Op deze pagina vindt u actuele informatie over gebeurtenissen in de
gemeente Zeist.
Bezoek gedeputeerde Van Bergen aan zelforganisaties in Zeist
Op woensdag 14 november jl. bracht gedeputeerde Jan van Bergen
(portefeuillehouder minderhedenbeleid) van de provincie Utrecht een
werkbezoek aan de allochtone zelforganisaties Stichting voor
Multiculturele Samenlevings Opbouw (SMSO), Turkse Vereniging Zeist en
Stichting MASA in het Activiteitencentrum aan de Laan van Vollenhove.
Zelforganisaties belangrijk
Het bezoek ging van start bij de nabijgelegen basisschool Op Dreef,
waar de wethouders Peter Vermeulen (Samenleving) en Thomas Swart
(Accommodaties) de gedeputeerde welkom heetten. Naast de
zelforganisaties waren ook vertegenwoordigers van het Multicultureel
Instituut Utrecht (MIU) en Welzijnsstichting Meander aanwezig.
Wethouder Peter Vermeulen ging in op het multicultureel beleid van de
gemeente en de rol van de zelforganisaties hierin: "De
zelforganisaties hebben een belangrijke functie in de ondersteuning
van allochtone burgers bij hun participatie in de samenleving. Het is
daarbij van belang dat zij onderling samenwerken, maar ook met
algemene instellingen." Hij gaf aan dat de gemeente in de komende
periode hierover graag verder van gedachten wil wisselen met de
zelforganisaties.
Wethouder Thomas Swart lichtte toe dat het Activiteitencentrum een
gebouw is waar veel verschillende organisaties gevestigd zijn: naast
de zelforganisaties ook de Turkse moskee, welzijnsstichting Meander,
de jeugdhulpverlening van Stade Argus en de vereniging van amateur
beeldende kunstenaars De Toets. Wethouder Swart: "Op dit moment is de
gemeente bezig met een brede inventarisatie in het Activiteitencentrum
waarbij de functie van het gebouw, de opzet, de activiteiten, de staat
van onderhoud en de (brand)veiligheid aan de orde komen. Op basis
hiervan zal een plan van aanpak worden opgesteld."
"De aanhouder wint!"
Na de ontvangst bij basisschool Op Dreef gingen de wethouders en de
gedeputeerde naar het Activiteitencentrum, waar de zelforganisaties
feestelijke drankjes en hapjes hadden klaargezet in hun soosruimten.
Bestuurslid Anneke Hoekstra van de Stichting voor Multiculturele
Samenlevingsopbouw (SMSO) vertelde dat het opbouwen van multiculturele
samenwerking veel moeilijker blijkt dan zij van tevoren had gedacht,
maar ze blijft erin geloven: "De aanhouder wint!". De stichting heeft
een Marokkaanse achtergrond, maar de Joegoslavische en de Somalische
Vereniging zijn ook in het bestuur vertegenwoordigd. Voorzitter Driss
Ifzaren: "SMSO wil vooral samenwerken met algemene instellingen. Nog
steeds zijn deze instellingen lang niet allemaal goed toegankelijk
voor allochtonen. Met name in de zorgsector bestaan knelpunten."
Bestuurslid Hugo Vaarnold van Stichting MASA benadrukte het belang van
de soos voor Surinamers en Antillianen: "In het algemeen kunnen wij
ons heel goed redden in de Nederlandse samenleving. Sommige
cultuurgebonden gebruiken stuiten in de woonomgeving echter op
onbegrip, zoals wanneer wij met grote groepen mensen bijeen komen om
uiting te geven aan rouw of blijdschap."
Voorzitter Mehmet Ali YalvaV van de Turkse Vereniging Zeist gaf aan
dat zijn vereniging zich naast het beleven van eigen taal en cultuur
vooral richt op het geven van steun en voorlichting aan de leden.
Belangrijke thema's zijn gezondheid en onderwijs. Maar de vereniging
heeft ook een sociale functie: "Sommige leden komen met een bedrukt
gezicht binnen, maar klaren op als zij hier een half uurtje zijn."
