Politiebericht Venlo 20-12-2001
Mediabericht donderdag 20 december 2001 / 12:30 uur

VENLO: Gemeenschappelijke meldkamer politie, brandweer en ambulance Noord- en Midden-Limburg officieel geopend

VENLO Staatssecretaris G.M. de Vries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft vanmorgen de gemeenschappelijke meldkamer voor politie, brandweer en ambulance geopend. Deze meldkamer voor de hulpverleningsdiensten in Noord- en Midden-Limburg is gesitueerd in het regiobureau van de politie Limburg-Noord te Venlo. Hiermee is fase I van het Project Geïntegreerde Meldkamer (GIM) afgerond. De kosten bedragen circa 2 miljoen gulden oftewel 908.000,-. De volgende fasen voorzien in de verwezenlijking van een meldkamersysteem en een digitaal radionetwerk.

Met het project GIM werd in Noord- en Midden-Limburg in 1996 begonnen waarbij werd gekozen voor het model co-lokatie-plus. Dit zou betekenen dat het aannemen en registreren van meldingen door en voor de 3 disciplines gezamenlijk zou gebeuren. Deze ambitie was echter zo hoog gesteld dat ze belemmerend werkte op de voortgang van het totale project. Met name het nog niet beschikbaar zijn van de nodige technische systemen waaronder het Geïntegreerd Meldkamer Systeem (GMS) stond dat ambitieniveau op korte termijn in de weg. Door de Stuurgroep is vervolgens gekozen voor een groeimodel met kleinere maar concrete tussenstappen. In dat model bepaalt de stand van de techniek de mate van integratie. Met de verhuizing een maand geleden van de meldkamers brandweer/ambulance in Roermond en Venlo naar de gemeenschappelijke meldkamer werd fase I afgerond. Eind 2002 moet GMS zijn geleverd en geïnstalleerd in de gezamenlijke meldkamer van politie, brandweer en ambulance. Dit systeem levert tijdwinst op doordat alle informatie maar één keer hoeft te worden verwerkt. Een jaar later eind 2003 moet het digitale radionetwerk C2000 zijn ingevoerd.

Belangrijke impuls

Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, drs. G.M. de Vries zei dat met deze samenwerking op één lokatie een belangrijke impuls aan de veiligheid van Noord- en Midden-Limburg is gegeven. Meldkamers vervullen immers een cruciale rol in de zorg voor veiligheid door 24 uur per dag klaar te zijn voor hun taak als meld- en opschalingscentrum. De Commissaris van de Koningin, mr. B.J.M. baron van Voorst tot Voorst gaf te kennen dat de enorme krachtsinspanning die bestuurlijk, technisch als organisatorisch is geleverd, respect afdwingt. Naast het samensmelten van de beide meldkamers van brandweer en ambulance moesten ze ook nog op een nieuwe lokatie worden gehuisvest. De korpsbeheerder politie Limburg-Noord en voorzitter samenwerkingsverband regio Noord- en Midden-Limburg dr. J.J. Schrijen, sprak een woord van dank uit aan onder meer de gemeentebesturen en het bevoegd gezag van de politie voor het beschikbaar stellen van de financiën. Hierdoor werd de verhuizing van de meldkamers mogelijk en een proces ter bevordering van de veiligheid van de burgers in onze regio in gang gezet. De kosten van deze 8e gecolokeerde meldkamer in Nederland betreffen naast de verhuizing ook het leveren en installeren van nieuwe systemen (radiobediensysteem brandweer/ambulance, meteosysteem en voice-logging), het plaatsen van 5 nieuwe meldtafels en het aanpassen van de bestaande meldkamer. Daarnaast moest er voor een goede klimaatbeheersing een koelplafond worden aangelegd. De kosten worden volgens een eerder afgesproken verdeelsleutel tussen de partijen politie (59%) en sector Veiligheid (brandweer/ambulance 41%) verdeeld. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties stelde een bijdrage van 550.000 gulden beschikbaar in de kosten van het radioverbindingennetwerk voor de brandweer.

Het doel van de samenvoeging van de meldkamer politie, brandweer en ambulance is: "het sneller en beter verlenen van hulp en het effectiever en efficiënter aansturen daarvan". Met het onder één dak brengen van de bestaande 3 meldkamers is de eerste stap gezet op de weg naar realisering van dit doel.