BOVAG



Bron: Persberichten
Datum: 13-12-2001

---

Mogelijke scenarios toekomst voertuigdistributie Europese Commissie

Drie verschillende scenario's voor de toekomst van de voertuigdistributie in Europa blijven over in een deze week door de Europese Commissie gepubliceerd rapport van het onderzoeksbureau Arthur Andersen. Maar BOVAG blijft krachtig voorstander van voortzetting van de huidige situatie met enige aanpassingen, een van de voorgestelde scenario's in het rapport.

BOVAG is van mening dat het rapport niet meer dan een informatieve basis biedt voor de besluitvorming van de Commissie. Arthur Andersen onderscheidt drie mogelijke marktmodellen van de vele die er mogelijk zijn. De Europese Commissie kan er natuurlijk ook voor kiezen een aantal van de voorgestelde modellen op onderdelen te combineren.

Een van de drie voorgestelde modellen betreft een voortzetting van de huidige situatie met daarbij enige aanpassingen. Dit is het model zoals BOVAG en ook andere partijen herhaaldelijk hebben voorgesteld. Uit het rapport blijkt dat dit model veel voordelen biedt voor de consument en de bestaande marktpartijen.

Het tweede door Arthur Andersen naar voren geschoven model, het meer-kanalenmodel. Dit model (waarbij de fabrikant verschillende distributiekanalen kan inschakelen) vraagt een vergaande gedetailleerde wetgeving om de resultaten te kunnen bereiken die het bureau als voordelen ziet. Zelfs als hierin wordt voorzien, is de kans groot dat het model meer nadelen kent dan voordelen. Nadelen kunnen zijn oneerlijke concurrentie door verschillende voorwaarden voor verschillende marktpartijen (bijvoorbeeld voor verkoop via Internet) en een uitholling van de kwaliteit en aanwezige kennis doordat de voorkeur zal worden gegeven aan "uitgeklede" vormen van distributie. BOVAG ziet het meer-kanalenmodel als een weinig realistische, theoretische optie.

De derde mogelijkheid is volgens de onderzoekers massaverkoop waarbij verkoop en onderhoud worden ontkoppeld en multifranchising compleet vrij zou zijn. Deze variant leidt volgens de onderzoekers wel tot forse prijsverminderingen maar ook tot minder klantentevredenheid. Op korte termijn veroorzaakt deze optie forse verstoringen in de markt.

Maar liefst zeven scenario's werden door de onderzoekers bestudeerd, variërend van een geheel vrij distributiesysteem tot geheel exclusieve distributie.
Daarnaast werd een aantal specifieke thema's bestudeerd zoals koppeling tussen verkoop en onderhoud, multi franchising, beschikbaarheid van technische informatie en directe verkoop door de fabrikant.
Voorts identificeerde men een aantal gebieden waar men verbetering mogelijk acht. Een grotere onafhankelijkheid van merkdealer en andere distributeurs is er één van. Betere toegang voor nieuwe toetreders tot de distributiemarkt en meer vernieuwing van de distributiekanalen is een ander gebied waar volgens Arthur Andersen verbetering mogelijk is.De verwachting is dat de Europese Commissie eind januari een besluit neemt. Daarvoor zal BOVAG ook haar visie op de verschillende scenario's aan de Commissie voorleggen.

De Commissie had het bureau opdracht gegeven de impact van verschillende toekomstscenario's nader te analyseren. Verwacht wordt dat, mede op basis van dit rapport, het college van eurocommissarissen (het `dagelijks bestuur' van de Commissie) eind januari 2002 definitieve voorstellen zal doen voor toekomstige regelgeving. Deze voorstellen moeten dan nog aan de lidstaten ter consultatie worden voorgelegd. De huidige regeling, bekend als de verordening 1475/95, loopt in september 2002 af.

---