Collecte
Tot en met 29 december 2001 wordt er niet gecollecteerd.
Koopzondag en koopavonden
Op woensdag 19, donderdag 20 en vrijdag 21 december 2001 zijn er
koopavonden in de binnenstad.
Gemeenteraad
Vergadering dinsdag 18 december
De gemeenteraad vergadert op dinsdag 18 december vanaf 19.30 uur in de
raadzaal van het stadhuis. Op de agenda staan onder meer:
* Vaststellen referendumverordening
* Evaluatie klachten 2000 en externe klachtenvoorziening
* Vaststelling Verordening gemeentelijke basisadministratie
basisgegevens
* Vaststellen verordening verzamelbesluit aanpassing Euro
* Verzoek tot vergoeden planschade ex art. 49 WRO i.v.m.
bestemmingsplan Roershoek 4
* Aanpassing belastingverordeningen 2002
* Verzamelwijziging begrotingsjaar 2001
* Samenwerkingsovereenkomst met Amstelland Ontwikkeling inzake
Westermaat Campus
* Intentieovereenkomst Regionaal Bedrijventerrein
* Toepassen artikel 19/19a WRO en artikel 50, lid 4 WW t.b.v. het
veranderen en vergroten van een woonhuis aan de Rougoorweg
* Toepassen artikel 19/19a WRO en artikel 50, lid 4 WW t.b.v. het
oprichten van een schuilgelegenheid aan de Wolfkaterweg
* Toepassen artikel 19/19a WRO en artikel 50, lid 4 WW t.b.v. het
oprichten van een kapschuur aan de Nieuwe Grensweg
* Toepassen artikel 19/19a WRO en artikel 50, lid 4 WW t.b.v. het
oprichten van een woonhuis aan de Krabbenbosweg
* Vaststelling bestemmingsplan Buitengebied 2000
* Nemen voorbereidingsbesluit en toepassen artikel 19/19a WRO en
artikel 50, lid 4 WW t.b.v. uitbreiding woonhuis aan de
Deldenerstraat
* Nemen voorbereidingsbesluit voor het gebied Hart van Zuid
* Nemen voorbereidingsbesluit en toepassen artikel 19/19a WRO en
artikel 50, lid 4 WW t.b.v. de bouw van een autostalling met de
daarbij behorende technische-, infrastructurele en overige
voorzieningen op een perceel gelegen aan de Beckumerkerkweg te
Beckum
* Bestemmingsplan Binnenstad, deelplan parkeergarage B.P.
Hofstedestraat
* Toepassen artikel 19/19a WRO en artikel 50, lid 4 WW t.b.v. de
bouw van een inrijhal op perceel aan de Deldenerdijk
* Bezwaarschriften tegen het besluit van de gemeenteraad van 3 juli
2001 tot het nemen van een voorbereidingsbesluit voor
winkelcentrum Hasselo en omgeving
* Totstandkoming AZC aan de Sportlaan Driene
* Garantstelling voor projecten en activiteiten Onderwijs en
Arbeidsmarkt
* Verantwoordingsverslag Abw, Ioaw en Ioaz (single audit) en
Beleidsverslag 2000 en 1e helft 2001 en Beleidsplan 2002 Abw,
Ioaw, Ioaz
* Programma en overzicht voorzieningen onderwijshuisvesting 2002
* Vaststellen Educatieonderzoek in Hengelo
* Klokkenluiderregeling t.b.v. medewerkers in dienst bij de gemeente
Hengelo
* Bezwaarschrift tegen besluit van de raad tot weigering subsidie
* Kredietaanvraag Stad & Milieuproject Zuidelijke Spoorzone
* Kredietaanvraag boombeschermers Binnenstad
* Bebouwing terrein voormalige Tuindorpschool
* Reconstructie Bornsestraat/Oldenzaalsestraat
De stukken liggen ter inzage bij De Gemeentewinkel, de bibliotheek en
het "Hasselerhoes".
