Congres
Keurmerken, eisen en voorschriften voor kantoorgebouwen Donderdag 13 december 2001
Musis Sacrum te Arnhem logo0012-kl.jpg (4947 bytes)
---
Welke keurmerken, eisen en voorschriften zijn er voor kantoorgebouwen? Voldoet uw kantoorgebouw aan de voorschriften en is uw kantoorgebouw voorzien van de juiste keurmerken?
Antwoorden op deze en verwante vragen ontvangt u op deze dag van:
* Peter Schroote, ARCADIS en Stichting Real Estate Norm (REN)
* Maarten Wijk, Deloitte & Touche & Bouwkunde TU Delft
* Arno Bron, TNO (nieuwe keurmerk Brandveiligheid)
* John Bergs, DHV Huisvesting en Vastgoed
Keurmerken kantoorgebouwen
Naast de woning is het kantoorgebouw één van de meest drukbezochte en intensief gebruikte gebouwen van Nederland. Dat is ook de reden dat er de nodige keurmerken, voorschriften en eisen aan een kantoorgebouw verbonden zijn. De technische voorschriften komen naar voren in het Bouwbesluit en hebben betrekking op veiligheid (o.a. constructie-, gebruiks- en brandveiligheid), gezondheid (o.a. bescherming tegen geluid van buiten, schadelijke of hinderlijke stoffen, watervoorziening, daglichttoetreding), bruikbaarheid (o.a. toegankelijkheid en ruimte) en energiezuinigheid (o.a. bepaling van het warmteverlies, thermische isolatie, luchtdoorlatendheid en Energie Prestatie met de energie prestatie coëfficiënt EPC). In het nieuwe Bouwbesluit, dat naar verwachting op 1 april 2002 in werking treedt, zal de vijfde pijler "milieuvriendelijkheid"opgenomen worden.
Eisen en ontwikkelingen
Voor eigenaren en beheerders van kantoorgebouwen is het van belang op
de hoogte te zijn van de eisen en voorschriften die gelden voor het
kantoorgebouw dat zij bezitten of beheren. Het feit dat gebouwen
steeds vaker meerdere gebruiksfuncties hebben, versterkt de noodzaak
tot kennis van eisen en voorschriften nog meer. Een voorbeeld van
meerdere functies ineen is een kantoorgebouw waarin naast ruimten met
een kantoorfunctie ook ruimten voor sport, bijeenkomsten en winkels
zijn. Ook veranderingen in werkprocessen, zoals meer projectmatig
werken, meer teamwork en meer overleg binnen en buiten de organisatie
hebben hun invloed op de indeling van een kantoorgebouw
("kantoorinnovatie") en moeten dus meegenomen worden bij de toetsing
van de voorschriften.
Brandveiligheid
Een van de eisen die aan een gebouw gesteld worden, is die van
brandveiligheid. Na de brand in Volendam is gebleken dat er grote
behoefte is aan duidelijkheid op dit gebied. Gemeenten verlenen wel
bouw- en gebruiksvergunningen, maar geen keurmerk voor de
brandveiligheid van het gebouw als geheel. TNO gaat daarom
(kantoor)gebouwen beoordelen op brandveiligheid. Het hieraan verbonden
keurmerk brandveilig gebouw maakt duidelijk dat een pand aan de
brandveiligheidseisen voldoet.
Doelgroep
Het congres is van belang voor eigenaren en beheerders van
kantoorgebouwen en in het bijzonder voor:
* facility managers
* vastgoedbeheerders
* projectontwikkelaars
* bouwbedrijven
* verzekeraars
* Kwaliteit-, Arbo- en milieumanagers
---
Programma
10.30 Ontvangst
11.00 Opening door de dagvoorzitter
Henri. F.J. Grevers, European director van Jones Lang LaSalle
11.10 De Real Estate Norm
Ir. Peter Schroote, directeur ARCADIS Vastgoed en lid bestuur
Stichting REN.
Voor steeds meer onderdelen van gebouwen worden normen en eisen
gestandaardiseerd. De totale kwaliteit van een gebouw is daarentegen
zeer subjectief en moeilijk meetbaar. De REN biedt een tool waarmee
het definiëren en toetsen van deze kwaliteit wordt geobjectiveerd en
meetbaar gemaakt. Bestaande of nog te ontwikkelen kenmerken zijn en
kunnen een onderdeel van de REN vormen Kan de REN daarmee een keurmerk
voor het totale gebouw worden?
