vanaf de wal te waarschuwen

Buys Ballot ontwikkelde voor dat doel de aeroclinoscoop, een seintoestel waarbij de stand van de dwarsbalk een maat was voor het luchtdrukverschil tussen oost en west Nederland. Hoe schuiner de stand, hoe groter het luchtdrukverschil en daarmee de (verwachte) windsterkte.

Buys Ballot hanteerde slechts één district: de hele Nederlandse kust. In het begin van de vorige eeuw was de meteorologie zover gevorderd dat men tot het inzicht kwam dat een storm niet altijd boven de hele kust woedde. Nauwkeuriger waarschuwen werd mogelijk en met ingang van 1912 of 1913 werd de kust daarom opgedeeld in twee districten: ten noorden en ten zuiden van IJmuiden. Rond 1937 werden dat drie districten: noord (Den Helder-Borkum), midden (Hoek van Holland-Den Helder) en zuid (Hoek van Holland-Belgische grens).

Ook werd toen gestart met een speciaal weerbericht voor de Scheepvaart in de Nederlandse kustwateren, tot 30 mijl uit de kust. In 1972 vond de laatste wijziging plaats, toen de huidige indeling werd ingevoerd in zes districten: Vlissingen, Hoek van Holland, IJmuiden, Texel, Rottum en IJsselmeer. De nieuwe indeling per april 2002 is dus de eerste verandering in dertig jaar.

De stormwaarschuwingen zijn onder meer te vinden internet in onze rubriek "weer" en op NOS teletekst pagina 710.

Met dank aan Kees Dekker, KNMI

Storm in het weer nader verklaard

Index het weer nader verklaard

Laatste wijziging: 12 december 2001

Vragen en reacties:
Harry Geurts, PR & Voorlichting KNMI
Copyright © KNMI