ROTTERDAM MARKETING

Veertien miljoen bezoeken tijdens Culturele Hoofdstadjaar

PERSBERICHT 17/12/01

Veertien miljoen bezoeken geteld tijdens Culturele Hoofdstadjaar

Rotterdam breekt bezoekrecord

Rotterdam - Europese culturele hoofdstad 2001 - heeft tot een recordaantal bezoeken geleid. Niet minder dan 14 miljoen bezoeken zijn geregistreerd in de Maasstad, een stijging van 17 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Nooit eerder kwam er zoveel (cultureel)toeristisch bezoek uit binnen- en buitenland naar Rotterdam.

Bijna twintig procent van de bezoekers, zo'n 2,2 miljoen, kwam speciaal naar Rotterdam omdat het Culturele Hoofdstad 2001 was, zo blijkt uit onderzoek van het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam. Deze resultaten zijn op zijn minst bijzonder te noemen, omdat landelijk het toeristisch bezoek, onder meer als gevolg van de mkz-crisis en de gebeurtenissen in Amerika en Afghanistan, stabiliseerde of terugliep.

Toppers

De bezoekerscijfers in Rotterdam liegen er niet om. Het museumbezoek steeg gemiddeld met bijna 25 procent. Absolute toppers waren het museum Boijmans Van Beuningen, de Kunsthal Rotterdam en het Nederlands Architectuurinstituut. Industrieel Toerisme trok 50 procent meer bezoekers ten opzichte van het jaar 2000, het product Architectuur (voornamelijk excursies) dat via het ArchiCenter wordt verkocht, kende een toename van 100 procent. Het aantal toeristen dat een ander Rotterdams evenement bezocht, groeide met zo'n 22 procent. Een eerste, nog niet afgeronde inventarisatie van de bezoekerscijfers van theaters en concertzalen laat eveneens een forse stijging zien. Daarnaast waren er zeventien internationale congressen (met zo'n 16.000 deelnemersdagen) met een specifiek cultureel thema. Het attractiebezoek groeide gemiddeld met 7 procent, waarbij Diergaarde Blijdorp (ondanks de mkz-crisis), de Euromast en Holland Casino het gemiddelde sterk omhoog haalden. De reserveringen bij de Rotterdamse hotels hadden een forse groei van gemiddeld 6 tot 7 procent.

Durf

Het succes van Rotterdam, Culturele Hoofdstad 2001, laat zien dat Rotterdam een goede bezoekerspotentie heeft, die via een goede strategie nog verder kan uitgroeien. Om dat te realiseren zal de stad volgens Rotterdam Marketing meer durf moeten tonen om nieuwe themajaren te ontwikkelen en zullen de ondernemers bereid moeten zijn mee te investeren in het succes van de thema's. Verder zal de marketingcommunicatiekennis die in het afgelopen jaar is opgebouwd, moeten worden gebruikt en zal de marketingkracht van de stad nog verder moeten worden uitgebreid via een nauwer samenwerkingsbeleid tussen diverse promotionele organisaties.
Het afgelopen culturele hoofdstad-jaar heeft ook geleerd waar Rotterdam zich verder kan verbeteren. Te denken valt aan het feestelijk aankleden van de stad, het doorverwijzen van gasten op belangrijke punten als het NS-station, het parkeerbeleid waardoor bussen van touroperators de diverse parkeerplaatsen en doorgangswegen niet meer blokkeren, het niet al te vaak afsluiten van de Coolsingel en een goede informatievoorziening naar de bewoners van de stad. Rotterdam Marketing zal deze elementen meenemen in een toekomstig beleid voor de stad.