11.50 Tussen mens en plek
Maarten Wijk, Senior Manager bij Deloitte & Touche ICS adviseurs,
Onderzoeker Bouwmanagement en Vastgoedbeheer, Bouwkunde TU Delft,
Voormalig hoogleraar Toegankelijkheid, Bouwkunde TU Delft
De inleiding van Maarten Wijk handelt over de relatie tussen mensen en
de objecten die hen omringen. Aandacht wordt gegeven aan hoe mensen
functioneren in de fysieke omgeving - in het bijzonder in een
kantooromgeving - geredeneerd vanuit de behoeften en mogelijkheden van
het individu. Het individu dat - in welke omgeving en welke
organisatie dan ook - wil kunnen waarnemen wat moet worden
waargenomen, wil kunnen begrijpen wat begrepen moet worden en wil
kunnen doen wat gedaan moet worden.
12.30 Lunch
13.30 Keurmerk Brandveiligheid
Ing. Arno H. Bron, coördinator Certificatie
bij TN O Centrum voor Brandveiligheid
Gebouweigenaren en gebouwbeheerders hebben een verantwoordelijkheid
ten opzichte van de gebruikers van hun gebouw en worden daarop steeds
meer aangesproken. TNO geeft certificaten af die aangeven dat een
gebouw of complex brandveilig is. Met het TNO-certificaat "Brandveilig
Gebouw" zichtbaar opgehangen bij de ingang, laat de gebouweigenaar of
de gebouwbeheerder zien hoe goed de brandveiligheid is geregeld in
zijn gebouw. Arno Bron zal ingaan op de certificatieregeling en waarde
van het certificaat.
14.10 Eisen aan het binnenmilieu
Ir. John Bergs,
Strategisch adviseur duurzame ontwikkeling DHV Huisvesting en Vastgoed
Het binnenmilieu in kantoren geeft nog steeds aanleiding tot klachten over comfort en gezondheid. Dit heeft aantoonbare invloed op de productiviteit van werknemers en hun tevredenheid met de werksituatie. Introductie van een "binnenmilieuprofiel" biedt een perspectief voor de communicatie tussen werkgever en werknemer en tussen opdrachtgever en architecten, adviseurs en bouwers over de gewenste kwaliteit.
14.50 Pauze
15.15 Energieprestatienormen
Ir. Ieke Kuijpers - Van Gaalen, projectleider bouwfysica en duurzaam
bouwen bij DGMR Raadgevende Ingenieurs.
De energieprestatienorm beschrijft hoe de energie-efficiëntie van een
nieuw gebouw of een nieuwe woning in één getal kan worden uitgedrukt.
Er is een EPN voor woningen en een EPN voor kantoren en andere
utiliteitsgebouwen.
De energieprestatie van een gebouw wordt uitgedrukt in de
energieprestatiecoëfficiënt (EPC). In tegenstelling tot de EPN, die
geldt voor nieuwbouw, is het Energie Prestatie Advies (EPA) gericht op
de bestaande bouw. EPA richt zich zowel op woningbouw als
utiliteitsbouw en is een integraal advies voor gebouwgebonden
energiebesparende voorzieningen op basis van een gebouwopname
15.55 Discussie
16.25 Afsluiting van het congres en uitnodiging voor de borrel
---
Datum en plaats
Donderdag 13 december 2001
Musis Sacrum te Arnhem
Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier
in te vullen en te e-mailen. Twee weken voor aanvang van het congres
ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een
routebeschrijving.
Kosten
De kosten voor deelname aan dit congres bedragen EUR. 450,- / f 991,67
(excl. BTW) per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch en
uitgebreide congresdocumentatie inbegrepen.
Verhinderd?
Indien u verhinderd bent, kunt u in uw plaats een collega deel laten
nemen, mits deze in het bezit is van uw inschrijving.
Indien u uw inschrijving wilt annuleren dient u rekening te houden met
de volgende regelingen. U kunt tot 2 weken voor de datum van
plaatsvinden van het congres annuleren. Annulering dient per
aangetekend schrijven te geschieden. Bij annulering tot 2 weken voor
de datum van plaatsvinden van het congres, berekenen wij u EUR. 50,-
(f 110,20) exclusief BTW aan administratiekosten. Bij latere
annulering bent u echter het volledige bedrag verschuldigd. De
documentatie wordt u dan automatisch toegezonden.