UPC N.V.


Mogelijk storingen in Hilversum

MOGELIJK STORINGEN KABELTELEVISIE IN HILVERSUM DOOR TESTUITZENDINGEN NOZEMA

Schiphol-Rijk, 7 december 2001 - In opdracht van de overheid test Nozema (Nederlandsche Omroep-Zendermaatschappij N.V.) van 13 december tot uiterlijk 1 februari in Hilversum een nieuwe zender voor digitale televisie-uitzendingen via de ether. Hierdoor kunnen kabeltelevisieklanten van UPC Nederland in Hilversum storing ondervinden op een of meerdere televisiekanalen.

Digitale televisie via de ether (ook wel DVB-T genoemd) is een nieuwe omroeptechnologie. De werking van het systeem wordt daarom eerst uitgebreid getest. De divisie Telecom van de Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft hiervoor een vergunning verleend aan Nozema. De eerste tests vonden plaats in Wormer en Haarlem. Een zelfde test in Amsterdam is voorlopig uitgesteld.

Storing
De testsignalen kunnen storingen veroorzaken op de kabeltelevisie-ontvangst van UPC-klanten. Dit verschijnsel heet interferentie. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit veelal ligt aan de coaxkabels en/of aansluitpluggen en/of tweeverdelers die eigendom zijn van de klant en die de televisie(s) verbinden met de aansluitdoos in de muur. Sommige aansluitmaterialen zijn namelijk niet bestand tegen DVB-T signalen, waardoor storing kan optreden op het kabeltelevisiesignaal.

Televisiekanalen
De test in Hilversum vindt plaats op werkdagen van 8.00-17.00 uur op de kanalen 21, 23, 34, 57 en 64. In Hilversum geeft UPC op deze kanalen via de kabel alleen Eurosport door. Ook kan storing optreden op het videokanaal. Indien klanten storing ondervinden op andere kanalen of buiten de aangegeven tijden, dan staat deze storing waarschijnlijk los van de DVB-T tests.

Kanaal Hilversum
21 Geen tv-uitzending
23 Geen tv-uitzending
34 Videokanaal
57 Geen tv-uitzending
64 Eurosport

Meer informatie
Hoewel UPC niet verantwoordelijk is voor de test, kunnen klanten op verschillende wijzen informatie inwinnen bij het kabelbedrijf. Indien UPC-klanten een televisiestoring ondervinden en niet zeker weten of dit komt door de testuitzendingen van Nozema, kunnen ze contact opnemen met de klantenservice van UPC Nederland, telefoon 0900-1580 (22 ct. p.m.).

Voor meer informatie omtrent de testuitzendingen kunnen klanten eveneens terecht op www.upc.nl of op het UPC Infokanaal (kanaal 5+/176 mHz). Bij de UPC-dealers en UPC-monteurs in de regio, maar ook bij het UPC Centre in Hilversum is eveneens informatie beschikbaar. De Vecai, de branche-organisatie van kabelbedrijven, heeft recent een brochure uitgegeven over het op de juiste wijze aansluiten van televisietoestellen. De tekst is gratis beschikbaar op: www.vecai.nl of www.kabelbedrijf.nl. Met klachten over de DVB-T tests kunnen klanten daarnaast op werkdagen tussen 8.00-18.00 uur terecht bij Nozema, telefoon 0800-020 16 16.

UPC Nederland
UPC Nederland is onderdeel van het beursgenoteerde United Pan-Europe Communications (AEX en NASDAQ) en is met zo'n 2,2 miljoen klanten de toonaangevende aanbieder op het gebied van geavanceerde media- en telecommunicatiediensten in Nederland. Op de consumentenmarkt voert UPC Nederland diensten op het gebied van internet (chello), telefonie (Priority Telecom) en radio & tv. Hiervoor beschikt UPC Nederland in Noord-Holland, Zuid-Holland, Friesland, Gelderland, Flevoland en Noord-Brabant over hoogwaardige breedbandnetwerken. Voor meer informatie: http://www.upc.nl.

www.upc.nl persberichten mogelijk storingen kabeltelevisie in hilversum door testuitzendingen nozema Laatste wijziging sinds: 17.12.2001

© UPC 2001