OAWS, BRANCHEORGANISATIE
Keuze wervings- en selectiebureaus door werkgevers moet zorgvuldiger
Keuze van wervings- en selectiebureaus door werkgevers moet
zorgvuldiger
Amsterdam - De brancheorganisatie voor werving, search en selectie
(OAWS)
constateert dat in haar branche veel bureaus (niet leden) actief
zijn
waarvoor de omzet ver boven kwaliteit en integriteit gaat. De branche
als
geheel krijgt door deze 'goudzoekers' een slechte naam. Daarnaast
denken
werkgevers door bij meerdere bureaus een opdracht uit te zetten een
betere
scoringskans te hebben. De OAWS pleit voor een professioneler
HRM-beleid
bij werkgevers.
Werkgevers die hun opdracht bij meerdere bureaus uitzetten komen
regelmatig van een koude kermis thuis. De tijdsdruk die door deze
wijze
van opdrachtverstrekking ontstaat, maakt dat met de zorgvuldigheid
en
integriteit een loopje wordt genomen. De OAWS adviseert werkgevers
met
klem bureaus veel zorgvuldiger te selecteren.
Dr. Wieby M.M. Altink, voorzitter van de OAWS, merkte deze week op
dat
consultants die nog - vóór een serieuze intake bij de opdrachtgever -
al
cv's van kandidaten in de tas hebben zitten, zonder dat de kandidaat
zelf
op de hoogte is gesteld. 'Deze werkwijze is niet professioneel.
Onlangs
zaten kandidaten al in de auto zitten te wachten voor het geval de
opdrachtgever genegen is met ze te praten. Vooraf zijn de
werkelijke
probleemstelling en behoefte van de opdrachtgever niet duidelijk in
kaart
gebracht.'
Zorgvuldig selecteren
Werkgevers moeten juist om bovengenoemde redenen de bureaus, die
namens
hen opereren, zorgvuldiger selecteren. In de wervingsfase wordt het
eerste
contact met (potentiële) medewerkers gelegd. De wijze waarop
organisaties
bureaus inschakelen,
- schieten met hagel of kiezen voor kwaliteit - straalt voor langere
tijd
af op het arbeidsmarktimago van die betreffende organisatie. De OAWS
raadt
werkgevers aan hun zoekopdracht niet bij meerdere bureaus uit te
zetten.
De werkgever betaalt weliswaar alleen aan het bureau dat de
uiteindelijke
kandidaat levert, echter, het is de vraag hoeveel inspanning daarvoor
is
verricht. Hier is goedkoop duurkoop.
HRM-beleid
Door de structurele verschuiving in de verhoudingen op de huidige
arbeidsmarkt moet een professionele organisatie juist gehouden zijn
tot
het voeren van een professioneel HRM-beleid. Martin de Jong,
secretaris
van de OAWS: 'Bedrijven hebben geleerd dat het niet voldoende is om
medewerkers aan te nemen, maar dat het omwille van voldoende
blijvende
aantrekkingskracht van een organisatie voor medewerkers noodzakelijk
is
aandacht op maat te leveren. Leidinggevenden zullen hun gedrag
blijvend
moeten richten op de wensen en ontwikkeling van individuele
medewerkers.'
Uit onderzoeken naar binding en motivatie van personeel blijkt dat
arbeidsvoorwaarden weliswaar van basisbelang zijn, maar dat de
echte
triggers zitten in de rol, ontwikkelingsmogelijkheden en
verantwoordelijkheden die worden aangetroffen bij de werkgevers.
Professionele organisaties zijn juist nu bezig kaders te scheppen om
in de
toekomst aan deze voorwaarden te kunnen voldoen. Dat doen zij door
het
niveau en de organisatie van hun HRM-afdelingen hierop af te
stemmen.
Steeds nadrukkelijker wordt van HRM'ers een stevige adviesrol vanuit
een
bedrijfskundige invalshoek gevraagd. De tijd van: u vraagt wij draaien
is
voorgoed voorbij.
De keuze voor het juiste wervings- en selectiebureau is tijdens dit
proces
van groot belang. HRM-afdelingen moeten zich hier meer van bewust
worden
en het zoekproces een integraal onderdeel laten worden van het
HRM-beleid.
Daarin past zorgvuldige selectie van een wervings- en
selectiebureau.
Voor vragen naar aanleiding van dit persbericht kunt u contact opnemen
met
Martin de Jong, secretaris OAWS, 06-28020534.
13 dec 01 10:33