Bron: Persberichten
Datum: 13-12-2001
---
Mogelijke scenarios toekomst voertuigdistributie Europese Commissie
Drie verschillende scenario's voor de toekomst van de
voertuigdistributie in Europa blijven over in een deze week door de
Europese Commissie gepubliceerd rapport van het onderzoeksbureau
Arthur Andersen. Maar BOVAG blijft krachtig voorstander van
voortzetting van de huidige situatie met enige aanpassingen, een van
de voorgestelde scenario's in het rapport.
BOVAG is van mening dat het rapport niet meer dan een informatieve
basis biedt voor de besluitvorming van de Commissie.
Arthur Andersen onderscheidt drie mogelijke marktmodellen van de vele
die er mogelijk zijn. De Europese Commissie kan er natuurlijk ook voor
kiezen een aantal van de voorgestelde modellen op onderdelen te
combineren.
Een van de drie voorgestelde modellen betreft een voortzetting van de
huidige situatie met daarbij enige aanpassingen. Dit is het model
zoals BOVAG en ook andere partijen herhaaldelijk hebben voorgesteld.
Uit het rapport blijkt dat dit model veel voordelen biedt voor de
consument en de bestaande marktpartijen.
Het tweede door Arthur Andersen naar voren geschoven model, het
meer-kanalenmodel. Dit model (waarbij de fabrikant verschillende
distributiekanalen kan inschakelen) vraagt een vergaande
gedetailleerde wetgeving om de resultaten te kunnen bereiken die het
bureau als voordelen ziet. Zelfs als hierin wordt voorzien, is de kans
groot dat het model meer nadelen kent dan voordelen. Nadelen kunnen
zijn oneerlijke concurrentie door verschillende voorwaarden voor
verschillende marktpartijen (bijvoorbeeld voor verkoop via Internet)
en een uitholling van de kwaliteit en aanwezige kennis doordat de
voorkeur zal worden gegeven aan "uitgeklede" vormen van distributie.
BOVAG ziet het meer-kanalenmodel als een weinig realistische,
theoretische optie.
De derde mogelijkheid is volgens de onderzoekers massaverkoop waarbij
verkoop en onderhoud worden ontkoppeld en multifranchising compleet
vrij zou zijn. Deze variant leidt volgens de onderzoekers wel tot
forse prijsverminderingen maar ook tot minder klantentevredenheid. Op
korte termijn veroorzaakt deze optie forse verstoringen in de markt.
Maar liefst zeven scenario's werden door de onderzoekers bestudeerd,
variërend van een geheel vrij distributiesysteem tot geheel exclusieve
distributie.
Daarnaast werd een aantal specifieke thema's bestudeerd zoals
koppeling tussen verkoop en onderhoud, multi franchising,
beschikbaarheid van technische informatie en directe verkoop door de
fabrikant.
Voorts identificeerde men een aantal gebieden waar men verbetering
mogelijk acht. Een grotere onafhankelijkheid van merkdealer en andere
distributeurs is er één van. Betere toegang voor nieuwe toetreders tot
de distributiemarkt en meer vernieuwing van de distributiekanalen is
een ander gebied waar volgens Arthur Andersen verbetering mogelijk
is.De verwachting is dat de Europese Commissie eind januari een
besluit neemt. Daarvoor zal BOVAG ook haar visie op de verschillende
scenario's aan de Commissie voorleggen.
De Commissie had het bureau opdracht gegeven de impact van
verschillende toekomstscenario's nader te analyseren. Verwacht wordt
dat, mede op basis van dit rapport, het college van eurocommissarissen
(het `dagelijks bestuur' van de Commissie) eind januari 2002
definitieve voorstellen zal doen voor toekomstige regelgeving. Deze
voorstellen moeten dan nog aan de lidstaten ter consultatie worden
voorgelegd. De huidige regeling, bekend als de verordening 1475/95,
loopt in september 2002 af.
---