Verschillende culturen brengen levendigheid
Voor de afsluiting van het bezoek keerde het gezelschap weer terug
naar basisschool Op Dreef. Hier vertelde waarnemend directeur Jean
Lamaison dat de kinderen op deze school vele culturele achtergronden
hebben: "Het onderwijs zorgt voor rust, de verschillende culturen
brengen levendigheid. Op Dreef speelt actief in op deze culturele
diversiteit, bijvoorbeeld door binnenkort te starten met een
voorklas."
Nog geen ruimte voor tevredenheid
Gedeputeerde Van Bergen concludeerde aan het eind van de avond dat de
allochtone organisaties nog erg op zichzelf zijn: "Voorzichtig kijkt
men over de schutting. Bij kinderen gaat dat veel gemakkelijker. Het
is belangrijk om hun moeders en vaders ook in de school te halen door
de school breder te gebruiken, ook buiten de lesuren." Hij vervolgde:
"Zeist heeft een goed minderhedenbeleid, maar er is nog geen ruimte
voor tevredenheid. De multiculturele samenleving is er nog lang niet.
De provincie wil de gemeente en andere instellingen graag ondersteunen
in dit proces, onder meer via het door de provincie gesubsidieerde
Multicultureel Instituut Utrecht (MIU)."
Bekendmaking belastingverordeningen 2002
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de
gemeenteraad in haar vergaderingen van 17 september 2001 en 31 oktober
2001 heeft besloten de verordeningen tot wijziging van de diverse
belastingverordeningen en de kosten van de naheffingsaanslag
parkeerbelastingen, voor het jaar 2002, vast te stellen.
Deze raadsbesluiten treden in werking met ingang van de achtste dag na
deze bekendmaking. De datum van ingang van de heffingen is 1 januari
2002.
Het betreft de volgende raadsbesluiten, welke zijn opgenomen in een
voor een ieder toegankelijke bundel welke van een register en een
nummering is voorzien:
Nummer: Naam verordening:
2201 Verordening tot 4e wijziging van de Verordening
lijkbezorgingsrechten 1997
2202 Verordening tot 3e wijziging van de Verordening op de heffing en
invordering van marktgeld 1997
2203 Verordening tot 6e wijziging van de Verordening hondenbelasting
1997
2204 Verordening tot 7e wijziging van de Verordening precariobelasting
1997
2205 Verordening tot 6e wijziging van de Verordening
toeristenbelasting 1997
2206 Verordening tot 9e wijziging van de Verordening op de heffing en
invordering van parkeerbelastingen 1997
2207 Besluit vaststelling kosten naheffingsaanslag parkeerbelastingen
voor het jaar 2002
2208 Verordening tot 10e wijziging van de Verordening op de heffing en
invordering van parkeerbelastingen 1997
2209 Verordening tot 3e wijziging van de Verordening rioolrecht
niet-woningen 1997
2210 Verordening tot 3e wijziging van de Verordening rioolrecht
woningen 1997
2211 Verordening tot 7e wijziging van de Verordening
reinigingsheffingen 1997
2212 Verordening tot 2e wijziging van de Verordening
onroerende-zaakbelastingen 2001
2213 Verordening tot 11e wijziging van de Legesverordening 1998.
De betreffende raadsbesluiten liggen gedurende één maand ter inzage bij de Publieksbalie aan de Slotlaan 20, alhier. De raadsbesluiten tot vaststelling c.q. wijziging van belastingverordeningen zijn altijd ter inzage aanwezig bij het team Heffingen & Invordering van de gemeente Zeist, Slotlaan 20, alhier.
Enige belangrijke tarieven voor het jaar 2002 zijn o.a.
