VSNU

13 december 2001

Debattenreeks onderdeel van VSNU-campagne Kiezen voor Kennis VSNU neemt initiatief tot maatschappelijk debat over toekomst universiteit

Maandag 17 december geeft de Vereniging van Universiteiten (VSNU) de aftrap voor een maatschappelijk debat over de rol van de universiteit in de Nederlandse kennissamenleving. Op deze avond start in politiek cultureel centrum De Balie in Amsterdam een debattenreeks onder de titel 'Wat is wijsheid'. De VSNU roept iedereen die zich betrokken voelt bij wetenschappelijk onderwijs en onderzoek op zich uit te spreken over de toekomst van de universiteiten in ons land.

De Baliedebatten maken onderdeel uit van de VSNU-campagne Kiezen voor Kennis. Doel hiervan is een maatschappelijk debat op gang te brengen om, juist in een verkiezingsjaar met een nieuw regeerakkoord in het verschiet, helder te krijgen hoe universiteiten en maatschappelijk belanghebbenden samen de voorwaarden voor een gezond onderwijs- en onderzoeksklimaat kunnen scheppen. Een klimaat dat enerzijds recht doet aan de eigen dynamiek van wetenschapsontwikkeling en anderzijds tegemoet komt aan de maatschappelijke behoefte aan vernieuwende kennis en oplossend vermogen.

Braindrain
We kunnen in Nederland nog altijd trots zijn op ons wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Ondanks het feit dat de afgelopen decennia de universiteiten flink hebben moeten inleveren komen we nog goed mee in Europa en in de wereld. Maar de jarenlange bezuinigingen beginnen zich nu te wreken. De braindrain van ambitieuze wetenschappers naar elders, verouderde onderwijsgebouwen en laboratoria, het afstoten van historische collecties. De nadelige gevolgen daarvan tekenen zich nu reeds her en der af in ons land.

Drie debatten
Voor wie is de universiteit eigenlijk? Waarin onderscheidt de academie zich van andere kennisaanbieders en opleiders? Wat verwacht de samenleving van universiteiten? Wat is er nodig om de aansluiting tussen de kennis die universiteiten voortbrengen en problemen in de samenleving te verbeteren? Moeten universiteiten zich uitsluitend richten op onderzoek dat direct antwoord geeft op maatschappelijke vraagstukken? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens drie debatten die de VSNU organiseert in samenwerking met politiek cultureel centrum De Balie. Op 17 december wordt de reeks geopend met Op naar de top!, over differentiatie in het wetenschappelijk onderwijs. Ook brengt de VSNU die avond de publicatie Vragen naar de onbekende weg uit, waarin de vragen aan de orde komen, die de VSNU van belang vindt om in te brengen in het maatschappelijk debat. Op 16 januari 2002 volgt een debat, getiteld Economisch nut of beschavingsideaal?, waarin de vraag gesteld wordt of de universiteit nog een functie als Bildungsinstituut heeft of dat het alleen nog maar gaat om de vraag hoeveel nuttige werknemers kunnen worden afgeleverd. 19 februari 2002 is het slot van de reeks. Onder de titel Wat doet de universiteit aan de files? wordt gediscussieerd over de spanning tussen de urgentie van complexe maatschappelijke problemen en de antwoorden die de universiteit redelijkerwijs kan leveren.

Kiezen voor Kennis
Aan de campagne Kiezen voor Kennis ging het uitbrengen van de prioriteitennota Kennis voor Kansen vooraf. Bij de opening van het academisch jaar, op 3 september jongstleden, bracht de VSNU de prioriteiten van de universitaire branche voor de kabinetsperiode 2002-2006 naar buiten. Met de debattenreeks in De Balie, met de uitgave van Vragen naar de onbekende weg, met een oproep aan opinieleiders en politici om zich te engageren met het thema, met lokale activiteiten op de universiteiten zelf, via internet en met de VSNU-Jaarconferentie in april 2002 hoopt de VSNU te bewerkstelligen dat iedereen die zich betrokken voelt bij wetenschappelijk onderwijs en onderzoek in Nederland nadenkt en zich uitspreekt over de betekenis van de universiteit in deze eeuw.