IHC Caland NV

Voor 200 miljoen euro aan opdrachten voor baggerschepen

Merwede Shipyard en IHC Holland, beide 100% dochtermaatschappij van IHC Caland N.V., hebben nieuwe opdrachten verkregen voor een totaal bedrag van circa ¤ 200 miljoen.


· Merwede Shipyard ontving van Koninklijke Boskalis Westminster de opdracht voor de bouw van twee 16000 m³ sleephopperzuigers met een totaal geïnstalleerd vermogen van 20000 kW elk. De opleveringsdata zijn gepland vroeg in het voorjaar 2004 en in de zomer 2004.

· Een niet-beursgenoteerde Nederlandse baggeraannemer gaf IHC Holland opdracht voor de bouw van een 4750 m³ sleephopperzuiger met een totaal geïnstalleerd vermogen van 6400 kW. Oplevering van deze zuiger is gepland in het voorjaar van 2003.

· Voorts heeft de Belgische baggeraannemer J. de Nul bij IHC Holland de opdracht geplaatst voor een baggerinstallatie voor grote water diepte, ten behoeve van de 33000 m³ sleephopperzuiger "Vasco da Gama", welke het baggeren op een diepte tot 155 meter mogelijk maakt; de baggerinstallatie heeft een zuigbuis met een diameter van 1,4 meter, en bevat een elektrisch aangedreven onderwater baggerpomp met een vermogen van 6500 kW.
Voornoemde opdrachten, tezamen met de recent bestelde grote zelfvarende snijkopzuiger voor J. de Nul verzekeren een volledige bezetting van de scheepswerven van Merwede Shipyard en IHC Holland tot diep in het tweede halfjaar van 2003.

Bedrijfsprofiel

IHC Caland, leverancier van materieel voor de offshore olie-industrie en de bagger- en scheepvaartsector. IHC Caland N.V. is de beursgenoteerde Nederlandse houdstermaatschappij van een groep van internationale maritiem-technische bedrijven. Het werkterrein van de groep omvat het ontwerpen en het over de gehele wereld leveren van werktuigen, schepen en complete systemen aan de offshore olie-industrie, de bagger- en scheepvaartsector en de natte mijnbouwindustrie.

In hoofdzaak betreft het hier drijvende (productie-) opslag- en overslagsystemen voor ruwe olie gebaseerd op het éénpunts-afmeersysteem ('Floating (Production) Storage and Offloading Systems' of kortweg F(P)SO's), hydraulische heiblokken, 'custom-built' en standaard werktuigen voor de baggerindustrie en de natte mijnbouw, en 'custom-built' schepen zoals Ro-Pax veerboten met passagiersaccommodatie en kabelleggers. De groep exploiteert voorts een aantal F(P)SO's die haar eigendom zijn, en welke op basis van langlopende overeenkomsten aan oliemaatschappijen worden verhuurd. Via de onlangs verworven dochtermaatschappij Atlantia Offshore Limited levert de groep mini tension leg platforms (TLP's, verticaal onder voorspanning verankerde platforms) en andere vaste platforms.

Tevens worden gespecialiseerde engineering-diensten aangeboden ter zake van het ontwerpen van dynamisch positioneerbare boorschepen, zelfheffende boorplatforms, 'jack-up' platforms voor de civiele aannemerij en voor de accommodatie van personeel, offshore kranen met groot hefvermogen, hefsystemen, half afzinkbare kraanschepen en andere werkschepen.

De Raad van Bestuur Schiedam, 13 december 2001

Voor nadere informatie:
IHC Caland N.V.
's-Gravelandseweg 557
3119 XT Schiedam

Contactpersoon: Ir. J.J.C.M. van Dooremalen, President-directeur Telefoon: +31 10 2 466 980
Telefax: +31 10 2 466 990
Website: www.ihccaland.nl
E-mail: brenda.cresswell@ihccaland.nl