http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=424484
---
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal Binnenhof 4 Den
Haag Directie Duurzame Economische Ontwikkeling Postbus 20061 2500 EB
Den Haag
Datum 20 december 2001 Auteur Jan Bade
Kenmerk DDE-120b/2001 Telefoon 070-348 4289
Blad /2 Fax 070-348 5956
Bijlage(n) - E-mail dde@minbuza.nl
Betreft Vraag van het lid Remak over arbeidsmigratie
Zeer geachte Voorzitter,
Tijdens de regeling van werkzaamheden van 20 november jl. vroeg het lid
Remak mij om mijn plan voor migratiemogelijkheden via tijdelijke
arbeidscontracten toe te lichten en aan te geven hoe dat zich verhoudt tot
het besluit van het Kabinet om de mogelijkheden voor arbeidsmigratie niet te
verruimen.
In de eerste plaats merk ik op dat van een plan geen sprake is. Ik heb
steeds bepleit dat Nederland in de onderhandelingen in het kader van de GATS
bereid is goed te luisteren naar de belangen van ontwikklingslanden. Ook in
Leiden heb ik niet bepleit dat we unilateraal gaan schuiven met ons beleid
van toelating van vreemdelingen tot de arbeidsmarkt.
Ik heb daarbij verwezen nnar het net vastgestelde Kabinetsbeleid. Het
antwoord op de vraag hoe een en ander zich verhoudt tot het besluit van het
Kabinet kunt u vinden in de regeringsnotitie 'Het Nederlands standpunt over
het communautair immigratiebeleid'. Daarin staat dat Nederland geen
voorstander is van verruiming van de bestaande mogelijkheden tot
arbeidsmigratie. Er staan echter twee kanttekeningen bij dat algemene
uitgangspunt. Ten eerste dat er in bepaalde sectoren en categorieën een
dusdanige vraag naar arbeidskrachten bestaat dat deze niet met het bestaande
binnenlandse arbeidspotentieel kan worden opgelost. De Wet arbeid
vreemdelingen wordt daarvoor gebruikt.
Ten tweede wordt in de laatste paragraaf van de notitie aandacht besteed aan
de mogelijkheden voor tijdelijke migratie. In die paragraaf staat het
volgende:
Bijzondere aandacht dient te worden besteed aan de mogelijkheden voor
tijdelijke migratie. Tijdelijke migratie kan bij uitstek positieve effecten
hebben voor ontwikkelingslanden: gekwalificeerde arbeidskrachten gaan niet
verloren en terugkeerders nemen nuttige nieuwe kennis en ervaring mee. In
dit verband is het relevant dat verruiming van de toegangsmogelijkheden voor
professionele dienstverleners centraal staat in de komende onderhandelingen
over de Mode 4 onder de GATS-overeenkomst. Het gaat daarbij om een vorm van
tijdelijke immigratie met duidelijke beperkingen (o.m. geen vrije toegang
tot de arbeidsmarkt en niveau van dienstverlening). Ontwikkelingslanden, met
als initiatiefnemer India, hebben hiervoor voorstellen ingediend. De
westerse landen, waaronder Nederland, beraden zich op dit moment over hun
positie. De elementen van tijdelijkheid en het inbouwen van beperkingen
kunnen bijdragen aan het optimaliseren van de positieve effecten van
migratie voor zowel het land van herkomst als het land van ontvangst.
In mijn speech in Leiden heb ik nu juist voor dat laatste gepleit: het
optimaliseren van de positieve effecten van tijdelijke migratie voor zowel
het land van herkomst als het land van ontvangst.
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
Eveline Herfkens
Kenmerk DDE-1208b
Blad /2
===