Beers Bedrijfsauto
Overdracht prototypes aan de Directie Materieel van de Koninklijke
Landmacht
---
21/12/2001
Met de overdracht op 7 december van twee Scania voertuigen
van het type R 124 CB8x8 420 HZ "165kN/WLS" voorzien van een
wissellaadsysteem aan de Productgroep Beproevingen Materieel van de
Koninklijke Landmacht te Huijbergen, is de openbare inschrijving voor
een order van 785 militaire voertuigen van de Koninklijke Landmacht in
een volgende fase gekomen. De Scania prototypes die een nieuw
vervoerssysteem op civiele basis inluiden bij de Nederlandse
Landmacht, zullen samen met twee gelijksoortige voertuigen van
Mercedes-Benz voor een periode van 12 maanden in de dagelijkse
praktijk worden getest, waarna de Nederlandse overheid in periode 48
van 2002 een definitieve keuze zal maken.
Aan de overdracht van de prototypes is een lange periode van
voorbereiding voorafgegaan.
De eerste verkenningen van de Koninklijke Landmacht, in het kader van
een openbare aanbesteding conform de nieuwe regelgeving in Europees
verband, vonden plaats tijdens de BedrijfsautoRAI 1996. Hierna volgde
een periode van oriëntatie waarbij in eerste instantie Daf Trucks,
Man, Volvo, Mercedes-Benz, Iveco, Renault en Scania werden uitgenodigd
een offerte te maken. De offerte, waarvan de inleverdatum op 10
december 2000 was gesteld betrof de levering van 2 prototypes met een
optie voor de levering van 785 voertuigen. Uiteindelijk werd op 6
februari 2001 de order voor de bouw van de prototypes aan twee merken
gegund, t.w. Scania en Mercedes-Benz.
Op 7 december jl. werden de sleutels van de prototypes op de locatie
Productgroep Beproevingen Materieel te Huijbergen met enig ceremonieel
door de heer E.A. Beers, directeur Verkoop & Marketing van Beers
Bedrijfsauto b.v. overgedragen aan Brigadegeneraal Ir. A.C.J.
Besselink van de Koninklijke Landmacht.
Bewezen kwaliteit
De cabine van de beide Scania 4-assers (8x8) waarvan het interieur
gemakkelijk is om te bouwen tot 2 comfortabele slaapplaatsen, biedt
plaats aan 5 inzittenden.Een van beide voertuigen is voorzien van
Opticruise, een automatisch schakelende versnellingsbak. De voertuigen
zijn standaard voorzien van talrijke veiligheidsvoorzieningen, zoals
een airbag, Dobli-spiegel, zij-inrijbeveiliging en natuurlijk de
Scania veiligheidscabine die voldoet aan de zeer strenge Zweedse
veiligheidseisen die de Nederlandse eisen op dit terrein verre
overtreffen. Uiteraard zijn de voertuigen voorzien van een Euro 3
motor. De voertuigen zijn voorzien van een User Registration System,
waarmee uitgebreide rit-informatie ter beschikking staat zoals een
volledige rit-analyse m.b.t. snelheid, aantal schakelbewegingen,
actueel brandstofverbruik, servicestatus etc. De voertuigen voldoen
volledig aan de RDW-eisen voor wat betreft het gewicht en de
maatvoering.
Binnen de uitgebreide mogelijkheden van het unieke Scania modulaire
concept is het voertuig vrijwel uitsluitend opgebouwd uit bestaande en
beproefde componenten geldend voor het civiele 4-serie
leveringsprogramma. Hiermee wordt een bijzonder hoge
kwaliteits-standaard bereikt die zich in de dagelijkse praktijk van de
inmiddels bijna 300 duizend geproduceerde 4-serie voertuigen
ruimschoots bewezen heeft. Daarnaast kan Scania als absolute
marktleider voor de Scandinavische markt van militaire voertuigen
bogen op een lange traditie en een uitstekende reputatie. Onlangs nog
werden er 66 volledig vergelijkbare voertuigen aan de Zweedse
landmacht geleverd. Ook zijn de afgelopen jaren diverse andere Scania
voertuigen afgeleverd aan verschillende krijgsmachtonderdelen in
Nederland en België.
De serviceverlening aan de voertuigen wordt gedeeltelijk door defensie
in eigen beheer uitgevoerd, en gedeeltelijk door Beers Bedrijfsauto
b.v., de verkoop en service organsiatie voor Scania in Nederland.
Een product van Nederlandse bodem
De Scania voertuigen zijn voorzien van een wissellaadsysteem voor 16,5
tons 20 voet zeecontainers. In het project wordt samengewerkt met een
consortium onder leiding van Partek, dat op dit gebied een bijzonder
goede reputatie heeft opgebouwd. In het consortium nemen twee
Nederlandse bedrijven deel t.w. HIAB en LeeBur Multilift.
De Scania voertuigen worden bij Scania Nederland in Zwolle gebouwd en
van de opbouw voorzien, zodat met recht gesteld kan worden dat het
hier gaat om een volledig Nederlands geproduceerd product. Indien de
order aan Scania wordt gegund, dan is dit van belang voor de
werkgelegenheid in Nederland.