Milieukeur

SUPERMARKT POIESZ EN DE APPELS MET MILIEUKEUR

Supermarktketen Poiesz heeft zijn assortiment uitgebreid met appels met Milieukeur. Het zelfstandige familiebedrijf zet hiermee een nieuwe stap om de consument nog meer vertrouwen te schenken en zichzelf nog meer te onderscheiden van de concurrent.

In Friesland is supermarktketen Poiesz een begrip. De heer K. Poiesz, commercieel directeur en mede-eigenaar: We zijn er trots op dat we nog steeds een zelfstandig familiebedrijf zijn. Het is begonnen met Lodewijk Poiesz, die in 1923 een groentewinkel in Sneek opende. In 1962 volgde de opening van een supermarkt, waar levensmiddelen, huishoudelijke zaken en groenten en fruit te koop waren. Begin jaren 80 vond de echte groei plaats. Momenteel zijn er 34 filialen, voornamelijk in Friesland, maar ook in Groningen, Drenthe en Flevoland, die de consument bedienen. Poiesz: De winkels worden gekenmerkt door een ruime en heldere opzet en de klantvriendelijkheid.

Poiesz: Uiteraard kende ik de term Milieukeur al lang, maar ik raakte er pas echt mee bekend via de SuperUnie, onze inkooporganisatie. De heer A. Breeuwsma, inkoper van de supermarktketen: De fruitveiling Zuid-Limburg, die onder andere de afzet van 22 fruittelers met Milieukeur verzorgt, vroeg mij of we interesse hadden voor appels met Milieukeur. En dat hadden we. Milieukeur heeft een goede uitstraling, terwijl het fruit in de winkel niet of nauwelijks duurder is dan de normale appel. De appels met Milieukeur liggen sinds twee maanden in de schappen. Poiesz: Vroeger volgden we meer de trends, maar nu willen we ook trendsetter zijn. Vandaar de producten met de keurmerken, waaronder Milieukeur. Het is ook een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie.

Het effect en reacties van de klanten zijn gezien de korte ervaring met Milieukeur nog niet echt te meten, maar Poiesz maakt zich over de verkoop hiervan geen zorgen. We hebben nu al een omzet gedraaid van 300 miljoen gulden en de groente- en fruitafdeling is hiervoor in sterke mate verantwoordelijk. De appels met Milieukeur hebben in onze winkel een prominente plaats. Breeuwsma: Op één soort na hebben we alleen maar appels met Milieukeur. De uitstraling van Milieukeur werkt zeker in ons voordeel. De klant weet dat een kwalitatief hoogwaardig product wordt aangeboden en dat het minder belastend is voor het milieu.

In week 49 start de supermarktketen samen met Stichting Milieukeur en Fruitveiling Zuid-Limburg een actie om via posters, folders en kaarten de aandacht te vestigen op de appels met Milieukeur. Commercieel directeur Poiesz: Je moet erin geloven en erachter staan, dan komt het zeker goed. Bij steeds meer mensen neemt het milieu een belangrijke plaats in. Bij een product met Milieukeur denkt de klant al snel dat het goed zit. Een dergelijk keurmerk biedt zekerheid aan de klant. En hierdoor heeft de klant ook weer vertrouwen in onze supermarkten.