ALGEMENE ONDERWIJSBOND AOB

AOb reactie wijzigingen basisvorming

AOb:Adelmund sluit niet aan bij wensen scholen
Plannen wijziging basisvorming opnieuw maatregel van bovenaf

De AOb betreurt dat in de kabinetsreactie op het advies van de Onderwijsraad over de aanpassing van de basisvorming Vanuit de basis, geen gevolg is gegeven aan de dringende oproep van de AOb om bij de aanpassingen uit te gaan van de vernieuwingen waar het onderwijs zelf mee bezig is. Het is uitermate teleurstellend dat het kabinet de aanpassingen niet gepaard laat gaan met goede randvoorwaarden: investeringen om het proces te kunnen ondersteunen, aldus Walter Dresscher, vice-voorzitter van de AOb.

Gekozen is voor een beperking van de tijdsduur van de basisvorming en het verplichte vakkenpakket, het zogeheten kerncurriculum. Omdat het terugbrengen van het aantal vakken alleen lukt door vakken te clusteren tot leergebieden, brengt deze aanpassing weer langdurig veel werk op de scholen met zich mee. In de reactie van het kabinet ontbreekt enig zicht op meerjarenafspraken over de sturing van de onderwijsvernieuwing. Dresscher: De last van de aanpassingsoperatie komt zo weer terecht op de schouders van het huidige lerarencorps. Volgens Dresscher was het beter geweest als ministerie en scholen samen in discussie gaan om te kijken waar de pijn precies zit bij de basisvorming en hoe deze - afhankelijk van de situatie van de school - het best opgelost kunnen worden. Het is nu toch weer een wijziging van bovenaf. En we hebben bij de basisvorming zelf gezien waar dat toe leidt: een mislukking. Het ministerie had om het vertrouwen van de scholen en teams te krijgen, er beter aan gedaan om voor zo'n proces een agenda en einddatum te formuleren.
Het kabinet doet verder geen toezegging over de randvoorwaarden waaronder deze operatie moet gebeuren. De conclusies van het rapport Nyfer Voor een dubbeltje op de eerste rang, waarin de overheid verweten wordt ambities te koesteren die financieel niet waar gemaakt kunnen worden, lijken met deze kabinetsreactie onderstreept te worden.
De AOb is het van harte eens met het onderwijskundige deel van de kabinetsreactie van: het gaat om de doorstroommogelijkheden van elke leerling. Het is de toekomst van de leerlingen waar leerkrachten zich enorm voor inzetten, ook onder de huidige beroerde omstandigheden in het voortgezet onderwijs. De AOb vindt het daarom teleurstellend dat de goede randvoorwaarden ontbreken. Dat is zeker niet bevorderlijk voor een enthousiaste toestroom van nieuwe leraren, aldus vice-voorzitter Walter Dresscher.