Mogelijk storingen in Hilversum
MOGELIJK STORINGEN KABELTELEVISIE IN HILVERSUM DOOR TESTUITZENDINGEN
NOZEMA
Schiphol-Rijk, 7 december 2001 - In opdracht van de overheid test
Nozema (Nederlandsche Omroep-Zendermaatschappij N.V.) van 13 december
tot uiterlijk 1 februari in Hilversum een nieuwe zender voor digitale
televisie-uitzendingen via de ether. Hierdoor kunnen
kabeltelevisieklanten van UPC Nederland in Hilversum storing
ondervinden op een of meerdere televisiekanalen.
Digitale televisie via de ether (ook wel DVB-T genoemd) is een nieuwe
omroeptechnologie. De werking van het systeem wordt daarom eerst
uitgebreid getest. De divisie Telecom van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat heeft hiervoor een vergunning verleend aan Nozema. De
eerste tests vonden plaats in Wormer en Haarlem. Een zelfde test in
Amsterdam is voorlopig uitgesteld.
Storing
De testsignalen kunnen storingen veroorzaken op de
kabeltelevisie-ontvangst van UPC-klanten. Dit verschijnsel heet
interferentie. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit veelal ligt aan de
coaxkabels en/of aansluitpluggen en/of tweeverdelers die eigendom zijn
van de klant en die de televisie(s) verbinden met de aansluitdoos in
de muur. Sommige aansluitmaterialen zijn namelijk niet bestand tegen
DVB-T signalen, waardoor storing kan optreden op het
kabeltelevisiesignaal.
Televisiekanalen
De test in Hilversum vindt plaats op werkdagen van 8.00-17.00 uur op
de kanalen 21, 23, 34, 57 en 64. In Hilversum geeft UPC op deze
kanalen via de kabel alleen Eurosport door. Ook kan storing optreden
op het videokanaal. Indien klanten storing ondervinden op andere
kanalen of buiten de aangegeven tijden, dan staat deze storing
waarschijnlijk los van de DVB-T tests.
Kanaal Hilversum
21 Geen tv-uitzending
23 Geen tv-uitzending
34 Videokanaal
57 Geen tv-uitzending
64 Eurosport
Meer informatie
Hoewel UPC niet verantwoordelijk is voor de test, kunnen klanten op
verschillende wijzen informatie inwinnen bij het kabelbedrijf. Indien
UPC-klanten een televisiestoring ondervinden en niet zeker weten of
dit komt door de testuitzendingen van Nozema, kunnen ze contact
opnemen met de klantenservice van UPC Nederland, telefoon 0900-1580
(22 ct. p.m.).
Voor meer informatie omtrent de testuitzendingen kunnen klanten
eveneens terecht op www.upc.nl of op het UPC Infokanaal (kanaal 5+/176
mHz). Bij de UPC-dealers en UPC-monteurs in de regio, maar ook bij het
UPC Centre in Hilversum is eveneens informatie beschikbaar. De Vecai,
de branche-organisatie van kabelbedrijven, heeft recent een brochure
uitgegeven over het op de juiste wijze aansluiten van
televisietoestellen. De tekst is gratis beschikbaar op: www.vecai.nl
of www.kabelbedrijf.nl. Met klachten over de DVB-T tests kunnen
klanten daarnaast op werkdagen tussen 8.00-18.00 uur terecht bij
Nozema, telefoon 0800-020 16 16.
UPC Nederland
UPC Nederland is onderdeel van het beursgenoteerde United Pan-Europe
Communications (AEX en NASDAQ) en is met zo'n 2,2 miljoen klanten de
toonaangevende aanbieder op het gebied van geavanceerde media- en
telecommunicatiediensten in Nederland. Op de consumentenmarkt voert
UPC Nederland diensten op het gebied van internet (chello), telefonie
(Priority Telecom) en radio & tv. Hiervoor beschikt UPC Nederland in
Noord-Holland, Zuid-Holland, Friesland, Gelderland, Flevoland en
Noord-Brabant over hoogwaardige breedbandnetwerken. Voor meer
informatie: http://www.upc.nl.
www.upc.nl persberichten mogelijk
storingen kabeltelevisie in hilversum door testuitzendingen nozema
Laatste wijziging sinds: 17.12.2001
© UPC 2001