SUPERMARKT POIESZ EN DE APPELS MET MILIEUKEUR
Supermarktketen Poiesz heeft zijn assortiment uitgebreid met appels met Milieukeur.
Het zelfstandige familiebedrijf zet hiermee een nieuwe stap om de
consument nog meer vertrouwen te schenken en zichzelf nog meer te
onderscheiden van de concurrent.
In Friesland is supermarktketen Poiesz een begrip. De heer K. Poiesz,
commercieel directeur en mede-eigenaar: We zijn er trots op dat we nog
steeds een zelfstandig familiebedrijf zijn. Het is begonnen met
Lodewijk Poiesz, die in 1923 een groentewinkel in Sneek opende. In
1962 volgde de opening van een supermarkt, waar levensmiddelen,
huishoudelijke zaken en groenten en fruit te koop waren. Begin jaren
80 vond de echte groei plaats. Momenteel zijn er 34 filialen,
voornamelijk in Friesland, maar ook in Groningen, Drenthe en
Flevoland, die de consument bedienen. Poiesz: De winkels worden
gekenmerkt door een ruime en heldere opzet en de klantvriendelijkheid.
Poiesz: Uiteraard kende ik de term Milieukeur al lang, maar ik raakte
er pas echt mee bekend via de SuperUnie, onze inkooporganisatie. De
heer A. Breeuwsma, inkoper van de supermarktketen: De fruitveiling
Zuid-Limburg, die onder andere de afzet van 22 fruittelers met
Milieukeur verzorgt, vroeg mij of we interesse hadden voor appels met
Milieukeur. En dat hadden we. Milieukeur heeft een goede uitstraling,
terwijl het fruit in de winkel niet of nauwelijks duurder is dan de
normale appel. De appels met Milieukeur liggen sinds twee maanden in
de schappen. Poiesz: Vroeger volgden we meer de trends, maar nu willen
we ook trendsetter zijn. Vandaar de producten met de keurmerken,
waaronder Milieukeur. Het is ook een goede manier om je te
onderscheiden van de concurrentie.
Het effect en reacties van de klanten zijn gezien de korte ervaring
met Milieukeur nog niet echt te meten, maar Poiesz maakt zich over de
verkoop hiervan geen zorgen. We hebben nu al een omzet gedraaid van
300 miljoen gulden en de groente- en fruitafdeling is hiervoor in
sterke mate verantwoordelijk. De appels met Milieukeur hebben in onze
winkel een prominente plaats. Breeuwsma: Op één soort na hebben we
alleen maar appels met Milieukeur. De uitstraling van Milieukeur werkt
zeker in ons voordeel. De klant weet dat een kwalitatief hoogwaardig
product wordt aangeboden en dat het minder belastend is voor het
milieu.
In week 49 start de supermarktketen samen met Stichting Milieukeur en
Fruitveiling Zuid-Limburg een actie om via posters, folders en kaarten
de aandacht te vestigen op de appels met Milieukeur. Commercieel
directeur Poiesz: Je moet erin geloven en erachter staan, dan komt het
zeker goed. Bij steeds meer mensen neemt het milieu een belangrijke
plaats in. Bij een product met Milieukeur denkt de klant al snel dat
het goed zit. Een dergelijk keurmerk biedt zekerheid aan de klant. En
hierdoor heeft de klant ook weer vertrouwen in onze supermarkten.