Vergadering woensdag 19 december
De gemeenteraad vergadert op woensdag 19 december vanaf 20.00 uur in
Hotel Hengelo (Van der Valk). Gelijktijdig (maar wel afzonderlijk)
vergadert ook de gemeenteraad van Borne in Hotel Hengelo.
Op de agenda staat:
* aangaan overeenkomst samenwerkingsafspraken Borne-Hengelo m.b.t.
de ontwikkeling van woon- en werklocaties en de daarvoor benodigde
infrastructuur
Een van de raadsleden spreken?
Wilt u een van de raadsleden spreken? Op pagina 20 in de Gemeentegids
staan de adressen en telefoonnummers van alle raadsleden vermeld. Weet
u niet precies wie u moet hebben? U kunt dan contact opnemen met het
centrale nummer van de fractie van de politieke partij van uw keuze.
Voor meer informatie kunt u ook De Gemeentewinkel bellen, telefoon
2459 555.
Let op!
In de gemeentegids van 2002 staat per abuis het verkeerde secretariaat
bij het CDA genoemd. De secretaris van het CDA is mw. G.M.
Weenink-Poorthuis, Paul Pellastraat 37, 7558 HN Hengelo, telefoon 277
18 12.
Openingstijden gemeentelijke instellingen rond feestdagen
Rond de feestdagen zijn er aangepaste openingstijden.
Van 22 december 2000 tot en met 1 januari 2001 zijn gesloten:
* De sector Onderwijs, Cultuur en Jeugdzaken
* De balie van de sector Sport en Recreatie
* De balies van Wonen, Grondzaken, Economische Zaken en Bestuurlijk
Juridische Zaken
* De balies van Bouwen, Bodem, Milieu en Vastgoed
* De balie van de afdeling Belastingen en de Kassier
* De Gemeentewinkel
Burgerzaken
De balie van de afdeling Burgerzaken is op maandag 24 december en
maandag 31 december tot 13.00 uur geopend. Tussen Kerst en Oud en
Nieuw (27 en 28 december) is de balie op de normale openingstijden
geopend.
Sociale Zaken
Van 22 december 2001 tot en met 1 januari 2002 is Sociale Zaken
gesloten. Op 2 januari 2002 is Sociale Zaken vanaf 09.00 uur geopend.
Maand- en weekbetaling
De maandbetaling per kas is op woensdag 19 december van 10.00 uur tot
12.45 uur.
De weekbetaling per kas van 26 december vervalt. Op woensdag 19
december ontvangen cliënten met een weekbetaling voor twee weken een
kasbetaling.
Sociale Zaken sluit op donderdag 20 december 2001 al om 14.00 uur.
Afspraken gaan wel gewoon door.
Informatiecentrum Het Broek
Informatiecentrum Het Broek is gesloten tijdens de Kerstdagen en op 29
en 30 december en 5 en 6 januari. Vanaf zaterdag 12 januari 2002 is
het Informatiecentrum weer geopend.
Kinderboerderij en Centrum Natuur en Milieu Educatie
De kinderboerderij en het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie zijn gesloten van maandag 24 december tot en met dinsdag 2 januari 2002.
Opening gemeentelijke sportaccommodaties
Sporthallen
De sporthallen zijn gesloten op:
* maandag 24 december 2001 na 16.00 uur
* 25 en 26 december 2001 de gehele dag (1e en 2e kerstdag)
* 31 december 2001 na 16.00 uur
* 1 januari 2001 de gehele dag (nieuwjaarsdag)
Twentebad
Het Twentebad is op maandag 24 december 2001 geopend van 07.00 tot
17.00 uur. Op 31 december 2001 (oudejaarsdag) is het Twentebad geopend
van 07.00-13.00 uur.
Het Twentebad is gesloten op:
* 25 en 26 december 2001 (1e en 2e kerstdag)
* 1 januari 2002 (nieuwjaarsdag)
Woensdag 2 januari
Alle balies van het stadhuis en het stadskantoor zijn vanaf 10.00 uur
geopend. De balies van de Reitzstraat zijn vanaf 10.30 uur geopend.
