ip/01/1826
Brussel, 13 december 2001
Historische stappen op de weg naar een overeenkomst op het gebied van
maritiem transport tussen de EU en China
Na drie lange dagen van onderhandelingen hebben de delegaties van de
EU en China een overeenkomst op het gebied van maritiem transport
bereikt, die gebaseerd is op de beginselen van vrijheid van
dienstverlening, vrije toegang tot lading en driehoekshandel, en
onbeperkte toegang tot en non-discriminatoire behandeling bij het
gebruik van havens. De overeenkomst omvat ook bepalingen inzake met
maritiem transport verband houdende diensten en een reeks andere
vraagstukken op handelsvaartgebied. De overeenkomst volgde op
verregaande toezeggingen die de vice-voorzitter van de Europese
Commissie en de Chinese minister voor communicatie Huang Zhendong
hebben gedaan in juni 2001 te Beijing en in september 2001 te Brussel.
Deze maritieme overeenkomst, de eerste op Europees niveau, zal de
deelname van EU-ondernemingen aan de internationale handel met China
consolideren en binnen een juridisch bindend kader verder bevorderen,
en wel op zo'n manier dat lading vrij toegankelijk is, en zich een
vrije en eerlijke concurrentie kan ontwikkelen. Het ontwerp van de
overeenkomst tussen de EU en China moet nu ter goedkeuring aan
respectievelijke autoriteiten worden voorgelegd.
« Dit betekent een zeer belangrijke stap vooruit, die alle dienstverleners, Europees en Chinees, ten goede zal komen, en geeft de recente toetreding van China tot de Wereld Handels Organisatie (WHO) een bijzondere toegevoegde waarde», aldus Loyola de Palacio, vice-voorzitter van de Europese Commissie en commissaris voor energie en vervoer. « Hieruit blijkt hoe ver we kunnen komen, als alle lidstaten van de EU samenwerken», benadrukte zij.
Na ontmoetingen tussen de vice-voorzitter van de Europese Commissie,
Loyola de Palacio en de Chinese minister van Communicatie in juni 2001
te Beijing en in september 2001 te Brussel, zijn, op basis van een
mandaat van de Raad van ministers, op 13 en 14 september 2001 te
Brussel onderhandelingen begonnen voor het sluiten van een
overeenkomst op het gebied van maritiem transport tussen de EU en
China.
Op 10-12 december 2001 heeft een tweede ronde van besprekingen
plaatsgehad in Beijing. Na drie dagen onderhandelen hebben, in
tegenwoordigheid van vertegenwoordigers van de lidstaten, de
EU-delegatie onder leiding van Fotis Karamitsos, directeur zeevervoer
bij de Europese Commissie, en de Chinese delegatie, geleid door Su
Xingang, directeur-generaal van het Chinese ministerie van
communicatie, een overeenkomst bereikt.
De ontwerpovereenkomst tussen China en de EU bevat bepalingen inzake
het vervoer van vracht over zee naar en vanuit China, naar en vanuit
de Europese Gemeenschap, alsmede vanuit de Europese Gemeenschap en
China enerzijds en derde landen anderzijds.
De overeenkomst is gebaseerd op de beginselen van vrijheid van
dienstverlening, vrije toegang tot lading en driehoekshandel,
onbeperkte toegang tot en non-discriminatoire behandeling bij gebruik
van havens en daarmee verband houdende diensten. Zij bestrijkt ook
meer uiteenlopende vraagstukken op het gebied van handelsvaart, zoals
de commerciële aanwezigheid van scheepvaartmaatschappijen, logistieke
diensten, tewerkstelling van essentieel personeel, betalingen en
kapitaalbewegingen. Zij omvat verder alle aspecten van deur-tot-deur
vervoer en verplaatsing van materieel, b.v. lege containers.
De overeenkomst voorziet verder in permanente samenwerking tussen
beide partijen op gebieden als maritieme veiligheid en voorkoming van
verontreiniging van de zee, alsmede in manier om zeeroverij en
terrorisme te bestrijden.I
China is de op twee na grootste handelspartner van de EU buiten
Europa, en een belangrijk leverancier van internationale
zeetransportdiensten. Het is een grote speler in de wereld van het
maritiem transport geworden.