Afvalstoffenheffing
Voor een éénpersoonshuishouden 168,60 per jaar
Voor een huishouden van twee personen 196,80 per jaar
Voor huishoudens van 3 t/m 10 personen 247,80 per jaar
Hondenbelasting
Voor de 1e hond 71,40 per jaar
Voor de 2e hond 114,00 per jaar
Voor de 3e en volgende hond 185,40 per jaar
Rioolrecht woningen (voor eigenaren) 83,40 per jaar
Onroerende-zaakbelastingen
De tarieven bedragen per 2.268,00 van de vastgestelde waarde:
Voor woningen : 2,07 voor de eigenarenbelasting
1,66 voor de gebruikersbelasting
Voor niet-woningen : 3,25 voor de eigenarenbelasting
2,61 voor de gebruikersbelasting
Bijeenkomst voor sportverenigingen op 13 december a.s.
Op donderdag 13 december a.s. van 20.00 uur tot 22.00 uur organiseert de gemeente een bijeenkomst voor alle sportverenigingen in Zeist. De bijeenkomst wordt voorgezeten door de wethouder voor sport & recreatie, Thomas Swart, en vindt plaats in de raadszaal van het gemeentehuis aan Het Rond 1. Tijdens de bijeenkomst presenteert de NKS de uitkomsten van de enquête die onder de verenigingen is gehouden en een advies aan de gemeente over de invulling van verenigingsondersteuning in Zeist. Daarna is er gelegenheid om op de presentatie te reageren. Alle sportverenigingen zijn van harte uitgenodigd om bij de bijeenkomst aanwezig te zijn.
De gemeente heeft dit jaar een onderzoek laten doen onder alle (bij de
gemeente bekende) sportverenigingen in Zeist. Het doel van het
onderzoek was om in kaart te brengen welke problemen en wensen
verenigingen hebben en op welke terreinen er behoefte is aan
ondersteuning door de gemeente. Het onderzoek is uitgevoerd door de
NKS en bestond uit een schriftelijke enquête die aan alle verenigingen
is gestuurd, gevolgd door een interview met 15 verenigingen. Veel
verenigingen hebben aan het onderzoek meegewerkt en de uitkomsten zijn
door de NKS verwerkt in een advies aan de gemeente voor
verenigingsondersteuning in Zeist.
Op 8 november jl. heeft de wethouder Thomas Swart middels een brief
alle bij de gemeente bekende sportverenigingen in Zeist uitgenodigd om
aanwezig te zijn bij een sportbijeenkomst op 13 december a.s. Het
programma van de bijeenkomst is als volgt:
1. Opening van de bijeenkomst door wethouder Thomas Swart
2. Bedanken van de externe leden van de begeleidingscommissie voor de
sportenquête
(mw. O. Bouwman, dhr. A. Steensma, dhr. J. Veerkamp)
3. Presentatie van de resultaten van het onderzoek en het advies aan
de gemeente door de NKS
4. Gelegenheid voor reacties op de presentatie van de NKS
5. Sluiting van de bijeenkomst
Tijdens de sportbijeenkomst zal de NKS de resultaten van het onderzoek
toelichten en het advies aan de gemeente presenteren. Vervolgens is er
gelegenheid om op het advies van de NKS te reageren. Verenigingen
kunnen dus aangeven of hun bijdrage aan het onderzoek goed
geïnterpreteerd is en wat volgens de vereniging belangrijke punten
zijn voor verenigingsondersteuning in Zeist.
