Ingezonden persbericht

Persbericht

DSL verenigd met TV

Thomson en Alcatel demonstreren gezamenlijk nieuwe technologie voor breedband DSL-amusement

Parijs, Frankrijk, 18 december 2001 - Alcatel en Thomson, toonaangevende ondernemingen op het gebied van breedbandcommunicatie en elektronica hebben in
Parijs gedemonstreerd dat breedband DSL-technologie in staat is via de televisie
indrukwekkende amusements-diensten te bieden. De beide ondernemingen lieten zien dat directe, interactieve en gepersonaliseerde televisieprogramma's en films via
een eenvoudige telefoonlijn in de huiskamer kunnen worden gebracht. Alcatel en
Thomson beschouwen dit als een doorbraak van de DSL-technologie in de massamedia en het begin van een nieuw tijdperk in breedband-amusement.

De samenwerking van beide ondernemingen in de DSL-technologie toont hun opmerkelijke vorderingen breedbandtoegang tot amusements-services. De toegepaste super-encoders zijn ontwikkeld door Nextream, een gezamenlijke onderneming van Thomson en Alcatel. Hiermee kunnen complexe multimedia- signalen, zoals digitale video in gecomprimeerd MPEG-2-formaat, verzonden worden.
De vereiste bandbreedte is daarbij minder dan 1MB/s. De telecom-netwerkproducten
van Alcatel, zoals een complete reeks breedband- en netwerkoplossingen, zorgen
voor het beheer en de transmissie van video, spraak en dataverkeer via het telecommunicatienetwerk en geven het signaal door aan Thomson's geavanceerde

xDSL-decoder gateway opzetkastje.

Gedurende de afgelopen twee jaar is het dekkingsgebied van DSL en de beschikbare
bandbreedte voor huishoudens enorm toegenomen. Tegelijkertijd zijn de kosten voor
de aanleg van een complete DSL-infrastructuur gedaald. Voor een groeiend aantal
cosumenten is 'high-speed internet' via DSL een dagelijkse werkelijkheid geworden.
Nu kunnen ze ook onmiddellijke video-op-verzoek, persoonlijke televisie en online
spellen op hun eigen tv-toestel krijgen.

Dienstenaanbieders over de gehele wereld kunnen nu, dankzij DSL, profiteren van
het wijdvertakte telefonienet en hun breedband-amusementsdiensten aan hun abonnees aanbieden. Ze beschikken over een benijdenswaardig potentieel om uit
deze opkomende markt extra winsten te genereren en klanten te winnen of te behouden met een eenvoudig drie-in-één-aanbod: spraak, video en data via de bekende en alom aanwezige infrastructuur. Volgens een onlangs gepubliceerd onderzoek van het adviesbureau Schema*) verklaarde gemiddeld 45% van de ondervraade Europese consumenten (hoogst)waarschijnlijk bereid te zijn te betalen
voor video-op-verzoek, een uiterst gunstige stimulans voor het opzetten van een
dergelijke dienst.

DSL is zich dus duidelijk aan het uitbreiden van internet en zakelijke communicatie
naar het domein van de huiskamer en persoonlijk amusement. Thomson en Alcatel
spelen in deze ingrijpende verandering een sleutelrol. Voor de aanbieders van inhoud
en programma's betekent het: zorgen voor interactiviteit en sterke differentiatie van
de te bieden multimedia-services.


*) Interactive Entertainment: Delivering Revenues in the Broadcasting Era, Schema,
juni 2001.

Thomson multimedia
Thomson multmedia behaalde in 2000 een omzet van 9,1 miljard euro (US$ 8,3 miljard). In meer dan
30 landen zijn in totaal 73.000 mensen werkzaam bij Thomson multimedia. De onderneming levert
een brede reeks (ondersteunende) video-technologieën, systemen, eindproducten en diensten aan
consumenten en professionele gebruikers in de bedrijfstakken amusement en media. Ten behoeve
van de overgang naar digitale media heeft Thomson multimedia vijf hoofdactiviteiten: digitale media-
oplossingen, beeldschermen en componenten, consumentenproducten, patenten en licenties, en
nieuwe media diensten. De producten en diensten worden op de markt gebracht onder de merk-
namen: Thomson. RCA en Technicolor. Zie