Nieuwjaarsreceptie op 1 januari 2002
Ter gelegenheid van het nieuwe jaar nodigt het College van
Burgemeester en Wethouder u van harte uit voor de nieuwjaarsreceptie
op dinsdag 1 januari 2002 van 18.30 tot 20.00 uur in de Burgerzaal.
Nieuwjaarsconcert
De gemeente Hengelo biedt u aansluitend aan de receptie op 1 januari,
een concert aan uitgevoerd door het Orkest van het Oosten. Deze avond
staat het orkest onder leiding van Steward Robertson. Tussen 20.15 en
22.15 uur brengt het orkest, in samenwerking met hoornist Rene Pagen,
de volgende werken ten gehore:
* F. Schubert - Marche Militaire nr. 1
* W.A. Mozart - Les Petits Riens
* W.A. Mozart - Hoornconcert nr. 2 in Es
Pauze
* O. Nicolaï - Ouv. Die lustigen Weiber von Windsor
* B. Smetana - Drie dansen uit Die verkaufte Braut
* F. Léhar - Ballsirenenwalzer
* Joh. Strauss jr - Champagnerpolka
* Joh. Strauss jr - Kaiserwalzer.
Uitgifte gratis kaarten
Dinsdag 18 december 2001 kunt u - zolang de voorraad strekt - kaarten
voor dit concert gratis ophalen in de hal van het stadhuis (eerste
verdieping) tussen 17.30 en 19.00 uur. Omdat er voor het concert maar
een beperkt aantal plaatsen is, kunt u maximaal twee kaarten per
persoon krijgen.
Garderobe
Tijdens de bijeenkomsten kunt u uw jas of mantel afgeven bij de
bewaakte (gratis) garderobe bij de entree van het stadhuis.
Koffie en thee
In de pauze van het concert is er voor iedereen (gratis) koffie of
thee. Op uw programmaboekje leest u waar u de koffie kunt verkrijgen.
Carillon
Stadsbeiaardier Roel Smit bespeelt op 1 januari het carillon van 19.00
20.00 uur.
Parkeergelegenheid
Zowel de bezoekers van de nieuwjaarsreceptie als van het concert
kunnen dinsdag 1 januari gratis parkeren in parkeergarage Thiemsbrug.
Deze garage is voor deze gelegenheid open van 18.00 tot 23.00 uur.
Voorstel koopzondagen 2002
De Commissie Commerciële Voorzieningen heeft haar advies aan het
College van B en W inzake koopzondagen 2002 besproken. De volgende
koopzondagen worden voorgesteld:
Centrum
17 maart
Voorjaar Modespektakel
30 juni
Straattheater
15 september
Najaar Modespektakel
1 december
Sinterklaas
22 december
Kerstmis
De zesde koopzondag staat op 15 december gepland, tenzij uit de
ledenvergadering van VSH op 14 januari a.s. blijkt dat de ondernemers
niet opnieuw 3 koopzondagen in december wensen. Dan zal een andere
zondag worden gekozen.
Buiten het centrum
1 april (2e Paasdag)
Meubelzaken, Autodealers
21 april
Braderie Esrein
9 mei
Meubelzaken, Bouwmarkten
1 september
Wijkkoopzondag Hengelose Es
22 september
Autodealers
1 december
Per zondag is aangegeven voor welke (branche)evenementen de koopzondag
is aangevraagd. Ook de overige winkels in het betreffende gebied
kunnen dan geopend zijn.
Reageren?
Reacties op dit voorstel kunt u tot en met 15 januari 2002
schriftelijk indienen bij de afdeling Economische Zaken, Postbus 18,
7550 AA Hengelo
Afvalstrips tot en met januari geldig
De afvalstrips voor dit jaar kunt u tot en met januari 2002 gebruiken
om afval weg te brengen of te laten ophalen. In de loop van januari
2002 ontvangt u per post tegelijk met de afvalwijzer een nieuwe
strippenkaart.
