CDA

Netelenbos moet met NS-top over prestatiebeloning leiding gaan praten

21 december 2001

Tweede Kamerlid Camiel Eurlings vindt dat Minister Netelenbos zo snel mogelijk met de top van de NS moet gaan praten over de invoering van een prestatiebeloning voor het topmanagement van de NS. Zo'n prestatiebeloning zou middels een privaatrechtelijk contract kunnen worden vastgelegd. Op deze wijze zou het management gemotiveerd kunnen worden om voor betere prestaties op het spoor te zorgen.

Eurlings vindt de door de minister aangekondigde "drastische maatregelen" onvoldoende. Minister Netelenbos heeft donderdag 20 december jl., tijdens een debat over de problemen bij de NS, stilzwijgend toegezegd het bestuur en de raad van commissarissen tot opstappen te dwingen, als blijkt dat de NS er niet in is geslaagd om in 2001 80% van de treinen op tijd te laten rijden.

Eurlings verwacht dat de concessiewet, waardoor de overheid (weer) meer zeggenschap krijgt over de gang van zaken bij de NS, er pas over een jaar zal zijn. In afwachting daarvan wil hij dat de minister nu al meer actie onderneemt, door met de top van de NS om de tafel te gaan zitten en over een nieuw prestatiecontract gaat onderhandelen. Daarbij zou de NS-top zich bereidwilliger moeten opstellen.

"Ik heb een dubbel gevoel wat betreft de verantwoordelijkheid voor de problemen bij de NS. Er wordt nu veel over de directie van de NS gediscussieerd, en dat is ook wel logisch, maar hoofdverantwoordelijk is en blijft de minister. Zij is eindverantwoordelijk voor de huidige structuur van de NS. In 1995 heeft het paarse kabinet een grote fout gemaakt door de NS grotendeels te privatiseren", aldus Camiel Eurlings.

Eurlings hekelt de houding van de minister tegenover de NS. "De minister is tamelijk mak. Zij vindt dat je een zieke patiënt (zo noemt ze de NS) vooral met rust moet laten. Ik zeg dat zo'n patiënt juist de beste dokter met het beste medicijn moet krijgen."

"Toen het begin oktober helemaal mis ging bij de NS, kwam de minister met een zogenaamd verbeterplan. Ik zou het eerder een verslechterplan willen noemen. Want wat is er gebeurd: begin oktober reed nog maar 82% in plaats van 90 % van de treinen op tijd. Je zou verwachten dat de minister zegt: we moeten terug naar tenminste 90%. Maar zei zij toen: we moeten "realistisch" zijn: zolang 80% van de treinen op tijd rijdt, hoeven we nog niet in te grijpen. De minister heeft te weinig ambitie getoond en dat is teleurstellend. De reiziger is hiervan de dupe"