14/12/01
Leuvense stationsoverkapping verrijst zonder reizigershinder
Vanaf 15 december kunnen reizigers terug gebruik maken van perron 1 en
2 in het station Leuven. Na de bouw van betonnen funderingen voor de
toekomstige perronoverkapping en na de heraanleg van de spoorbedding
is hier terug treinverkeer mogelijk. Daarna starten dezelfde
werkzaamheden op perron 4 - 5. De volgende weken wordt op dit perron
de luifel afgebroken en wordt de elektrische bovenleiding weggenomen
boven de sporen 3 en 4. Daarna volgt de opbraak van de sporen om op
perron 4/5 de bouw van vijf betonnen voetstukken voor de toekomstige
perronoverkapping mogelijk te maken. Om de hinder voor het
treinverkeer zoveel mogelijk te beperken zal dag en nacht worden
gewerkt.
Het eerste gedeelte van de nieuwe stationsoverkapping boven de sporen
1 tot en met 4 naar een ontwerp van het studiebureau Samyn and
Partners zal klaar zijn in het voorjaar 2003. De sporen 5 tot en met 9
steken eind 2005 in een nieuw kleedje. De tijdelijke vereniging van
aannemers Van Laere en Anmeco staat in voor de bouw van de
funderingen, het oprichten van de staalstructuur en de plaatsing van
de dakbedekking van de nieuwe perronoverkapping. De investering voor
de totale perronoverkapping zal het comfort van de wachtende reiziger
op het perron aanzienlijk verbeteren. Later volgt de heraanleg van de
perrons en wordt de visuele en auditieve informatieverstrekking
vernieuwd. Voor de rolstoelreizigers geven liften toegang tot de
perrons.
Voor volgende zomer verdwijnt de loods die aan de voorzijde onderdak
geeft aan de fietsers. Ze verhuizen naar het reeds opgehoogde terrein
naast de Tiensevest, vlakbij het Martelarenplein. De verhuizing zal
tijdig aan de fietsers worden aangekondigd. In de definitieve situatie
zal de service voor de fietsers nog worden uitgebreid met een slimbox
die dienst zal doen als extra beveiligde fietsenstalling.
De oude betonnen brug over de sporen wordt vervangen door een nieuwe
metalen voetbrug van 7 meter breed. Dit project wordt gefinancierd
door de stad Leuven.
© 2001 NMBS