Tarieven huishoudelijk afval in 2002
De tarieven in 2002, voor het zelf wegbrengen naar het afvalbrengpunt
en het laten ophalen van groot huishoudelijk afval, zijn:
* groot restafval, hout, puin: 1 euro per 10 kilo
* voorrijtarief tijdens kantooruren: 5.00 euro
* voorrijtarief na 17.00 uur: 7.00 euro.
Horeca oudejaarsnacht open
In de nacht van 31 december 2001 op 1 januari 2002 is door de
burgemeester voor alle commerciële horecagelegenheden een integrale
ontheffing van het sluitingsuur verleend. Zij mogen de hele nacht
geopend zijn.
Lambertuskermis in Hengelo
De Lambertuskermis wordt volgend jaar gehouden van woensdag 18
september tot en met zondag 22 september 2002.
Openbare verpachting
Maandag 14 januari 2002 om 17.00 uur worden in het stadhuis van
Hengelo in het openbaar voorgelezen de inschrijvingen voor de
verpachting van standplaatsen van de Lambertuskermis.
De kermis wordt gehouden op de volgende straten en pleinen;
- Marktplein en aangrenzende Brinkstraat en Brinkplein
- Brinkstraat geen marktterrein
* Burgemeester Jansenplein, Burgemeester Jansenstraat,
Enschedesestraat,
* Telgen, Molenstraat, Nieuwstraat en Stationsplein
Inschrijving
Inschrijving kan uitsluitend geschieden op formulieren uitgegeven door
de gemeente Hengelo. Op het inschrijfformulier moeten de maten van de
inrichtingen alsmede de maten van de kassa's, luifels en dergelijke
duidelijk worden aangegeven. Bij het inschrijfformulier moet een
recente foto/tekening van de attractie worden meegestuurd.
Op aanvraag worden u inschrijvingsformulier(en), een exemplaar van de
Kermisverhuurvoorwaarden 2002 en een locatietekening gratis
toegezonden. U kunt deze formulieren aanvragen bij de sector
Wijkbeheer, afdeling Kermiszaken, Postbus 18, 7550 AA in Hengelo,
telefoon: 074 - 2459459.
Het gemeentehuis is in de week tussen kerst en oud en nieuw gesloten.
Promotie
Door de gemeente wordt uitvoerig reclame gemaakt. Naast het plaatsen
van reclameborden langs de wegen, reclame op een stadsbus,
persberichten en dergelijke zorgt de gemeente voor een financiële en
personele ondersteuning bij de overige promotieactiviteiten.
Boven de inschrijfsom wordt 3% in rekening gebracht voor
publiciteitscampagne.
Let op: zondag 22 september 2002 is er geen koopzondag.
Ritprijzen
* Tot 19.00 uur is de maximale ritprijs voor kinderzaken vastgesteld
op 0,80 en voor de overige vermaakzaken 1,50.
* Na 19.00 uur geldt een maximale ritprijs voor kinderzaken van 1,00
en voor de overige vermaakzaken 2,00.
Betaling
Betaling moet geschieden in twee termijnen, te weten 25% binnen dertig
dagen na dat het bericht van de gunning is verzonden en het resterende
bedrag moet dertig dagen voor aanvang van de kermis door de gemeente
zijn ontvangen.
Reeds gegund
Euro Coaster, Tango, Spookhuis, Big Apple, Megadrop, Autoscooter,
oliebollen, snacks, poffertjes,
nougat en suikerwerken, paling.
