RAI VERENIGING

Aandacht van politieke partijen voor mobiliteit ondermaats

De voorgenomen extra investeringen voor weginfrastructuur in de verkiezingsprogrammas van de grote politieke partijen zijn onder de maat. Geen van de grote politieke partijen maakt in het verkiezingsprogramma melding van de extra investeringen die volgens de RAI Vereniging, BOVAG en VNO-NCW nodig zijn. Het gaat wat de organisaties betreft om een bedrag van 10 miljard gulden. De bedragen die in de verkiezingsprogammas worden genoemd voor mobiliteit variëren tussen de 2 en 5 miljard gulden extra voor mobiliteit. Maar dat omvat ook openbaar vervoer, water, natuur en soms zelfs ruimtelijke ordening. Dat stelt de voorzitter van het Tentoonstellingscomité van de European Road Transport Show 2002, drs. Huub van de Coolwijk. Hij trok die conclusie vanmorgen tijdens de persconferentie voor het tweejaarlijkse evenement dat volgend jaar van 7 tot 16 februari in Amsterdam RAI plaatsvindt.

Naast de kritische noot over de daadkracht van de Nederlandse politieke partijen, stond Van de Coolwijk ook stil bij de ontwikkelingen in Europa: Internationaal zijn er signalen dat de Europese Commissie het wegtransport wil terugbrengen - zo lijkt het
- naar de prehistorie. In het Witboek van de Europese Commissie valt te lezen dat het wegvervoer onaantrekkelijk moet worden gemaakt, met name op die plaatsen waar grote problemen worden veroorzaakt, zoals in de Benelux. De andere regios die in één adem worden genoemd zijn de Pyreneeën en het Alpengebied. Een absoluut ongewenste situatie waar we ons niet zo maar bij zullen neerleggen, aldus Van de Coolwijk.

Van de Coolwijk maakte ook de meest recente cijfers over de registraties van bedrijfsautos bekend:
9)De ontwikkeling in de markt van de bestelautos (tot 3,5 ton GVW) vertoont eenzelfde soort ontwikkeling als die bij de personenautos: een daling met zo een 12 procent, na enkele jaren van absolute topverkopen. (De getallen: 92.745 in 2000 versus 81.717 in 2001) 10)De markt boven de 3,5 ton vertoont een geringere daling van zo een 5 procent; van bijna 17.483 in 2000 naar 16.800 dit jaar. De verwachting voor volgend jaar is dat de bestelautos tot 3,5 ton uitkomen rond de 82.000 en voor de zware bedrijfsautos is de verwachting dat die rond de 15.000 uitkomen. Voor beide cijfers geldt: voor zover er op dit moment betrouwbare voorspellingen zijn te doen, want de onzekerheden omtrent de economie na 11 september maken het vrijwel onmogelijk om een echt betrouwbare prognose te doen.

Van de Coolwijk toonde tijdens de persconferentie, als primeur, de nieuwste bioscoopcommercial voor de truckbranche. De commercial is de komende weken te zien in alle bioscopen in Nederland. De film maakt onderdeel uit van een imago- en arbeidsmarktcampagne van RAI Vereniging en de Truck Dealer Associatie van de BOVAG. Een ander opvallend onderdeel van de campagne is een speciale Truck Experience in een grote tent op het voorterrein van de BedrijfsautoRAI 2002 in februari volgend jaar. Iedereen die meer over de campagne wil weten kan kijken op www.thinkbig.nl.

Einde bericht