Ingezonden persbericht

LYCOS BOORT NIEUWE BRON AAN VOOR ONLINE ADVERTISING

Lycos lanceert Shutters - een innovatieve manier van online advertising met bewezen effect op merkbekendheid en intentie tot aankoop

Haarlem, 18 december 2001 - Lycos Nederland (www.lycos.nl), één van Nederlands meest bezochte online bestemmingen, lanceert een krachtige, nieuwe manier van online advertising: Shutters. Bij deze nieuwe vorm van adverteren verschijnt de advertentie als een soort luik over een deel van de Lycos Homepage en klapt vervolgens weer in. Onderzoek wijst uit dat deze nieuwe manier van adverteren positieve effecten heeft op de merkbekendheid en de intentie om tot kopen over te gaan. Adverteren via Shutters is op dit moment exclusief mogelijk op het Lycos Europe netwerk.

Het succes van adverteren op internet is in het verleden alleen bekeken vanuit het aantal keren dat op de advertentie wordt geklikt. Deze redenering reduceert het internet tot een direct marketing instrument en negeert de effecten van merkenbouw en het opbouwen van het imago van deze merken. "Shutters, een innovatie aangeboden door Lycos, worden zeker de favorieten bij de grote merken. Ze stimuleren de intentie tot aankoop en we verwachten dan ook dat deze manier van online adverteren een positieve impuls zal hebben op online adverteren in het algemeen", zegt Sabine Wagemakers, Marketing Manager Lycos Nederland. "Lycos wil haar opbrengsten op het gebied van online adverteren verder laten groeien door innovatie en transparante resultaten, dus door het verkrijgen van een groeiend vertrouwen en bekendheid onder Europese online adverteerders."

Gebruikersonderzoek, uitgevoerd door Lycos, laat twee gebieden zien voor wat betreft de effectiviteit van Shutters. Allereerst groeide door inzet van Shutters de intentie tot aankoop voor een gevestigd merk van 37.2% naar 50.3%. Bovendien was de intentie tot aankoop bij de testgroep, die wel shutters te zien kregen, 35% hoger dan bij de controlegroep, die geen shutters te zien kregen. Daarnaast hielpen Shutters de merkbekendheid te verhogen van 37.7% naar 50.1%. De merkbekendheid bij de testgroep, die wel shutters te zien kregen, was bovendien 33% hoger dan bij de controlegroep, die geen shutters te zien kregen.

Lycos wil met de lancering van Shutters online advertising vergelijkbaar maken met andere media en de effectiviteit van online advertising bewijzen, waarbij verder wordt gekeken dan alleen het aantal keer dat er op een advertentie wordt geklikt.

Lycos Europe
Lycos Europe is Europa's leidende internetportal*. Het is een krachtig netwerk van eersteklas internet merken dat access, content en community combineert.

* Source: Nielsen European Domain Reach Evaluation excl. dot.com domains,October 2001

Miljoenen webgebruikers navigeren, communiceren of publiceren hun eigen content dagelijks via Lycos Europe. Op dit moment kiest één op de drie gebruikers in Europa voor een Lycos merk. Dat maakt van Lycos Europe een belangrijke bestemming voor online adverteerders en e-commerce bedrijven.

Lycos Europe is pan-Europees aanwezig met lokale websites in 12 landen - België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Rusland, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Over Lycos Nederland
Lycos Netherlands BV - onderdeel van Lycos Europe NV - is sinds september 1997 in Nederland actief en één van de meest bezochte Nederlandse online bestemmingen. Lycos Network Nederland bestaat uit; Lycos.nl -de persoonlijke Internetgids-, Tripod.lycos.nl -Europa's grootste online community- en Hotbot.lycos.nl -de precisie zoekmachine van Lycos.