Gemeente Achtkarspelen


20-12-2001

B&W Achtkarspelen voor zuidoostelijke rondweg om Buitenpost

Raad buigt zich in februari 2002 over voorstel van college

Het college van B&W Achtkarspelen heeft deze week ingestemd met een voorstel voor de realisering van een zuidoostelijke rondweg om Buitenpost. In het provinciaal verkeers- en vervoersplan (PVVP) is de zuidoostelijke rondweg om Buitenpost reeds opgenomen. De Provincie Fryslân ziet ook duidelijk de noodzaak van deze rondweg voor de ontsluiting van Buitenpost en Noordoost Fryslân.

Voordelen van een zuidoostelijke rondweg
Er worden een groot aantal aspecten in het gemeentelijke plan genoemd die pleiten voor een zuidoostelijke variant, inclusief de aanleg van een noordelijke ontsluitingsweg naar het bedrijventerrein. Het eerste aspect is van bedrijfseconomische aard. De bereikbaarheid van het bedrijventerrein zal na aanleg van een rondweg sterk verbeteren, Buitenpost kan weer een winkelhart ontwikkelen en zo de status van 'regionaal centrum' behouden. Daarnaast zijn er voordelen te noemen ten aanzien van ruimtelijke aspecten. Een rondweg is goed voor de ontwikkeling van woonbestemmingen als Mûnewyk en bedrijventerreinen als De Swadde II.

Verder zijn er een aantal positieve punten op de gebieden van verkeersintensiteit en leefbaarheid te noemen. Na aanleg van de rondweg zal de drukte in de dorpskern afnemen en de veiligheid juist toenemen, ook bij de spoorwegovergang. Ten aanzien van de leefbaarheid van Buitenpost is de N355 op dit moment een spelbreker. Een rondweg zou hier veel verbetering in aanbrengen, onder andere in de winkelsituatie.

Nadelen
Naast de hierboven genoemde voordelen, kleven er ook negatieve aspect aan de realisatie van deze rondweg. Te denken valt onder andere aan een geringe aantasting van natuur en landschap, welke door compenserende maatregelen echter zoveel mogelijk zullen worden beperkt.

Investering en realisatie
Grontmij is gevraagd een raming te maken van de kosten van de zuidoostelijke rondweg. In deze raming zijn tevens de kosten voor een viaduct over het spoor, een fietstunnel en de ontsluiting van het bedrijventerrein opgenomen.
De gemeente gaat uit van een totale investering van ca. f33.500.000,-- ( 15.201.637,--). Om één en ander te kunnen realiseren zullen ook de Nederlandse Spoorwegen en de Provincie een financiële bijdrage moeten leveren. Dit betekent dat Achtkarspelen hoogst waarschijnlijk ongeveer f10.000.000,-- zal moeten investeren.
De daadwerkelijke realisatie van de zuidoostelijke rondweg staat gepland voor 2003 - 2004.