Gemeente Deventer

Cliënten sector Sociale Voorzieningen tevreden met dienstverlening

De cliënten van de sector Sociale Voorzieningen van de gemeente zijn over het algemeen goed te spreken over de dienstverlening. Dat is de uitslag van een uitgebreid onderzoek onder 330 cliënten. Uit het onderzoek blijkt ook dat op enkele onderdelen verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Voor de medewerkers van Sociale Voorzieningen bleken de positieve resultaten verrassend.

Cliënten spreken hun algehele tevredenheid uit over de verschillende contacten met de medewerkers van de sector. Zij beoordelen de sfeer van deze gesprekken bijna allemaal als goed. De sector werkt ook op tijd, de beslissing op de aanvraag wordt doorgaans tijdig genomen en ook de uitkering is iedere maand weer op de afgesproken datum op de rekening bijgeschreven.

In het onderzoek zijn ook enkele vragen opgenomen waarmee een beeld kan worden verkregen van de termijn waarop cliënten weer aan het werk denken te komen en welke ondersteuning ze daarbij nodig denken te hebben. Deze gegevens zijn van belang voor het beleid over de arbeidsmarkttoeleiding van uitkeringsgerechtigden. Het blijkt dat scholing als belangrijkste middel om weer aan het werk te kunnen komen wordt ervaren, gevolgd door persoonlijke begeleiding. Overigens denkt veertig procent van de uitkeringsgerechtigden op termijn weer aan het werk te zullen komen.

Medewerkers van de sector is gevraagd te voorspellen wat de cliënten zouden antwoorden op de vragen uit het klanttevredenheidsonderzoek. Uit dit ?spiegelonderzoek? blijkt dat de medewerkers daarin veel te bescheiden zijn: cliënten zijn veel meer tevreden dan zij gedacht hadden.

Verbeterpunten zijn er ook. De telefonische bereikbaarheid is nog niet zoals die zou moeten zijn, cliënten worden nog onvoldoende gewezen op hun rechten en plichten en zij vullen nog veelal niet zelf de aanvraagformulieren in. Tenslotte is veertien procent niet op de hoogte van het bestaan van bijzondere bijstand; dat percentage zou lager moeten.

De sector Sociale Voorzieningen wil binnen een jaar tijd concrete verbeteringen op deze onderdelen aanbrengen. Over anderhalf jaar zijn de resultaten van het volgende klanttevredenheidsonderzoek bekend. Daaruit zal blijken of de verbeteringen hun vruchten hebben afgeworpen.