Bouwplannen
Melding
Een melding is ingediend voor:
* Van Ostadestraat 41, veranderen en vergroten woonhuis
Bouwaanvragen
Bouwaanvragen zijn ingediend voor:
* C T Storkstraat 33, veranderen woning (intern)
* Deurningerstraat 250, oprichten kantoor (tijdelijk)
* Eduard Flipsestraat 31, veranderen en vergroten woonhuis
* Else Mauhsstraat 65, plaatsen dakkapel
* Gerdastraat 2 t/m 80, oprichten 2 appartementencomplexen (40
woningen)
* Liverpoolstraat 52, veranderen en vergroten woonhuis
* Marijkestraat 4, 6, 10, 3, 11 en 13,Breemarsweg 434, veranderen en
vergroten 7 woonhuizen
* Oldenzaalsestraat 39, plaatsen geluidsscherm op volière
* Oude Postweg 132, oprichten woonhuis
* Pastoor Geertmanstraat 16, oprichten woonhuis met garage
* Straatsburg 160 t/m 168, veranderen 4 woonhuizen (intern)
* Straatsburg 68, inrichten restaurant chinees(afhaal)
* Tunisstraat 16, veranderen en vergroten woonhuis
* Twekkelerweg 231 A, veranderen en vergroten woonhuis
* Waalstraat 8, veranderen en vergroten woonhuis en oprichten erker
* Ziekenhuisstraat 23, oprichten schuur en een carport
Ter inzage
Nadat het College van B en W over deze meldingen en bouwaanvragen een
besluit heeft genomen, worden deze gepubliceerd. Daarna kunt u
desgewenst bezwaar indienen.
Instemming meldingen
In de week van 3 tot en met 7 december is ingestemd met:
* Berfloweg 75, oprichten tuinhuisje
* Gronaustraat 9, oprichten tuinhuisje
* Rumkehof 29, veranderen en vergroten woonhuis
* Torenlaan 76, veranderen en vergroten woonhuis
Bouwvergunningen
In de week van 3 tot en met 7 december is vergunning verleend voor:
* Andreastraat, Luciastraat en Marijkestraat, veranderen van 55
woningen (gedeeltelijke wijziging vergunning 1999/1457)
* Anthony v Leeuwenhoeklaan 9, vergroten woonhuis met een atelier
* Berfloweg 260, plaatsen 2 dakkapellen
* Bornsestraat 400, veranderen en vergroten hotel
* Deurningerstraat 16, veranderen en vergroten woonhuis
* Deurningerstraat 55, oprichten garage annex berging
* Diamantstraat 9, veranderen gevel + inrichten verdieping
bedrijfspand
* Dinant Dijkhuisstraat 124, veranderen en vergroten woonhuis d.m.v.
een erker
* Dr A Kuyperstraat 30, veranderen en vergroten woonhuisen oprichten
houten berging
* Europalaan 202, veranderen gevel van een kantoorgebouw
* Markt 5, veranderen winkelpand
* Oldenzaalsestraat 549, veranderen en vergroten woonhuis
* Otterstraat 4, veranderen en vergroten woonhuis
* Pastoor Eppinkstraat 56, oprichten tuinhuisje
* Toermalijnstraat 6 - 2, oprichten bedrijfspand
* Wessex 33, veranderen woonhuis d.m.v. achtergevelwijziging
* Wessex 39, veranderen woonhuis d.m.v. achtergevelwijziging
* Wessex 41, veranderen woonhuis d.m.v. achtergevelwijziging
Reclamevergunningen
In de week van 3 tot en met 7 december is vergunning verleend voor:
* Diamantstraat 14, aanbrengen 3 opschriften
* Industrieplein 3, plaatsen 4 reclame-objecten
* Straatsburg 26, plaatsen lichtbak 1 opschrift en 2 uithangborden
* Straatsburg 62, plaatsen lichtbak
Ter inzage en bezwaar
De instemming meldingen, verleende bouw- en reclamevergunningen en de
daarbij behorende stukken liggen gedurende zes weken ter inzage bij de
afdeling Bouwen, Telgenflat, Markt 203, 2e verdieping. Iedere
belanghebbende, die door een van deze verleende vergunningen en/of
instemming meldingen, rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan
binnen een termijn van zes weken na de dag van verzending van het
besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het College van B
en W, postbus 18, 7550 AA Hengelo.
Informatie
De besluiten zijn genomen in de week van 3 tot en met 7 december 2001.
