ALGEMENE ONDERWIJSBOND AOB
AOb reactie wijzigingen basisvorming
AOb:Adelmund sluit niet aan bij wensen scholen
Plannen wijziging basisvorming opnieuw maatregel van bovenaf
De AOb betreurt dat in de kabinetsreactie op het advies van de
Onderwijsraad over de aanpassing van de basisvorming Vanuit de basis,
geen gevolg is gegeven aan de dringende oproep van de AOb om bij de
aanpassingen uit te gaan van de vernieuwingen waar het onderwijs zelf
mee bezig is. Het is uitermate teleurstellend dat het kabinet de
aanpassingen niet gepaard laat gaan met goede randvoorwaarden:
investeringen om het proces te kunnen ondersteunen, aldus Walter
Dresscher, vice-voorzitter van de AOb.
Gekozen is voor een beperking van de tijdsduur van de basisvorming en
het verplichte vakkenpakket, het zogeheten kerncurriculum. Omdat het
terugbrengen van het aantal vakken alleen lukt door vakken te
clusteren tot leergebieden, brengt deze aanpassing weer langdurig veel
werk op de scholen met zich mee. In de reactie van het kabinet
ontbreekt enig zicht op meerjarenafspraken over de sturing van de
onderwijsvernieuwing. Dresscher: De last van de aanpassingsoperatie
komt zo weer terecht op de schouders van het huidige lerarencorps.
Volgens Dresscher was het beter geweest als ministerie en scholen
samen in discussie gaan om te kijken waar de pijn precies zit bij de
basisvorming en hoe deze - afhankelijk van de situatie van de school -
het best opgelost kunnen worden. Het is nu toch weer een wijziging van
bovenaf. En we hebben bij de basisvorming zelf gezien waar dat toe
leidt: een mislukking. Het ministerie had om het vertrouwen van de
scholen en teams te krijgen, er beter aan gedaan om voor zo'n proces
een agenda en einddatum te formuleren.
Het kabinet doet verder geen toezegging over de randvoorwaarden
waaronder deze operatie moet gebeuren. De conclusies van het rapport
Nyfer Voor een dubbeltje op de eerste rang, waarin de overheid
verweten wordt ambities te koesteren die financieel niet waar gemaakt
kunnen worden, lijken met deze kabinetsreactie onderstreept te
worden.
De AOb is het van harte eens met het onderwijskundige deel van de
kabinetsreactie van: het gaat om de doorstroommogelijkheden van elke
leerling. Het is de toekomst van de leerlingen waar leerkrachten zich
enorm voor inzetten, ook onder de huidige beroerde omstandigheden in
het voortgezet onderwijs. De AOb vindt het daarom teleurstellend dat
de goede randvoorwaarden ontbreken. Dat is zeker niet bevorderlijk
voor een enthousiaste toestroom van nieuwe leraren, aldus
vice-voorzitter Walter Dresscher.