Op basis van het advies van de NKS en de reacties van verenigingen
tijdens de bijeenkomst, zal de gemeente zich vervolgens beraden over
het concretiseren van de plannen voor verenigingsondersteuning. Het is
dus van belang dat ook de mening van uw vereniging wordt gehoord! Als
uw vereniging per ongeluk geen uitnodiging heeft ontvangen en u wilt
wel aanwezig zijn, neem dan contact op met:
Gemeente Zeist
M. van Otterloo (afdeling Beleid)
Postbus 513
3700 AM Zeist
telefoon 030 6987327 fax 030 6914944
Vergaderingen
Monumentencommissie
Vergaderdatum : 22 november 2001
Aanvang : 20.00 uur
Plaats : gemeentehuis
1. Opening, mededelingen
2. Bouwplannen
+ Tiendweg 3, herinrichting landhuis Wulperhorst;
+ Soestdijkerweg 12, ontwikkeling nieuwe buitenplaats 'Klein
Ewijckshoeve';
+ Zinzendorflaan, bouwplan Daniel Marotplein;
+ Lageweg 1, slopen bijgebouwen en aanpassen gevel;
+ Zusterplein 26, aanbrengen buitentrap naar souterrain;
+ Bethanielaan 4, dakinsnijding met inwendig balkon in
achterdakvlak;
3. Overige plannen
+ Inrichtingsplan landgoed Wulperhorst;
+ Verlengde Slotlaan (t.o. nr. 69): plaatsen van een kunstwerk;
4. Ingekomen stukken;
5. Uitgaande stukken;
6. Ontwerp-verslag van de vergadering van 18 oktober jl.;
7. Wat verder ter tafel komt;
8. Rondvraag en sluiting
Raadsvergadering maandag 26 november a.s.
Vergaderdatum : 26 november 2001
Aanvang : 19.30 uur
Plaats : raadszaal, gemeentehuis
Op de agenda staan onder o.a. de volgende punten:
1. Zevende wijziging van de gemeentelijke Bouwverordening
2. Vaststellen begrotingswijzigingen
3. Uniforme voorrang langzaam verkeer op rotondes
4. Vergoeding fractieassistenten
5. Vaststellen van verordeningen die (mede) het formele kader vormen
waarop de opzet van de administratieve organisatie van de
financiële administratie is gebaseerd
6. Aanpassen verordeningen aan euro
7. Vaststelling laag- en basistariefzone betaald parkeren
8. Beschikbaar stellen budget voor het begrotingsjaar 2002 t.b.v.
inzet externe ondersteuning openbaar primair onderwijs
9. Kredietvotering t.b.v. project verbeteren doorstroming OV
Heuvelrug
Belangstellenden kunnen het bestuur van Zeist vanaf de publieke
tribune volgen en zijn dan ook van harte welkom.
De volledige agenda en de stukken voor deze vergadering kunnen worden
ingezien bij de centrale balie in de Publiekshal, Slotlaan 20 (schuin
tegenover het gemeentehuis).
Gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart 2002
Aanduiding politieke groepering boven kandidatenlijst
Voor de verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist kan
een politieke groepering, die een vereniging is met volledige
rechtsbevoegdheid en waarvan de aanduiding niet reeds bij het centraal
stembureau voor de verkiezing van de Tweede Kamer of provinciale
staten is geregistreerd, aan het centraal stembureau van de gemeente
verzoeken, de aanduiding waarmee zij op de kandidatenlijst wenst te
worden vermeld (niet meer dan 35 letters of andere tekens), in een
register bij te schrijven. Indien men de aanduiding voor de komende
verkiezing van de leden van de raad van de gemeente Zeist op woensdag
6 maart 2002 wenst te laten registreren moet een verzoek daartoe
uiterlijk op maandag 10 december 2001 schriftelijk worden gedaan bij
het centraal stembureau.
Voor deze registratie moet een waarborgsom van 1.000,-, hetgeen
overeenkomt met 453,78, worden overgemaakt op een daartoe bestemde
rekening van de gemeente.
Degene die de betaling verricht, ontvangt een bewijs daarvan.
Na inlevering van een geldige kandidatenlijst voor de komende
verkiezing wordt de waarborgsom terugbetaald.
Benodigde documenten voor verzoek tot registratie
* Een afschrift van de notariële akte waarin de statuten van de
vereniging zijn opgenomen;
* Een bewijs van inschrijving in het register, gehouden door de
Kamer van Koophandel en Fabrieken;
* Een bewijs van betaling van bovenvermelde waarborgsom;
* Een verklaring van de politieke groepering houdende aanwijzing van
haar gemachtigde en plaatsvervangend gemachtigde bij het centraal
stembureau.