Informatie over de exacte data kunt u krijgen bij de afdeling Bouwen,
telefoon 2459 647.
Benoeming straten
Burgemeester en wethouders van Hengelo maken bekend dat, gelet op
artikel 2, lid 2 van de verordening op het benoemen van openbare
ruimte ca. bij besluit van 4 december 2001 nr. 606, onderstaande
straten door hen zijn benoemd, of gewijzigd:
* voor het winkelplein op Bedrijventerrein Westermaat Noordwest
uitkomend op de Amerikalaan is de naam "Het Plein" vastgesteld
* de bestaande Twekkelerveldweg is gewijzigd in "Twekkelermarkeweg".
Ter inzage
Dit besluit is met ingang van 5 december 2001 in werking getreden en
ligt vanaf deze datum met bijbehorende tekeningen ter inzage bij de
afdeling Bouwen, telefoon 2459 647.
Artikel 19 lid 3 WRO
Bouwaanvragen zijn ingediend voor:
* Sloetsweg 17, veranderen en vergroten woning
* Vechtlaan 62, veranderen en vergroten woning
* Weideweg 9-11, veranderen woning in woning met kantoor
* Bantingstraat 13, veranderen woning met erker
* Genselerweg 24, oprichten berging
Deze bouwplannen zijn in strijd met de ter plaatse geldende
bestemmingsplannen. Burgemeester en wethouders zijn op grond van
artikel 19 lid 3 van de Wet op de ruimtelijke ordening bevoegd om voor
bouwwerken als bedoeld in artikel 20 van het Besluit op de ruimtelijke
ordening, vrijstelling te verlenen van de bestemmingsplannen. Zij zijn
in principe bereid de procedure te starten die ertoe kan leiden dat de
vrijstellingen worden verleend, omdat de bouwplannen passen binnen het
daarvoor gehanteerde beleid.
Ter inzage en zienswijzen
Het voornemen om de vrijstellingen te verlenen ligt van 19 december
2001 tot 23 januari 2002 ter inzage bij de afdeling Bouwen, telefoon
2459 647. Eventuele zienswijzen tegen dit voornemen kunt u van 19
december 2001 tot 23 januari 2002 schriftelijk indienen bij het
College van B en W, Postbus 18, 7550 AA Hengelo.
Wet milieubeheer
Besluiten tot intrekking vergunningen
Op grond van artikel 8.26 Wet milieubeheer en paragraaf 3.5.6.
Algemene wet bestuursrecht is besloten tot het geheel of gedeeltelijk
intrekken van de vergunningen, die eerder op grond van de Hinderwet
(nu Wet milieubeheer) zijn verleend voor het houden van vee in stallen
aan:
* J.H. Altena, Deldernerdijk 71
* G.J. Beltman, Oelerschoolpad 14
Tot intrekking wordt overgegaan met het oog op het betrekken van de
bij intrekking vrijvallende ammoniakproductieruimte, bij het verlenen
van milieuvergunningen voor het houden van vee in de gemeenten Hof van
Twente, Deventer en Haaksbergen.
Ter inzage en beroep
De intrekkingbesluiten liggen vanaf woensdag 19 december 2001
gedurende zes weken ter inzage bij de afdeling Milieu, telefoon
2459655. Aangezien de besluiten niet zijn gewijzigd ten opzichte van
het ontwerp daarvan en er geen bedenkingen zijn ingebracht tegen het
ontwerp, staat tijdens deze termijn van zes weken in beginsel nog
slechts voor belanghebbenden, aan wie redelijkerwijs niet kan worden
verweten dat zij geen bedenkingen hebben ingebracht tegen een of meer
van de ontwerpbesluiten beroep open op de Afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State te Den Haag. Een belanghebbende is degene wiens
belang rechtstreeks betrokken is bij een of meer van de
intrekkingbesluiten.
