Beers Bedrijfsauto

Overdracht prototypes aan de Directie Materieel van de Koninklijke Landmacht

---

21/12/2001
Met de overdracht op 7 december van twee Scania voertuigen van het type R 124 CB8x8 420 HZ "165kN/WLS" voorzien van een wissellaadsysteem aan de Productgroep Beproevingen Materieel van de Koninklijke Landmacht te Huijbergen, is de openbare inschrijving voor een order van 785 militaire voertuigen van de Koninklijke Landmacht in een volgende fase gekomen. De Scania prototypes die een nieuw vervoerssysteem op civiele basis inluiden bij de Nederlandse Landmacht, zullen samen met twee gelijksoortige voertuigen van Mercedes-Benz voor een periode van 12 maanden in de dagelijkse praktijk worden getest, waarna de Nederlandse overheid in periode 48 van 2002 een definitieve keuze zal maken.

Aan de overdracht van de prototypes is een lange periode van voorbereiding voorafgegaan.
De eerste verkenningen van de Koninklijke Landmacht, in het kader van een openbare aanbesteding conform de nieuwe regelgeving in Europees verband, vonden plaats tijdens de BedrijfsautoRAI 1996. Hierna volgde een periode van oriëntatie waarbij in eerste instantie Daf Trucks, Man, Volvo, Mercedes-Benz, Iveco, Renault en Scania werden uitgenodigd een offerte te maken. De offerte, waarvan de inleverdatum op 10 december 2000 was gesteld betrof de levering van 2 prototypes met een optie voor de levering van 785 voertuigen. Uiteindelijk werd op 6 februari 2001 de order voor de bouw van de prototypes aan twee merken gegund, t.w. Scania en Mercedes-Benz.
Op 7 december jl. werden de sleutels van de prototypes op de locatie Productgroep Beproevingen Materieel te Huijbergen met enig ceremonieel door de heer E.A. Beers, directeur Verkoop & Marketing van Beers Bedrijfsauto b.v. overgedragen aan Brigadegeneraal Ir. A.C.J. Besselink van de Koninklijke Landmacht.

Bewezen kwaliteit
De cabine van de beide Scania 4-assers (8x8) waarvan het interieur gemakkelijk is om te bouwen tot 2 comfortabele slaapplaatsen, biedt plaats aan 5 inzittenden.Een van beide voertuigen is voorzien van Opticruise, een automatisch schakelende versnellingsbak. De voertuigen zijn standaard voorzien van talrijke veiligheidsvoorzieningen, zoals een airbag, Dobli-spiegel, zij-inrijbeveiliging en natuurlijk de Scania veiligheidscabine die voldoet aan de zeer strenge Zweedse veiligheidseisen die de Nederlandse eisen op dit terrein verre overtreffen. Uiteraard zijn de voertuigen voorzien van een Euro 3 motor. De voertuigen zijn voorzien van een User Registration System, waarmee uitgebreide rit-informatie ter beschikking staat zoals een volledige rit-analyse m.b.t. snelheid, aantal schakelbewegingen, actueel brandstofverbruik, servicestatus etc. De voertuigen voldoen volledig aan de RDW-eisen voor wat betreft het gewicht en de maatvoering.
Binnen de uitgebreide mogelijkheden van het unieke Scania modulaire concept is het voertuig vrijwel uitsluitend opgebouwd uit bestaande en beproefde componenten geldend voor het civiele 4-serie leveringsprogramma. Hiermee wordt een bijzonder hoge kwaliteits-standaard bereikt die zich in de dagelijkse praktijk van de inmiddels bijna 300 duizend geproduceerde 4-serie voertuigen ruimschoots bewezen heeft. Daarnaast kan Scania als absolute marktleider voor de Scandinavische markt van militaire voertuigen bogen op een lange traditie en een uitstekende reputatie. Onlangs nog werden er 66 volledig vergelijkbare voertuigen aan de Zweedse landmacht geleverd. Ook zijn de afgelopen jaren diverse andere Scania voertuigen afgeleverd aan verschillende krijgsmachtonderdelen in Nederland en België.
De serviceverlening aan de voertuigen wordt gedeeltelijk door defensie in eigen beheer uitgevoerd, en gedeeltelijk door Beers Bedrijfsauto b.v., de verkoop en service organsiatie voor Scania in Nederland.

Een product van Nederlandse bodem
De Scania voertuigen zijn voorzien van een wissellaadsysteem voor 16,5 tons 20 voet zeecontainers. In het project wordt samengewerkt met een consortium onder leiding van Partek, dat op dit gebied een bijzonder goede reputatie heeft opgebouwd. In het consortium nemen twee Nederlandse bedrijven deel t.w. HIAB en LeeBur Multilift. De Scania voertuigen worden bij Scania Nederland in Zwolle gebouwd en van de opbouw voorzien, zodat met recht gesteld kan worden dat het hier gaat om een volledig Nederlands geproduceerd product. Indien de order aan Scania wordt gegund, dan is dit van belang voor de werkgelegenheid in Nederland.