Informatie
Nadere inlichtingen omtrent de wettelijke voorschriften betreffende de
registratie van een politieke groepering worden verstrekt door het
bureau verkiezingen (Publiekshal, Slotlaan 20 te Zeist), tijdens
kantooruren telefonisch bereikbaar onder de nummers (030) 6987247 en
(030) 6987248.
Werken aan de weg
* Deze week worden de baggerwerkzaamheden in Crosestein
(Pestersbosje) en de vijver aan de Thorbeckelaan afgerond.
* Op maandag 3 december a.s. zal de firma Van Asch uit Soest
beginnen met de aanleg van de bestrating voor de Stalhouderij en
de herinrichting van de Jufferstraat tussen de Hertenlaan en de
Laan van Beek en Royen.
De werkzaamheden zullen afhankelijk van de weersomstandigheden
ongeveer 7 weken in beslag nemen. Hoewel uiteraard de uitvoering
van dit werk enig ongerief en hinder zal veroorzaken, zal zoveel
mogelijk worden getracht dit te beperken. Bewoners van de
Stalhouderij zullen nader geïnformeerd worden wanneer de
parkeergarage tijdelijk niet bereikbaar is. De bedrijven en
bewoners waarvoor de werkzaamheden direct plaats vinden, worden
verzocht om stagnatie en schade te voorkomen, geen auto`s e.d. in
de nabijheid van het in uitvoering zijnde gedeelte te parkeren,
alsmede uw vuilcontainer zodanig langs de weg te plaatsen dat deze
voor de vuilniswagen bereikbaar is.
Voor de uitvoering van bovenstaande werken kunt u contact opnemen met
de heer G. Groters, Tel. 030-6987459 of 06-50244902.
Beperkte openingstijden Wijkwinkel Zeist-Noord
Op woensdag 21 en 28 november 2001 is de Wijkwinkel Zeist-Noord i.v.m.
een cursus beperkt open van 9.00 tot 12.00 uur.
Aanmelden voor Actie Wooncomfort Zeist tot uiterlijk 2 december a.s.
Alle particuliere eigenaren van woningen in de gemeente Zeist kunnen zich tot uiterlijk 2 december a.s. aanmelden voor deelname aan de Actie Wooncomfort Zeist. De actie is vooral interessant voor huiseigenaren van woningen die voor 1985 zijn gebouwd, omdat hiervoor nog veel besparingen zijn te realiseren. Tijdens deze Actie worden energiezuinige maatregelen aangeboden, die tevens het wooncomfort verbeteren. Voor veel maatregelen is subsidie beschikbaar. Voor een zonneboiler is zelfs een drievoudige subsidie te verkrijgen. Daarnaast is een fiscaal aantrekkelijke financiering mogelijk.
De Actie wooncomfort Zeist is een initiatief van de gemeente Zeist. De
Milieudienst Zuidoost-Utrecht voert de actie uit in samenwerking met
de energiebedrijven ENECO energie, REMU en Planbuilding (een
samenwerkingsverband van installatie- en isolatiebedrijven). De Remu
voert Energie Prestatie Adviezen (EPA) uit, en biedt een fiscaal
aantrekkelijke financieringsregeling aan. Een EPA geeft inzicht in het
energiegebruik van een woning en de mogelijke besparingen.
Planbuilding coördineert de uitvoering van de maatregelen door
installatie- en isolatiebedrijven. Daarnaast controleren medewerkers
van Planbuilding de uitgevoerde maatregelen steekproefsgewijs,
waardoor een goede kwaliteit gewaarborgd is.
De drievoudige subsidie op de aanschaf van een zonneboiler is voor
alle huiseigenaren in Zeist interessant. De subsidie op basis van de
Energiepremieregeling 2001 bedraagt voor een zonneboiler van meer dan
3 Gigajoule 680,- ( 1.500,-). ENECO energie voert deze landelijke
subsidieregeling uit en stelt speciaal voor deelnemers aan de Actie
Wooncomfort Zeist een extra subsidie van 680,- ( 1.500,-) beschikbaar
voor de eerste 50 zonneboilers. Daarnaast stelt de gemeente Zeist
eveneens 160,- (fl. 350,-) extra subsidie beschikbaar. Voor
huiseigenaren in Zeist is in totaal 1.520,- ( 3.350,-) subsidie voor
een zonneboiler van meer dan 3 Gigajoule mogelijk.
