Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Incident met Airbus A320-214 op 12 maart 1999 te Eelde

PERSBERICHT 20 december 2001

Raad voor de Transportveiligheid over incident met Airbus op Eelde Softwarefout mag niet leiden tot weigeren remsysteem

Remcomputers voor passagiersvliegtuigen moeten zo worden uitgevoerd dat één fout in de software niet leidt tot weigerende remmen. Dat concludeert de Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, in een rapport over een incident met een Airbus A320-214 van Iberworld dat op 12 maart 1999 plaatsvond op Groningen Airport Eelde. De gezagvoerder van het langzaam taxiënde toestel besloot toen de Airbus het gras in te rijden, omdat hij, toen hij wilde afremmen voor een lesvliegtuigje dat nog wachtte op toestemming om op te stijgen, merkte dat het remsysteem niet werkte. De Raad stelt vast dat de gezagvoerder in dit geval had kunnen afremmen door de remcomputer uit te zetten, waarna het back-up remsysteem zou zijn gaan werken.
Toch acht de Raad het noodzakelijk dat het remcomputersysteem zodanig wordt uitgerust, dat een softwarefout zoals die op 12 maart 1999 voorkwam, er niet toe kan leiden dat het remsysteem weigert. De aanbeveling van de Raad is gericht aan de Franse burgerluchtvaartautoriteit, die verantwoordelijk is voor de certificatie en luchtwaardigheid van de Airbus 320 en de remcomputer. De Raad heeft overigens vastgesteld dat Airbus en Messier-Bugatti (de fabrikant van de remcomputer) intussen maatregelen hebben genomen om de controleprocedures en de software van het remsysteem te verbeteren.