European Commission

ip/01/1826

Brussel, 13 december 2001

Historische stappen op de weg naar een overeenkomst op het gebied van maritiem transport tussen de EU en China

Na drie lange dagen van onderhandelingen hebben de delegaties van de EU en China een overeenkomst op het gebied van maritiem transport bereikt, die gebaseerd is op de beginselen van vrijheid van dienstverlening, vrije toegang tot lading en driehoekshandel, en onbeperkte toegang tot en non-discriminatoire behandeling bij het gebruik van havens. De overeenkomst omvat ook bepalingen inzake met maritiem transport verband houdende diensten en een reeks andere vraagstukken op handelsvaartgebied. De overeenkomst volgde op verregaande toezeggingen die de vice-voorzitter van de Europese Commissie en de Chinese minister voor communicatie Huang Zhendong hebben gedaan in juni 2001 te Beijing en in september 2001 te Brussel. Deze maritieme overeenkomst, de eerste op Europees niveau, zal de deelname van EU-ondernemingen aan de internationale handel met China consolideren en binnen een juridisch bindend kader verder bevorderen, en wel op zo'n manier dat lading vrij toegankelijk is, en zich een vrije en eerlijke concurrentie kan ontwikkelen. Het ontwerp van de overeenkomst tussen de EU en China moet nu ter goedkeuring aan respectievelijke autoriteiten worden voorgelegd.

« Dit betekent een zeer belangrijke stap vooruit, die alle dienstverleners, Europees en Chinees, ten goede zal komen, en geeft de recente toetreding van China tot de Wereld Handels Organisatie (WHO) een bijzondere toegevoegde waarde», aldus Loyola de Palacio, vice-voorzitter van de Europese Commissie en commissaris voor energie en vervoer. « Hieruit blijkt hoe ver we kunnen komen, als alle lidstaten van de EU samenwerken», benadrukte zij.

Na ontmoetingen tussen de vice-voorzitter van de Europese Commissie, Loyola de Palacio en de Chinese minister van Communicatie in juni 2001 te Beijing en in september 2001 te Brussel, zijn, op basis van een mandaat van de Raad van ministers, op 13 en 14 september 2001 te Brussel onderhandelingen begonnen voor het sluiten van een overeenkomst op het gebied van maritiem transport tussen de EU en China.

Op 10-12 december 2001 heeft een tweede ronde van besprekingen plaatsgehad in Beijing. Na drie dagen onderhandelen hebben, in tegenwoordigheid van vertegenwoordigers van de lidstaten, de EU-delegatie onder leiding van Fotis Karamitsos, directeur zeevervoer bij de Europese Commissie, en de Chinese delegatie, geleid door Su Xingang, directeur-generaal van het Chinese ministerie van communicatie, een overeenkomst bereikt.

De ontwerpovereenkomst tussen China en de EU bevat bepalingen inzake het vervoer van vracht over zee naar en vanuit China, naar en vanuit de Europese Gemeenschap, alsmede vanuit de Europese Gemeenschap en China enerzijds en derde landen anderzijds.

De overeenkomst is gebaseerd op de beginselen van vrijheid van dienstverlening, vrije toegang tot lading en driehoekshandel, onbeperkte toegang tot en non-discriminatoire behandeling bij gebruik van havens en daarmee verband houdende diensten. Zij bestrijkt ook meer uiteenlopende vraagstukken op het gebied van handelsvaart, zoals de commerciële aanwezigheid van scheepvaartmaatschappijen, logistieke diensten, tewerkstelling van essentieel personeel, betalingen en kapitaalbewegingen. Zij omvat verder alle aspecten van deur-tot-deur vervoer en verplaatsing van materieel, b.v. lege containers.

De overeenkomst voorziet verder in permanente samenwerking tussen beide partijen op gebieden als maritieme veiligheid en voorkoming van verontreiniging van de zee, alsmede in manier om zeeroverij en terrorisme te bestrijden.I

China is de op twee na grootste handelspartner van de EU buiten Europa, en een belangrijk leverancier van internationale zeetransportdiensten. Het is een grote speler in de wereld van het maritiem transport geworden.