Meer informatie?
Heeft u interesse in energiezuinige maatregelen in en aan uw woning?
Vraag dan zo spoedig mogelijk een informatiepakket aan met
aanmeldingsformulier voor de Actie Wooncomfort Zeist. Dit kan
telefonisch bij de Milieudienst: (030) 6999512.
Alles over gladheidbestrijding
Op dit moment staan we weer aan het begin van een nieuw winterseizoen,
wat inhoudt dat ook de gladheidbestrijding weer een rol gaat spelen.
Het Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) draagt zorg voor de
uitvoering van de gladheidbestrijding in onze gemeente.
Melding van gladheid
Of er in de gemeente Zeist moet worden gestrooid, wordt bepaald door
RMN. RMN heeft naast haar eigen deskundigheid ook contact met een
bedrijf dat uitgebreide weersverwachtingen verstrekt die speciaal
opgesteld zijn voor de gladheidbestrijding. Ook via internet kan het
actuele weerbeeld continue worden gevolgd. Via eigen waarneming of
naar aanleiding van meldingen door de politie, begint RMN met
strooien. Als er een kans bestaat dat er gladheid optreedt, wordt in
veel gevallen een preventieve strooiactie uitgevoerd.
Problemen door gladheid kunt u tijdens kantooruren melden bij RMN
035-6039222 en 's avonds en in het weekend bij de politie Binnensticht
0900-8844.
Waarom niet op alle wegen strooien?
Binnen onze gemeentegrenzen wordt zout gestrooid volgens een
gladheidbestrijdingsplan. Dit plan is in overleg met het college van
B&W opgesteld en houdt in dat in eerste instantie alleen hoofdwegen,
busroutes en fietspaden worden gestrooid. Het is uitvoeringstechnisch
en financieel niet mogelijk om alle openbare wegen en trottoirs te
strooien. Ook uit milieuoogpunt moet het strooien van zout tot het
minimum worden beperkt. Bij langdurige vorst en/of sneeuwval wordt in
overleg met de gemeente bekeken of het gladheidbestrijdingsplan moet
worden uitgebreid.
Op verschillende plaatsen staan gele zoutkisten. Met behulp van deze
zoutkisten kan bij verzorgings- en verpleegtehuizen, winkels en bij
steile op- en afritten op eigen initiatief zout strooien. De
zoutkisten worden éénmalig aan het begin van het winterseizoen met
zout gevuld.
Uw eigen stoep
Aangezien RMN geen trottoirs strooit, verzoeken wij u dringend om
zoveel mogelijk de stoep voor uw woning vrij te houden van sneeuw en
ijzel.
Wijzigingen in te strooien wegen:
Uit het strooiplan van vorig jaar is gebleken dat een aantal wegen
niet is opgenomen terwijl deze wel tot bijvoorbeeld een bus- of
doorgaande fietsroute behoren. Deze wegen worden uiteraard vanaf dit
jaar aan het strooiplan toegevoegd.
Ook zijn er wegen die wel gestrooid werden, maar niet tot de groep
hoofdwegen, busroutes of doorgaande fietsroutes behoren. Een aantal
hiervan is dit jaar uit het strooiplan gehaald.
Onderstaand zijn de wijzigingen op het strooiplan van vorig jaar
weergegeven.
