Persberichten
Provinciaal Woonbeleid: Gebiedsgerichte aanpak in de regio
Roeselare-Tielt
Brugge, 17/12/2001
Goed leven begint met goed en betaalbaar wonen !
Een uitdaging, werd het in de werkgroep ter voorbereiding van deze
workshop genoemd.
Is ook hier het tragische verhaal van de 2 koningskinderen van
toepassing en blijkt het water echt te diep tussen de (harde) sector
van ruimtelijke ordening en de huisvestingssector ? Ligt het niet voor
de hand dat de woonfunctie een maximale en doordachte plaats krijgt in
ieder ruimtelijk structuurplan ??! Met het decreet op de ruimtelijke
ordening heeft de Vlaamse overheid duidelijk gekozen voor een
structuurplanning op drie niveaus. De op te maken structuurplannen
zijn beleidsdocumenten en bevatten de essentiële keuzes voor de
ruimtelijke ontwikkeling van de gebieden waarop ze betrekking hebben.
De essentiële beleidskeuzes uit de structuurplannen hebben betrekking
op het voorzien van mogelijkheden voor verscheidene functies: wonen,
werken, economie, landbouw, recreatie, .
Met de workshop wil de provincie ten volle focussen op de woonfunctie
binnen het gemeentelijk structuurplan. Waar kunnen gemeenten best
rekening mee houden indien zij dit hoofdstuk moeten schrijven ? Of
simpelweg, wie tijdens het proces van plannen in de gemeente, geen
rekening houdt met de instrumenten van de Wooncode om aan de
woonbehoeften van de inwoners te werken, zet toekomstige
ontwikkelingen en mogelijkheden op de helling.
De boodschap die de provincie samen met de organiserende partners wil
geven is dat dit niet kan en mag gebeuren. Daar zijn drie redenen
voor.
(1) De specifieke problematiek in vele gemeenten van deze regio:
verouderd woningpatrimonium, slechte woningkwaliteit: 22% woningen
zonder comfort in beide arrondissementen en sociale drempels op de
woningmarkt : huurprijzen private woningmarkt, toegankelijkheid
prioritaire doelgroepen.
Er is een tweede reden waarom we deze problematiek niet links kunnen
laten liggen. De ervaringen uit de praktijk van OCMWs, svks,
huisvestingsdiensten, welzijnsdiensten leren dat prioritaire
doelgroepen hun recht op wonen vaak moeilijk kunnen realiseren. Zowel
de financiële als sociale toegankelijkheid van de woningmarkt is ook
in deze regio een wezenlijke problematiek. Het is niet alleen een
kwestie van vraag en aanbod, maar vooral van toeleiding naar .en
begeleiding in. Hoe bekom ik een provinciale, gemeentelijke of
gewestelijke premie. Welke documenten heb ik nodig ? Wat zijn mijn
rechten en plichten als eigenaar en als huurder ? Hoe kan ik mijn
woning renoveren ? Goede dienstverlening naar burgers combineert zowel
de sociale als de technische aspecten van het wonen ! Ook hier worden
stappen gezet in de regio: svks, dienstverleningen binnen het OCMW, de
Roeselaarse woonwinkel,en in de pijplijn een intergemeentelijke
huisvestingsdienst voor Izegem en buurgemeenten.
De derde reden situeert zich op het financiële vlak. Er zijn op Vlaams
niveau middelen beschikbaar om werk te maken van een geïntegreerd
woonbeleid.
De Provincie stelt in haar Algemene Beleidsnota 2001-2006 Respect voor
West-Vlaanderen duidelijk dat zij bereid is de beleidsacties van de
lokale besturen te ondersteunen voor zover deze kaderen in een globale
visie op wonen in de gemeente. Het provinciebestuur zal hierbij steeds
volle aandacht hebben voor verhoging van de dienstverlening, met
specifieke aandacht voor de zwakkere bewoners en het strategisch
omgaan met de instrumenten van de Vlaamse Wooncode. Ook het stimuleren
van de gemeenten voor het ontwikkelen van een lokaal grond-en
pandenbeleid verdient ruime aandacht. De reeds ondernomen acties met
een provinciale inslag en de concrete situatie in bepaalde regios in
West-Vlaanderen verantwoorden een gebiedsspecifieke aanpak. Er kan een
vernieuwende campagne en een vernieuw subsidiebeleid toegespitst
worden op bepaalde regios waar zich specifieke noden voordoen. Naast
de regio RT wordt hier ook in de Westhoek aan gewerkt.