Honda brengt Civic Hybride in Japan op de markt
(20 december 2001)
Na de compacte tweezits Honda Insight brengt Honda Motor Co. Ltd. haar
hybride techniek nu in een zeer praktische vijf-persoons sedan op de
Japanse markt in de vorm van de Civic Sedan Hybride. Deze Civic
realiseert een voor een in serie geproduceerde personenauto
uitzonderlijk laag brandstofverbruik van 1 liter op 29,5 km en staat
vanaf 14 december j.l. bij de Japanse Honda dealers in de showroom. De
Civic hybride staat begin januari ook op de Detroit Motorshow in de
Verenigde Staten en ook op de Amerikaanse markt zijn er plannen voor
verkoop in de loop van 2002.
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Civic Hybride stonden drie
doelstellingen voorop: een zo schoon mogelijke uitlaatgasemissie in
combinatie met optimale, krachtige prestaties en dat alles in een
sedan met alle praktische gebruiksmogelijkheden van dien. Een
verbeterde versie van Hondas eerste IMA-systeem (Integrated Motor
Assist) werd gemonteerd op het global compact platform dat ook
gebruikt wordt voor de andere Civic modellen. Naast de grote voordelen
van het ultra-lage brandstofverbruik en de schone emissies beschikt
deze hybride over een fraaie, moderne interieurruimte en een speciaal
afgestemd onderstel. Al met al is het een zeer praktisch bruikbare
familie- of zakenauto.
De Civic Hybride is uitgerust met een hoogst moderne 1,3-liter VTEC
i-DSI (Dual & Sequantial Ignition) motor met
cilinder-uitschakelsysteem. Deze nieuwe krachtbron is voorzien van de
nieuwste i-DSI lean-burn verbrandingstechnologie en het VTEC
cilinder-vrijloopsysteem. Dit maakt gebruik van Hondas VTEC-techniek
van variabele kleptiming om de hoeveelheid elektrische energie die
tijdens het afremmen wordt gewonnen aanmerkelijk te vergroten. Details
die een belangrijke bijdrage leveren aan het verder verhoogde
rendement van de hybride technologie.
De nieuwe motor krijgt, wanneer meer vermogen wordt aangesproken,
assistentie van een elektromotor met verbeterde prestaties, gestuurd
door een efficiëntere Power Control Unit (PCU). De krachtoverbrenging
loopt via een Honda Multimatic S continu variabele transmissie. Als
gevolg hiervan levert de Civic Hybride een ongekend hoog
brandstofrendement in combinatie met superieure rij-eigenschappen die
een zeer vlotte rijstijl toestaan.
De Civic Hybride heeft dankzij het schone verbrandingsproces van het
Japanse Ministerie van Transport het predikaat Ultra-Low Emissions
Vehicle gekregen (ULEV klasse).
Honda is van oudsher begaan met het milieu en heeft zich veel moeite
getroost om autos te ontwikkelen die zowel schoner als zuiniger zijn.
Wat schone emissies betreft, heeft Honda zich op de Japanse markt ten
doel gesteld dat al haar personenautos uiterlijk in 2002 door het
Japanse Ministerie van Transport als Low Emissions Vehicles zullen
zijn aangemerkt en dat bijna al haar personenautos uiterlijk in 2005
het predikaat Ultra-Low Emissions Vehicle zullen hebben verworven.
Honda wil voor het einde van 2005 het brandstofverbruik van haar in
Japan verkochte autos met 25% verlagen ten opzichte van het gemiddelde
brandstofverbruik in Japan in 1995.
Carros