Toe te voegen (delen van) wegen:
* Dalweg
* W. Pyrmontlaan (Gr. Janlaan/Gr. Lodewijklaan)
* Zinzendorflaan (Van Renesselaan/Nassau Odijklaan)
* Kersbergenplein (zijde Utrechtseweg)
* Kersbergenlaan (Kersbergenplein/Utrechtseweg)
* F. v. Bourgondielaan (Griftlaan/Riddersch.laan)
* Kroostweg (Koppelweg/Utrechtseweg)
* Noordweg (Kromme Rijnlaan/Sniplaan)
* Noordweg (Koppelweg/Griffensteijnselaan)
* Griffensteijnselaan (Noordweg/Koppelweg)
* Oude Arnh.weg (Schaerweijdelaan/J. Catslaan)
* Rozenstraat
* Voorheuvel
* Laan v. Vollenhove (Dreef/Montessorilaan)
* Jordanlaan (Utrechtseweg/Chopinlaan)
* Chopinlaan (Jordanlaan/Bachlaan)
Te vervallen (delen van) wegen:
* Kwikstaartlaan en rond bedrijvencomplex "De Steeg"
* Couwenhoven (Weteringlaan/G. v. Seijstlaan)
* Riddersch.laan (C. Schellingerlaan/G. v. Seijstlaan)
* Roemer Visscherlaan
* Torenlaan
* Geiserlaan
* Finsponglaan
* Nooitgedacht
* Jufferstraat
Voorgenomen reconstructiewerkzaamheden
Rotonde Griftlaan - Griffensteijnselaan
Op 8 mei 2001 heeft de gemeenteraad besloten de
verkeersregelinstallatie op de kruising Griftlaan -
Griffensteijnselaan te laten verwijderen. Uit
verkeersveiligheidsoogpunt is er voor gekozen om een rotonde aan te
leggen. Hierbij zal de rotonde zodanig worden vormgegeven opdat alle
verkeersdeelnemers op de rotonde voorrang hebben op het verkeer dat de
rotonde nadert. Conform de landelijk gehanteerde richtlijnen voor
rotondes binnen de bebouwde kom betekent dit derhalve dat ook langzaam
verkeer op de rotonde voorrang heeft. Uit ervaring is gebleken dat een
rotonde een positieve bijdrage heeft aan de verkeersveiligheid.
Rotonde Oranje Nassaulaan - Arnhemse Bovenweg - Heideweg
Op 8 mei 2001 heeft de gemeenteraad tevens besloten om de
verkeersregelinstallatie op de kruising Oranje Nassaulaan - Arnhemse
Bovenweg - Heideweg te laten verwijderen. Ook hier geldt dat vanuit
verkeersveiligheidsoogpunt er voor is gekozen om een rotonde aan te
leggen. De rotonde wordt zodanig vormgegeven zodat alle
verkeersdeelnemers op de rotonde voorrang hebben op het verkeer dat de
rotonde nadert. Conform de landelijk gehanteerde richtlijnen voor
rotondes binnen de bebouwde kom betekent dit derhalve dat ook langzaam
verkeer op de rotonde voorrang heeft. Om de verblijfsfunctie van de
Oranje Nassaulaan te benadrukken is de aansluiting van deze laan op de
rotonde vormgegeven als inritconstructie.
Aanpassing kruispunt Oude Arnhemseweg - Schaerweijdelaan
Ook besloot de gemeenteraad op 8 mei jl. om de
verkeersregelinstallatie op de kruising Oude Arnhemseweg -
Schaerweijdelaan te laten verwijderen. Voorgesteld wordt om het
bestaande kruispunt te reconstrueren, waarbij met name de aandacht
wordt gevestigd op een verkeersveilige oplossing. Hierbij wordt
prioriteit gegeven aan de hoofdfietsroute die over de Oude Arnhemseweg
loopt. De route via de Oude Arnhemseweg krijgt daarom voorrang op de
Schaerweijdelaan. Om dit qua vormgeving te ondersteunen, wordt voor de
hoofdfietsroute afwijkend en opvallend materiaal gebruikt en zal
tevens het kruispunt verhoogd worden aangebracht. Op deze wijze wordt
het verkeer vanuit alle richtingen geattendeerd op de verkeerssituatie
op dit kruispunt. De keuze voor deze oplossing is conform het streven
van de gemeente Zeist naar een meer duurzaam veilige inrichting van
het wegennet zoals dat ook in het GVVP wordt nagestreefd.
