OAWS, BRANCHEORGANISATIE

Keuze wervings- en selectiebureaus door werkgevers moet zorgvuldiger

Keuze van wervings- en selectiebureaus door werkgevers moet zorgvuldiger

Amsterdam - De brancheorganisatie voor werving, search en selectie (OAWS)
constateert dat in haar branche veel bureaus (niet leden) actief zijn
waarvoor de omzet ver boven kwaliteit en integriteit gaat. De branche als
geheel krijgt door deze 'goudzoekers' een slechte naam. Daarnaast denken
werkgevers door bij meerdere bureaus een opdracht uit te zetten een betere
scoringskans te hebben. De OAWS pleit voor een professioneler HRM-beleid
bij werkgevers.

Werkgevers die hun opdracht bij meerdere bureaus uitzetten komen regelmatig van een koude kermis thuis. De tijdsdruk die door deze wijze
van opdrachtverstrekking ontstaat, maakt dat met de zorgvuldigheid en
integriteit een loopje wordt genomen. De OAWS adviseert werkgevers met
klem bureaus veel zorgvuldiger te selecteren.

Dr. Wieby M.M. Altink, voorzitter van de OAWS, merkte deze week op dat
consultants die nog - vóór een serieuze intake bij de opdrachtgever - al
cv's van kandidaten in de tas hebben zitten, zonder dat de kandidaat zelf
op de hoogte is gesteld. 'Deze werkwijze is niet professioneel. Onlangs
zaten kandidaten al in de auto zitten te wachten voor het geval de opdrachtgever genegen is met ze te praten. Vooraf zijn de werkelijke
probleemstelling en behoefte van de opdrachtgever niet duidelijk in kaart
gebracht.'

Zorgvuldig selecteren
Werkgevers moeten juist om bovengenoemde redenen de bureaus, die namens
hen opereren, zorgvuldiger selecteren. In de wervingsfase wordt het eerste
contact met (potentiële) medewerkers gelegd. De wijze waarop organisaties
bureaus inschakelen,

- schieten met hagel of kiezen voor kwaliteit - straalt voor langere tijd
af op het arbeidsmarktimago van die betreffende organisatie. De OAWS raadt
werkgevers aan hun zoekopdracht niet bij meerdere bureaus uit te zetten.
De werkgever betaalt weliswaar alleen aan het bureau dat de uiteindelijke
kandidaat levert, echter, het is de vraag hoeveel inspanning daarvoor is
verricht. Hier is goedkoop duurkoop.

HRM-beleid
Door de structurele verschuiving in de verhoudingen op de huidige arbeidsmarkt moet een professionele organisatie juist gehouden zijn tot
het voeren van een professioneel HRM-beleid. Martin de Jong, secretaris
van de OAWS: 'Bedrijven hebben geleerd dat het niet voldoende is om medewerkers aan te nemen, maar dat het omwille van voldoende blijvende
aantrekkingskracht van een organisatie voor medewerkers noodzakelijk is
aandacht op maat te leveren. Leidinggevenden zullen hun gedrag blijvend
moeten richten op de wensen en ontwikkeling van individuele medewerkers.'

Uit onderzoeken naar binding en motivatie van personeel blijkt dat arbeidsvoorwaarden weliswaar van basisbelang zijn, maar dat de echte
triggers zitten in de rol, ontwikkelingsmogelijkheden en verantwoordelijkheden die worden aangetroffen bij de werkgevers.

Professionele organisaties zijn juist nu bezig kaders te scheppen om in de
toekomst aan deze voorwaarden te kunnen voldoen. Dat doen zij door het
niveau en de organisatie van hun HRM-afdelingen hierop af te stemmen.
Steeds nadrukkelijker wordt van HRM'ers een stevige adviesrol vanuit een
bedrijfskundige invalshoek gevraagd. De tijd van: u vraagt wij draaien is
voorgoed voorbij.

De keuze voor het juiste wervings- en selectiebureau is tijdens dit proces
van groot belang. HRM-afdelingen moeten zich hier meer van bewust worden
en het zoekproces een integraal onderdeel laten worden van het HRM-beleid.
Daarin past zorgvuldige selectie van een wervings- en selectiebureau.

Voor vragen naar aanleiding van dit persbericht kunt u contact opnemen met
Martin de Jong, secretaris OAWS, 06-28020534.

13 dec 01 10:33