ROTTERDAM MARKETING
Veertien miljoen bezoeken tijdens Culturele Hoofdstadjaar
PERSBERICHT 17/12/01
Veertien miljoen bezoeken geteld tijdens Culturele Hoofdstadjaar
Rotterdam breekt bezoekrecord
Rotterdam - Europese culturele hoofdstad 2001 - heeft tot een
recordaantal bezoeken geleid. Niet minder dan 14 miljoen bezoeken zijn
geregistreerd in de Maasstad, een stijging van 17 procent in
vergelijking met het jaar ervoor. Nooit eerder kwam er zoveel
(cultureel)toeristisch bezoek uit binnen- en buitenland naar
Rotterdam.
Bijna twintig procent van de bezoekers, zo'n 2,2 miljoen, kwam
speciaal naar Rotterdam omdat het Culturele Hoofdstad 2001 was, zo
blijkt uit onderzoek van het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam. Deze
resultaten zijn op zijn minst bijzonder te noemen, omdat landelijk het
toeristisch bezoek, onder meer als gevolg van de mkz-crisis en de
gebeurtenissen in Amerika en Afghanistan, stabiliseerde of
terugliep.
Toppers
De bezoekerscijfers in Rotterdam liegen er niet om. Het museumbezoek
steeg gemiddeld met bijna 25 procent. Absolute toppers waren het
museum Boijmans Van Beuningen, de Kunsthal Rotterdam en het Nederlands
Architectuurinstituut. Industrieel Toerisme trok 50 procent meer
bezoekers ten opzichte van het jaar 2000, het product Architectuur
(voornamelijk excursies) dat via het ArchiCenter wordt verkocht, kende
een toename van 100 procent. Het aantal toeristen dat een ander
Rotterdams evenement bezocht, groeide met zo'n 22 procent.
Een eerste, nog niet afgeronde inventarisatie van de bezoekerscijfers
van theaters en concertzalen laat eveneens een forse stijging zien.
Daarnaast waren er zeventien internationale congressen (met zo'n
16.000 deelnemersdagen) met een specifiek cultureel thema. Het
attractiebezoek groeide gemiddeld met 7 procent, waarbij Diergaarde
Blijdorp (ondanks de mkz-crisis), de Euromast en Holland Casino het
gemiddelde sterk omhoog haalden. De reserveringen bij de Rotterdamse
hotels hadden een forse groei van gemiddeld 6 tot 7 procent.
Durf
Het succes van Rotterdam, Culturele Hoofdstad 2001, laat zien dat
Rotterdam een goede bezoekerspotentie heeft, die via een goede
strategie nog verder kan uitgroeien. Om dat te realiseren zal de stad
volgens Rotterdam Marketing meer durf moeten tonen om nieuwe
themajaren te ontwikkelen en zullen de ondernemers bereid moeten zijn
mee te investeren in het succes van de thema's. Verder zal de
marketingcommunicatiekennis die in het afgelopen jaar is opgebouwd,
moeten worden gebruikt en zal de marketingkracht van de stad nog
verder moeten worden uitgebreid via een nauwer samenwerkingsbeleid
tussen diverse promotionele organisaties.
Het afgelopen culturele hoofdstad-jaar heeft ook geleerd waar
Rotterdam zich verder kan verbeteren. Te denken valt aan het
feestelijk aankleden van de stad, het doorverwijzen van gasten op
belangrijke punten als het NS-station, het parkeerbeleid waardoor
bussen van touroperators de diverse parkeerplaatsen en doorgangswegen
niet meer blokkeren, het niet al te vaak afsluiten van de Coolsingel
en een goede informatievoorziening naar de bewoners van de stad.
Rotterdam Marketing zal deze elementen meenemen in een toekomstig
beleid voor de stad.