Carros

Vel Satis winnaar 'Décibel dOr' 2001

(17 december 2001)

De Renault Vel Satis is in Parijs bij de Décibel dOr wedstrijd uitgeroepen tot winnaar in de categorie Producten en Nieuwe Technieken. Renault heeft de uitverkiezing te danken aan het feit dat het niet alleen ver vooruit is op het gebied van de ontwikkeling van stille autos, maar dat het ook altijd aandacht heeft voor het milieu. Zo heeft Renault het geluidsniveau van de Vel Satis 3 dBA onder het voorgeschreven niveau weten te brengen, wat neerkomt op een halvering van de geluidshinder voor de omgeving.

De Vel Satis is daarmee de eerste Europese auto uit het topsegment met zon laag geluidsniveau. De prijs, uitgegeven door de Conseil National du Bruit (Franse Nationale Adviesraad voor Geluid), is de erkenning voor Renault voor het van meet af aan betrekken van de akoestiek bij de ontwikkeling van een auto en voor de daaruit verkregen uitzonderlijke resultaten.

Het Conseil National du Bruit heeft deze keer één van haar jaarlijkse prijzen toegekend aan de Vel Satis, een auto waarvoor vanaf de ontwerpfase al een streng eisenpakket gold voor wat betreft zijn akoestische eigenschappen. Ieder jaar worden er door deze Adviesraad prijzen uitgereikt voor opvallende prestaties op het gebied van het behouden of verlagen van het geluidsniveau door lokale organisaties of in samenwerkingsverbanden, als ook voor stillere producten en nieuwe technieken. Met dit initiatief wil men Franse en Europese fabrikanten en designers, die aan de verbetering van het algemene omgevingsgeluid werken, extra aanmoedigen.

Voor de automobielsector schrijft de Europese wetgeving voor dat constructeurs de norm van een totaal geluidsniveau van maximaal 74 dBA moeten hanteren. Met de Laguna en de Vel Satis, de enige Europese autos waarvan het hele gamma officieel voor 71 dBA goedgekeurd is, heeft Renault een geluidswinst van 3 dBA behaald. Die winst komt overeen met een halvering van de geluidshinder voor de omgeving.

De geluidsafname is mogelijk gemaakt doordat er uiterst zorgvuldig is gewerkt aan iedere frequentiezone in het geluid dat in en buiten de auto waargenomen werd. Zo is het de eerste keer dat er bij het zoeken naar de juiste autobanden niet alleen rekening is gehouden met het rijgedrag en het comfort bij lage frequenties, maar ook met het geluid dat de banden veroorzaken in relatie tot de geluiden die buiten de auto worden waargenomen.

Om de rijgeluiden in het interieur van de auto te verminderen is de driehoekige achtertrein gemonteerd op een gefilterd en geïsoleerd subframe. Een fictieve ring en een volledig geïsoleerde vloer zorgen voor een verdere verwerking van de rijgeluiden. De fictieve ring bestaat uit versterkingen die ter hoogte van de achterste wielkasten, de bodem en de achterste dwarsbalk van het dak geplaatst zijn.

De motorgeluiden worden beperkt door de filtering van de startgeluiden en het geluid dat de verschillende motoronderdelen voortbrengen. Zo zijn er akoestische barrières gevormd die de trillingen afkomstig van de aandrijfgroep al absorberen voordat deze zich over de hele constructie van de auto verspreiden. Eén van deze barrières is bijvoorbeeld een dempende lamel (Multi Layer Energy Absorber), een technische innovatie waar Renault patent op heeft. Bij de 2.2 dCi dieselversie zorgen twee balansassen voor een aanzienlijke vermindering van de geluiden die een gevolg zijn van vier cilinders op een rij.

Ook aan de in- en uitlaat is bijzonder veel aandacht besteed. Een vloeiende afvoer van de uitlaatgassen in combinatie met sterk absorberend materiaal in de demper zorgt voor minder geluidsgolven en de stijvere wanden zorgen voor minder geluidsafgifte. Naast de sterk dempende bevestigingen is er een demper met een dubbele pijp en een inhoud van 20 liter op de uitlaat gemonteerd. Deze demper zorgt voor minder uitlaatlawaai.

Andere delen van de auto zijn op een zelfde manier aangepakt. De portieren en kleppen zijn voorzien van een dubbele afdichtstrip en in het portierframe is een 10 mm dikke viltlaag aangebracht die onder invloed van warmte is samengeperst. Ruitenwissers met soepele wisserarmen beperken de windgeluiden tot een minimum. Een nieuw soort gelaagde voorruit voorzien van een polyvinyl butyraat laag heeft een geluidsabsorberend vermogen dat 20% hoger is. Deze innovatie van Renault werd geïntroduceerd op de Clio II en zal op het hele Vel Satis gamma worden toegepast. Bovendien kan deze uitrusting worden aangevuld met gelaagde zijruiten (optie in Nederland).