Het gedateerde, ondertekende en gemotiveerde beroepschrift moet een
omschrijving van het besluit waartegen het is gericht bevatten en
tevens naam en adres van de indiener. Indien een beroepschrift wordt
ingediend dan bestaat tijdens de beroepstermijn van zes weken tevens
de mogelijkheid om de Voorzitter van de Afdeling schriftelijk te
verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Zowel bij indiening
van een beroepschrift als bij het doen van een verzoek om voorlopige
voorziening is een griffierecht verschuldigd van f. 225,- ( 101,25)
(f. 450,- of 202,50 voor rechtspersonen). Meer informatie over het
instellen van beroep en het doen van een verzoek om voorlopige
voorziening kunt u krijgen bij de afdeling Milieu.
Beschikkingen
Burgemeester en wethouders hebben een veranderingsvergunning,
ingevolge de Wet milieubeheer, verleend aan:
* Maatschap Lansink, Deldenerdijk 61, voor een varkenshouderij. De
veranderingen betreffen gewijzigde dieraantallen van en
stalsystemen voor zeugen en gespeende biggen. De beschikking is
niet gewijzigd ten opzichte van de ontwerpbeschikking.
* Maatschap Ragbourn, Wolfkaterweg 76, voor een veehouderijbedrijf.
De verandering betreft het omschakelen van fokvarkens naar
vleesvarkens. De beschikking is ten opzichte van de
ontwerpbeschikking niet gewijzigd.
Ter inzage, beroep en verzoek om voorlopige voorziening
De vergunningen bevatten voorschriften, welke ten doel hebben nadelige
gevolgen voor het milieu te voorkomen dan wel zoveel mogelijk te
beperken. De beschikkingen en andere ter zake zijnde stukken liggen
van 19 december 2001 tot en met 8 februari 2002 ter inzage bij de
afdeling Milieu, telefoon 2459655.
Tegen de ontwerpbeschikkingen zijn geen bedenkingen ingebracht. In
beginsel kan daarom alleen beroep worden ingesteld door
belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen
bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van een besluit.
Een beroepschrift moet tenminste de naam en het adres van de indiener,
een datering, een ondertekening, een omschrijving van het besluit
waartegen het is gericht en de gronden van het beroep bevatten. Het
beroepschrift moet voor het einde van bovengenoemde inzagetermijn zijn
verzonden aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State,
Postbus 20019, 2500 EA te 's-Gravenhage.
De beschikking wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht,
tenzij voor het einde van bovengenoemde inzagetermijn beroep is
ingesteld en bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van
de Raad van State een verzoek wordt gedaan om een voorlopige
voorziening. De beschikking wordt dan niet van kracht voor op dit
verzoek is beslist. Het griffierecht bedraagt 109,- voor het in
behandeling nemen van het beroepschrift en eveneens 109,- voor een
verzoek om een voorlopige voorziening (voor rechtspersonen geldt voor
beide gevallen een bedrag van 218,-.
Melding artikel 8.41
Bij de afdeling Milieu liggen ter inzage de meldingen als bedoeld in
de hieronder vermelde, op artikel 8.41 Wet milieubeheer gebaseerde
uitvoeringsbesluiten, die ontvangen zijn van:
* Maatschap B.H. & G.B.H. & M.J.W. Nijhof, in verband met het van
toepassing worden van het Besluit melkrundveehouderijen
milieubeheer op een melkrundveehouderijbedrijf, Brinkhuisweg 24.
* B.T.S. in verband met het van toepassing worden van het Besluit
inrichtingen voor motorvoertuigen milieubeheer op een bedrijf voor
het repareren, onderhouden en verkopen van motoren voor
vaartuigen, Esrein 31.
De inrichtingen dienen te voldoen aan de voorschriften opgenomen in de
bijlage bij de daarbij genoemde besluiten.
Ter inzage
Tegen bovenstaande meldingen op grond van de Wet milieubeheer staat
geen bezwaar en/of beroep open.
De meldingen met bijbehorende stukken liggen vanaf 19 december 2001
ter inzage bij de afdeling Milieu, telefoon 2459655.
