Carros

Honda brengt Civic Hybride in Japan op de markt

(20 december 2001)

Na de compacte tweezits Honda Insight brengt Honda Motor Co. Ltd. haar hybride techniek nu in een zeer praktische vijf-persoons sedan op de Japanse markt in de vorm van de Civic Sedan Hybride. Deze Civic realiseert een voor een in serie geproduceerde personenauto uitzonderlijk laag brandstofverbruik van 1 liter op 29,5 km en staat vanaf 14 december j.l. bij de Japanse Honda dealers in de showroom. De Civic hybride staat begin januari ook op de Detroit Motorshow in de Verenigde Staten en ook op de Amerikaanse markt zijn er plannen voor verkoop in de loop van 2002.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Civic Hybride stonden drie doelstellingen voorop: een zo schoon mogelijke uitlaatgasemissie in combinatie met optimale, krachtige prestaties en dat alles in een sedan met alle praktische gebruiksmogelijkheden van dien. Een verbeterde versie van Hondas eerste IMA-systeem (Integrated Motor Assist) werd gemonteerd op het global compact platform dat ook gebruikt wordt voor de andere Civic modellen. Naast de grote voordelen van het ultra-lage brandstofverbruik en de schone emissies beschikt deze hybride over een fraaie, moderne interieurruimte en een speciaal afgestemd onderstel. Al met al is het een zeer praktisch bruikbare familie- of zakenauto.

De Civic Hybride is uitgerust met een hoogst moderne 1,3-liter VTEC i-DSI (Dual & Sequantial Ignition) motor met
cilinder-uitschakelsysteem. Deze nieuwe krachtbron is voorzien van de nieuwste i-DSI lean-burn verbrandingstechnologie en het VTEC cilinder-vrijloopsysteem. Dit maakt gebruik van Hondas VTEC-techniek van variabele kleptiming om de hoeveelheid elektrische energie die tijdens het afremmen wordt gewonnen aanmerkelijk te vergroten. Details die een belangrijke bijdrage leveren aan het verder verhoogde rendement van de hybride technologie.

De nieuwe motor krijgt, wanneer meer vermogen wordt aangesproken, assistentie van een elektromotor met verbeterde prestaties, gestuurd door een efficiëntere Power Control Unit (PCU). De krachtoverbrenging loopt via een Honda Multimatic S continu variabele transmissie. Als gevolg hiervan levert de Civic Hybride een ongekend hoog brandstofrendement in combinatie met superieure rij-eigenschappen die een zeer vlotte rijstijl toestaan.

De Civic Hybride heeft dankzij het schone verbrandingsproces van het Japanse Ministerie van Transport het predikaat Ultra-Low Emissions Vehicle gekregen (ULEV klasse).

Honda is van oudsher begaan met het milieu en heeft zich veel moeite getroost om autos te ontwikkelen die zowel schoner als zuiniger zijn. Wat schone emissies betreft, heeft Honda zich op de Japanse markt ten doel gesteld dat al haar personenautos uiterlijk in 2002 door het Japanse Ministerie van Transport als Low Emissions Vehicles zullen zijn aangemerkt en dat bijna al haar personenautos uiterlijk in 2005 het predikaat Ultra-Low Emissions Vehicle zullen hebben verworven. Honda wil voor het einde van 2005 het brandstofverbruik van haar in Japan verkochte autos met 25% verlagen ten opzichte van het gemiddelde brandstofverbruik in Japan in 1995.