19-12-2001
Vernieuwde regeling bezoekerskaart parkeren
Resultaten evaluatie leiden tot gunstigere en vereenvoudigde regeling
De begin 2001 ingevoerde bezoekersregeling voor parkeren in de binnenstad wordt met ingang van 2002 aangepast. Naar aanleiding van een evaluatie hebben B en W onder andere besloten tot de volgende aanpassingen: verhoging toegestane aantal eenheden (mogelijkheden tot parkeren) tot 40 per kwartaal, afschaffen van de weekendregeling en de verruiming parkeerduur tot een maximum van vier uur.
Evaluatie bezoekerskaart
Begin dit jaar is na de nodige discussie in stad en politiek een
nieuwe regeling ingevoerd voor het parkeren in de binnenstad.
Sindsdien bestaat een bezoekerskaart, waarmee bewoners van de
binnenstad hun bezoek voor weinig geld een parkeerplek in de buurt
kunnen bieden. Alhoewel de introductie van de bezoekerskaart op
zichzelf een toevoeging betekende waren er van begin af aan bezwaren
bij bewoners tegen de in hun ogen beperkende gebruiksvoorwaarden. De
gemeente aan de andere kant wilde een te massaal en oneigenlijk
gebruik voorkomen, want dan zouden de bewoners met een
parkeervergunning zelf geen plek meer kunnen vinden. Om snel een beeld
van dit laatste risico te krijgen is de regeling voor de
bezoekerskaart, vooruitlopend op een algehele evaluatie van de nieuwe
parkeerregeling, met voorrang geëvalueerd. Het onderzoek bestond onder
andere uit een enquête onder de bewoners (zowel gebruikers van de
bezoekerskaart als niet-gebruikers), uitgebreide parkeerdrukmetingen
en een interview met parkeercontroleurs.
Resultaten onderzoek
Het blijkt dat de bezoekerskaart maar matig wordt gebruikt. Er zijn
tot september 2001 ongeveer 1.200 kaarten verkocht en het gemiddeld
gebruik van een kaart ligt op 5,5 eenheden per kwartaal, ver onder het
toegestane aantal van 25. De enquête leert dat 55% van de invullers
het toegestane aantal eenheden van 25 per kwartaal voldoende vindt,
40% vindt dit aantal te weinig. De prijs voor het gebruik van de
bezoekerskaart - 1,00 per eenheid- wordt doorgaans niet te hoog
gevonden. De speciale voorwaarden rond het gebruik in het weekend zijn
volgens 80% niet gebruiksvriendelijk. De parkeerdrukmetingen maken
duidelijk dat zelfs in de meest centrale zones de bezettingsgraden
over het geheel genomen niet zodanig zijn dat er een duidelijk
plaatstekort is. Ook op piekmomenten staan de vergunninghoudersstraten
lang niet vol.
Nieuwe regeling: eenvoudiger, meer mogelijkheden, meer communicatie
De resultaten van de evaluatie maken het mogelijk de regeling voor de
bezoekerskaart aanzienlijk te verbeteren en te vereenvoudigen.
De belangrijkste aanpassingen waartoe burgemeester en wethouders van
Tilburg besloten hebben, zijn: verhoging van het toegestane aantal
eenheden tot 40 per kwartaal, afschaffen weekendregeling en verruiming
parkeerduur tot een maximum van vier uur.
Deze aanpassingen worden zo mogelijk al per 1 januari 2002
doorgevoerd. Nieuw is ook dat de bezoekerskaart zonegebonden wordt.
Dit was overigens al bij de introductie de bedoeling maar kon toen
door technische beperkingen niet worden waargemaakt. Een zonegebonden
bezoekerskaart sluit beter aan bij de eveneens zonegebonden
parkeervergunning. Wel zullen bewoners aan de rand van een zone de
gelegenheid krijgen voorkeur te geven aan een bezoekerskaart voor een
aangrenzende zone.
Tot slot is besloten tot aanvullende uitleg over de regeling. Er komen
nieuwe, duidelijke folders. Verder bestaan plannen voor inloopmiddagen
op locatie (buurthuizen, ouderencomplexen) waarbij een losse
parkeerautomaat wordt meegenomen voor demonstratie. Overigens is de
regeling met de nu doorgevoerde aanpassingen er al een stuk
eenvoudiger op geworden.
Algehele evaluatie parkeerregeling
De algehele evaluatie van de nieuwe parkeerregeling staat nu gepland
voor april/mei van 2002. Wat later dan eerder in de bedoeling lag,
maar ook de nieuwe parkeerregeling is door opstartproblemen wat later
dan gepland van kracht geworden. Bovendien kunnen nu ook de
uitbreidingen van het vergunninghoudersparkeren in Hoogvenne bij de
evaluatie worden meegenomen.