Unilever NV

Unilever Verkoopt Unipath voor 166 Miljoen
20 december 2001

Unilever heeft vandaag medegedeeld dat zij Unipath, haar bedrijf op het gebied van medische diagnostiek voor vrouwen, heeft verkocht aan Inverness Medical Innovations Inc in Waltham, Massachusetts, VS, voor een contant bedrag van 166 miljoen (£ 103 mln/US$ 150 mln).

Unipath is vooral bekend vanwege haar ClearBlue zwangerschapstest en ClearPlan, een assortiment producten om ovulatie en vruchtbaarheid te controleren, beide voor thuisgebruik. Beide merken hebben een leidende positie in hun respectieve marktsectoren. Daarnaast produceert en verkoopt Unipath Persona, een natuurlijke anticonceptiemethode die op de markt is in Europa. Het bedrijf produceert tevens een reeks klinisch-diagnostische producten voor gebruik door medici.

De verkoop van Unipath is in lijn met Unilevers strategie De Weg naar Groei die zich richt op een kleiner aantal, leidende merken. Bij de bekendmaking van Unilevers verkoop zei Unilever-directeur Keki Dadiseth, die wereldwijd verantwoordelijk is voor Unilevers activiteiten op het gebied van Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging: Unipath heeft sinds haar oprichting in 1984 gezorgd voor innovatieve technologie in de markt van medische diagnostiek voor vrouwen. We zijn verheugd over de verkoop en hebben er vertrouwen in dat Unipath uitstekende innovatieve prestaties zal blijven leveren, ook onder de nieuwe eigenaar die er alles aan gelegen is het potentieel van de onderneming tot volledige wasdom te laten komen.

Inverness Medical Innovations vervaardigt producten op het gebied van geboorteplanning die zonder recept verkrijgbaar zijn, waaronder de Early zwangerschapstest en de Early methode voor het voorspellen van de ovulatie. Daarnaast produceert zij dieetsupplementen onder het merk Smart Care. Haar activiteiten zijn momenteel vooral gericht op de consumentenmarkt in de VS.

Ron Zwanziger, CEO van Inverness Medical Innovations, zei hierover: Het bedrijf dat we deze week hebben aangekocht is een echte pionier en wereldwijd marktleider op het gebied van medische diagnostiek voor vrouwen. Wij zien dit als een combinatie die uitdagende mogelijkheden biedt voor het ontwikkelen van baanbrekende producten door onze elektrochemische en andere diagnostische technologieën samen te voegen met het intellectueel eigendom van Unipath.

Voorzien wordt dat Unipath gevestigd zal blijven in Bedford in het Verenigd Koninkrijk, waar de afdelingen research, ontwikkeling en fabricage zich bevinden. Dit is tevens het centrum van haar wereldwijde verkoop- en distributienetwerk. Er werken meer dan 500 mensen, van wie ongeveer 80 zich bezighouden met research-en ontwikkelingsprojecten.

De omzet van Unipath bedroeg in 2000 ongeveer 97 miljoen (£ 60 mln/US$ 87 mln), waarvan de helft in Europa werd gerealiseerd en de rest ruwweg gelijkelijk verdeeld was over de Verenigde Staten en de rest van de wereld.

ACHTERGRONDINFORMATIE:

Unipath beschikt over eigen verkoop- en distributienetwerken in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Scandinavië, Frankrijk en Duitsland.

In vele andere markten worden haar producten verkocht door toonaangevende distributeurs.

De onderneming bevindt zich in een goede positie om via dit distributienetwerk nieuwe markten te bedienen en om bestaande internationale distributie-overeenkomsten verder uit te bouwen.

Unipath heeft in de afgelopen vijf jaar een solide omzetgroei behaald van gemiddeld 15 procent per jaar.

Unilever is in het verkoopproces geadviseerd door Deutsche Bank; Inverness Medical Innovations door Covington Associates.

Zie tevens afzonderlijke aankondiging van Inverness Medical Innovations Inc.

Voor aanvullende achtergrondinformatie kunt u terecht bij: Unipath: www.unipath.com
Inverness Medical Innovations: www.invernessmedical.com

Persdienst Unilever Rotterdam

Tel: +31 10 217 4844
Fax: +31 10 217 4843
Email: press-office.rotterdam@unilever.com