Kapvergunningen
In de week van 5 december tot en met 11 december 2001 zijn
kapvergunningen verleend voor:
* 2 eiken (diam. 90 en 115 cm), 1 es (diam. 35 cm), 10 elzen ( diam.
25 50 cm ), 3206 m² bos met populier, els, wilg, es, kers en eik
(diam. 10 90 cm ) en 540 m² houtwal ten noorden van de A1 op
Westermaat Plein deelgebied oost in Hengelo.
Ter inzage en bezwaar
De besluiten liggen gedurende 6 weken ter inzage bij de balie van de
sector Wijkbeheer, stadskantoor kamer 407. Op grond van de Algemene
wet bestuursrecht kan een belanghebbende binnen een termijn van 6
weken na de verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift
indienen bij het College van B en W, Postbus 18, 7550 AA Hengelo.
Informatie
De besluiten zijn genomen in de week van 5 december tot en met 11
december 2001. Informatie over de exacte data kunt u krijgen bij de
sector Wijkbeheer, telefoon 245 9459.
Euro
Betalen bij de gemeente na 1 januari 2002
De invoering van de euro heeft gevolgen voor de vele loketfuncties bij
de gemeente. Binnen de gemeente zijn naast de kassier verschillende
kassas aanwezig, onder andere bij de afdeling Burgerzaken en de
Gemeentewinkel. Daarnaast ontvangen de marktmeester en de havenmeester
contant geld. En niet te vergeten de kassa van het Twentebad. Al deze
grote en kleine kassen moeten worden aangepast voor de euro.
Wachttijden
Overal in het land worden problemen verwacht in de eerste dagen/ weken
dat de euro zijn intrede doet bij de kassa's. Met name zullen er
wachttijden optreden omdat sommige mensen in euro's willen betalen en
anderen nog hun laatste guldens kwijt willen. Dat vergt omrekenen.
Bovendien moet ook het baliepersoneel wennen aan de nieuwe munt.
Een eurowisselpunt
De gemeente Hengelo wil er alles aan doen om de problemen te
minimaliseren. Daarom is er voor gekozen om in het stadhuis één
centraal punt in te richten, waar guldens kunnen worden omgewisseld in
euros. Betalingen bij de overige loketten kunnen vervolgens
uitsluitend in euro, of elektronisch plaatsvinden.
De hoogte van het wisselbedrag wordt gerelateerd aan de kosten van de gemeentelijke diensten. In verreweg de meeste gevallen betekent dit dat u maximaal 100,- ( 45,38) bij het eurowisselpunt kunt omwisselen.
U vindt het centrale eurowisselpunt op de eerste verdieping van het stadhuis, in de periode 2 januari tot 28 januari 2002.
Voor- en nadelen
Voordeel van deze aanpak is dat wachttijden bij de diverse kassas tot
een minimum kunnen worden teruggebracht, aangezien daar alleen de euro
en/of pin en chip geaccepteerd wordt. Verder wordt het personeel van
het centrale eurowisselpunt goed geïnstrueerd, ten behoeve van de
omrekeningsvaardigheden en het herkennen van vals geld.
Nadeel voor de mensen die alleen guldens in hun bezit hebben, is dat zij zich bij twee verschillende kassas moeten melden. Dit kunt u voorkomen door hier op voorhand rekening mee te houden.
Uitzonderingen
Bij de kleinere gemeentelijke kassas buiten het stadhuis blijft het
mogelijk om tot 28 januari met beide munten te betalen. Dit omdat de
afstand naar het centrale omwisselpunt te groot is. Dit geldt voor
onder andere het zwembad, de kinderboerderij, de brandweerkazerne en
de kleine kas voor het opzoeken van kadastrale gegevens. Aantekening
hierbij is dat er wel guldens worden geaccepteerd, maar dat er euros
worden teruggegeven als wisselgeld. Dit vereist een goede instructie
van het personeel en iets langere wachttijden voor het publiek.