Vel Satis winnaar 'Décibel dOr' 2001
(17 december 2001)
De Renault Vel Satis is in Parijs bij de Décibel dOr wedstrijd
uitgeroepen tot winnaar in de categorie Producten en Nieuwe
Technieken. Renault heeft de uitverkiezing te danken aan het feit dat
het niet alleen ver vooruit is op het gebied van de ontwikkeling van
stille autos, maar dat het ook altijd aandacht heeft voor het milieu.
Zo heeft Renault het geluidsniveau van de Vel Satis 3 dBA onder het
voorgeschreven niveau weten te brengen, wat neerkomt op een halvering
van de geluidshinder voor de omgeving.
De Vel Satis is daarmee de eerste Europese auto uit het topsegment met
zon laag geluidsniveau. De prijs, uitgegeven door de Conseil National
du Bruit (Franse Nationale Adviesraad voor Geluid), is de erkenning
voor Renault voor het van meet af aan betrekken van de akoestiek bij
de ontwikkeling van een auto en voor de daaruit verkregen
uitzonderlijke resultaten.
Het Conseil National du Bruit heeft deze keer één van haar jaarlijkse
prijzen toegekend aan de Vel Satis, een auto waarvoor vanaf de
ontwerpfase al een streng eisenpakket gold voor wat betreft zijn
akoestische eigenschappen. Ieder jaar worden er door deze Adviesraad
prijzen uitgereikt voor opvallende prestaties op het gebied van het
behouden of verlagen van het geluidsniveau door lokale organisaties of
in samenwerkingsverbanden, als ook voor stillere producten en nieuwe
technieken. Met dit initiatief wil men Franse en Europese fabrikanten
en designers, die aan de verbetering van het algemene omgevingsgeluid
werken, extra aanmoedigen.
Voor de automobielsector schrijft de Europese wetgeving voor dat
constructeurs de norm van een totaal geluidsniveau van maximaal 74 dBA
moeten hanteren. Met de Laguna en de Vel Satis, de enige Europese
autos waarvan het hele gamma officieel voor 71 dBA goedgekeurd is,
heeft Renault een geluidswinst van 3 dBA behaald. Die winst komt
overeen met een halvering van de geluidshinder voor de omgeving.
De geluidsafname is mogelijk gemaakt doordat er uiterst zorgvuldig is
gewerkt aan iedere frequentiezone in het geluid dat in en buiten de
auto waargenomen werd. Zo is het de eerste keer dat er bij het zoeken
naar de juiste autobanden niet alleen rekening is gehouden met het
rijgedrag en het comfort bij lage frequenties, maar ook met het geluid
dat de banden veroorzaken in relatie tot de geluiden die buiten de
auto worden waargenomen.
Om de rijgeluiden in het interieur van de auto te verminderen is de
driehoekige achtertrein gemonteerd op een gefilterd en geïsoleerd
subframe. Een fictieve ring en een volledig geïsoleerde vloer zorgen
voor een verdere verwerking van de rijgeluiden. De fictieve ring
bestaat uit versterkingen die ter hoogte van de achterste wielkasten,
de bodem en de achterste dwarsbalk van het dak geplaatst zijn.
De motorgeluiden worden beperkt door de filtering van de startgeluiden
en het geluid dat de verschillende motoronderdelen voortbrengen. Zo
zijn er akoestische barrières gevormd die de trillingen afkomstig van
de aandrijfgroep al absorberen voordat deze zich over de hele
constructie van de auto verspreiden. Eén van deze barrières is
bijvoorbeeld een dempende lamel (Multi Layer Energy Absorber), een
technische innovatie waar Renault patent op heeft. Bij de 2.2 dCi
dieselversie zorgen twee balansassen voor een aanzienlijke
vermindering van de geluiden die een gevolg zijn van vier cilinders op
een rij.
Ook aan de in- en uitlaat is bijzonder veel aandacht besteed. Een
vloeiende afvoer van de uitlaatgassen in combinatie met sterk
absorberend materiaal in de demper zorgt voor minder geluidsgolven en
de stijvere wanden zorgen voor minder geluidsafgifte. Naast de sterk
dempende bevestigingen is er een demper met een dubbele pijp en een
inhoud van 20 liter op de uitlaat gemonteerd. Deze demper zorgt voor
minder uitlaatlawaai.
Andere delen van de auto zijn op een zelfde manier aangepakt. De
portieren en kleppen zijn voorzien van een dubbele afdichtstrip en in
het portierframe is een 10 mm dikke viltlaag aangebracht die onder
invloed van warmte is samengeperst. Ruitenwissers met soepele
wisserarmen beperken de windgeluiden tot een minimum. Een nieuw soort
gelaagde voorruit voorzien van een polyvinyl butyraat laag heeft een
geluidsabsorberend vermogen dat 20% hoger is. Deze innovatie van
Renault werd geïntroduceerd op de Clio II en zal op het hele Vel Satis
gamma worden toegepast. Bovendien kan deze uitrusting worden aangevuld
met gelaagde zijruiten (optie in Nederland).