RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
Incident met Airbus A320-214 op 12 maart 1999 te Eelde
PERSBERICHT 20 december
2001
Raad voor de Transportveiligheid over incident met Airbus op Eelde
Softwarefout mag niet leiden tot weigeren remsysteem
Remcomputers voor passagiersvliegtuigen moeten zo worden uitgevoerd
dat één fout in de software niet leidt tot weigerende remmen. Dat
concludeert de Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap
van mr. Pieter van Vollenhoven, in een rapport over een incident met
een Airbus A320-214 van Iberworld dat op 12 maart 1999 plaatsvond op
Groningen Airport Eelde. De gezagvoerder van het langzaam taxiënde
toestel besloot toen de Airbus het gras in te rijden, omdat hij, toen
hij wilde afremmen voor een lesvliegtuigje dat nog wachtte op
toestemming om op te stijgen, merkte dat het remsysteem niet werkte.
De Raad stelt vast dat de gezagvoerder in dit geval had kunnen
afremmen door de remcomputer uit te zetten, waarna het back-up
remsysteem zou zijn gaan werken.
Toch acht de Raad het noodzakelijk dat het remcomputersysteem zodanig
wordt uitgerust, dat een softwarefout zoals die op 12 maart 1999
voorkwam, er niet toe kan leiden dat het remsysteem weigert. De
aanbeveling van de Raad is gericht aan de Franse
burgerluchtvaartautoriteit, die verantwoordelijk is voor de
certificatie en luchtwaardigheid van de Airbus 320 en de remcomputer.
De Raad heeft overigens vastgesteld dat Airbus en Messier-Bugatti (de
fabrikant van de remcomputer) intussen maatregelen hebben genomen om
de controleprocedures en de software van het remsysteem te
verbeteren.