Ingezonden persbericht

Onderzoek naar prestatiesturing in de zorgsector

WEMELDINGE, 13-12-2001 -- Prestatiesturing is de verzamelnaam, voor managementconcepten als Balanced ScoreCard, 360° feedback, ProMES, Glas Wall Management, teamsturing etc. De boeken van Kaplan en anderen staan al lange tijd in de top tien van bestsellers. Maar...wat gebeurt er verder met deze ideeën? Om hier een beeld van te krijgen heeft PreSoft onderzoek gedaan onder 101 zorginstellingen. Drieënvijftig (!) organisaties hebben hierop gereageerd.

Veel zorginstellingen uiten de behoefte om de eigen informatie voorziening te verbeteren, zo blijkt uit het onderzoek. Een zogenaamde kanteling van de organisatie heeft er bij de meerderheid toe geleid dat verantwoordelijkheden en bevoegdheden geheel of gedeeltelijk zijn gedelegeerd. In zevenenveertig procent van de ondervraagde organisaties is de informatievoorziening hierop ingericht, zodanig dat specifieke informatie op teamniveau kan worden gepresenteerd. Alhoewel 68% bekend is met de Balanced ScoreCard, hebben nog weinig zorgorganisaties deze methodiek ook daadwerkelijk geïmplementeerd. Door meerdere ondervraagden wordt de Balanced ScoreCard genoemd als een bruikbaar raamwerk voor het "finetunen" van de informatievoorziening. Als belangrijke verbetering ten aanzien van management informatie wordt door veertig procent van de respondenten de presentatie van management informatie genoemd. Andere wensen betreffen veelal het tijdig verkrijgen van de informatie, een meer prominente rol van de gebruiker bij het definiëren ervan, de behoefte aan prestatie-indicatoren en een directere relatie tot resultaten en actiegericht werken. Papier is voor veel organisaties nog de belangrijkste informatiedrager, met spreadsheet en specifieke software op een duidelijke achterstand.



Ingezonden persbericht