De uitvoering van de bovengenoemde drie werkzaamheden vinden plaats in
het voorjaar van 2002.
Reageren of meer informatie?
De bewoners en omwonenden van bovengenoemde straten zijn middels een
huis-aan-huisbrief van de gemeente op de hoogte gesteld. Overige
belangstellenden kunnen in de Publiekshal de tekeningen van de
vormgeving van de twee rotondes en het kruispunt inzien.
Gezien de omvang van de geplande wijziging en de inbreuk hierbij op de
omgeving kunnen wij ons voorstellen dat u wenst te reageren op de
voorgenomen reconstructiewerkzaamheden. Dit is tot 24 december 2001
mogelijk. U kunt telefonisch reageren door contact zoeken met de heer
A.A. Oostenbrink, tel. (030) 6987603 of schriftelijk door uw brief
richten aan burgemeester en wethouders van Zeist, postbus 513, 3700 AM
in Zeist.
Geplande ruimingen Algemene Begraafplaats te Zeist
Op de Algemene Begraafplaats te Zeist aan de Woudenbergseweg gaan de
huurgraven E 717 t/m 880 op het algemene gedeelte in de periode van 1
november 2001 tot 1 april 2002 geruimd worden. Nabestaanden hebben tot
6 weken na het verschijnen van dit bericht de gelegenheid om in
overleg met de beheerder de steen te verwijderen of het stoffelijk
overschot te laten herbegraven. De resterende monumenten zullen 6
weken na het verschijnen van dit bericht ter vernietiging worden
afgevoerd.
Meer informatie bij de beheerder, Albert van der Laan, tel. (030)
6918727
Bladruimactie van 15 oktober tot 21 december a.s.
Nu de herfst er aan komt, krijgen we weer te maken met vallend blad.
De gemeente verwijdert dit blad uit de openbare ruimte door een
ingehuurd aannemingsbedrijf. Dit verwijderen vindt plaats in de
periode van 15 oktober tot 21 december a.s. Het betreft hier
natuurlijk slechts het blad dat direct van de bomen in de openbare
ruimte terecht is gekomen.
Blad op eigen terrein houden!
Gebleken is dat een aantal inwoners het blad dat in hun tuin ligt bij
elkaar brengt en dit op de grond van de gemeente plaatst. Dit moet
worden beschouwd als het illegaal storten van afval dan wel onjuist
aanbieden van afval, hetgeen verboden is conform de A.P.V. art.
4.2.2.10. Mocht een dergelijke overtreding blijken, dan is gemeente
Zeist genoodzaakt hier op passende wijze tegen op te treden.
Het is lang niet altijd nodig om het blad dat in de tuin ligt te
verzamelen en te verwijderen. Met name in bostuinen kan het blad
gewoon blijven liggen en vormt het een goede voedingsbodem voor de
tuin door een natuurlijk composteringsproces. Ook kunt u het blad uit
uw tuin composteren, hiervoor zijn speciale composteertonnen voor in
de handel. Tenslotte kunt u het bladafval bij de gemeente aanbieden
via uw GFT-container. Mocht deze container ontoereikend zijn om het
blad naar uw oordeel voldoende snel af te voeren, dan bestaat de
mogelijkheid om tegen een vergoeding van f 75,-- per jaar een extra
groene container bij Reinigingsbedrijf RMN te bestellen. U kunt
hiervoor RMN telefonisch benaderen op tel. (035) 60 39 222. Tevens is
het mogelijk het blad als groenafval aan te bieden aan het
afvalstoffendepot aan de Kwikstaartlaan. Hierbij dient u zich
natuurlijk te kunnen legitimeren als inwoner van de gemeente Zeist en
uw afvalstrippenkaart mee te nemen.
Het afvalstoffendepot is geopend op maandag tot en met vrijdag van
9.30 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur en op zaterdagen
van 9.30 uur tot 13.00 uur. Natuurlijk kunt u ook een hovenier
inschakelen die veelal bereid is dit materiaal tegen vergoeding van
arbeid en stortkosten voor u te verwijderen.