Activering en uitstroom Inkomenswaarborg Handhaving Adequate
uitvoering
Activering en uitstroom / Wsw / Sporen naar sturing op de Wsw
Aan de slag met sturing op de Wsw
Nieuwe uitdagingen, nieuwe oplossingen
Gemeenten en uitvoeringsorganisaties Wsw staan op het moment voor
grote uitdagingen. Optimaal gebruik maken van alle mogelijkheden om
arbeidsgehandicapten een passende arbeidsplaats te bieden is er daar
één van. De keuzemogelijkheden zijn groot: een gewone baan, een
Wiw-baan, een ID-baan, al dan niet met gebruik van Rea-voorzieningen.
Of natuurlijk een Wsw-baan, als dat moet. Ook daar zijn
keuzemogelijkheden: een baan binnen de muren van de Wsw-organisatie,
een detachering bij een gewone werkgever, of begeleid werken bij een
gewone werkgever. Welke keuzen maakt de gemeente om de sociale
doelstelling van de Wsw te realiseren? En welke uitgangspunten kiest
de gemeente bij het beoordelen van de financiële resultaten van de
Wsw? Is er een plaats voor de Wsw op de reïntegratiemarkt? Kan dat wel
zonder de suggestie te wekken van belangenverstrengeling? Wat betekent
de veranderde populatie en de krimp van de wachtlijsten voor de manier
waarop de Wsw wordt uitgevoerd? Welke betekenis kan de Wsw hebben voor
de reïntegratie van mensen met een WAO-uitkering? Welke betekenis kan
de Wsw hebben voor mensen die nu in de dagopvang voor gehandicapten
zitten? Kunt u nog gewoon op de oude voet doorgaan? Kunt u dan nog wel
sturen op de uitvoering van de Wsw?
Sturing: kiezen of delen
De Wiw, de Instroom/Doorstroom-banen, en de Wsw geven gemeenten een
samenhangend pakket van instrumenten, geld en vooral beleidsvrijheid
om lokaal maatwerk te bieden. Het Fonds voor Werk en Inkomen voegt
hier nog het nodige aan toe. Dat biedt gemeenten volop ruimte, maar
ook volop verantwoordelijkheden om die ruimte optimaal te benutten.
Hiervoor moeten fundamentele keuzen worden gemaakt. Over hoe de Wsw
moet worden uitgevoerd. Door wie. Of er een groot of klein bedrijf
moet zijn. Met wat voor taken. En hoe dat zich verhoudt tot de
gemeente: als een dienst of zelfstandig. Sturing is nodig op het
niveau van beleid, op het niveau van uitvoering en op het niveau van
het individu. Alleen dan kan maatwerk worden geboden. Flink wat
gemeenten zijn deze uitdaging inmiddels aangegaan. Zij zetten koers
naar een situatie waarbij de Wsw optimaal wordt benut in de context
van het gemeentelijke arbeidsmarktbeleid. Samen met de uitvoerders van
de Wsw en de Wiw, en de ID-banen.
Leerervaringen
Gemeenten vervullen een sleutelrol. Dat tonen ook de ervaringen aan in
Leiden, Zeist e.o, Dordrecht en Heerlen: vier pilotregios waar
bestuurders en uitvoerders samen aan de slag zijn gegaan om
gemeentelijk reïntegratiebeleid vorm te geven en in te voeren. De
manier waarop deze pilots zijn opgezet, de achtereenvolgens gezette
stappen en de bereikte resultaten zijn systematisch gevolgd met het
oog op leerervaringen voor andere gemeenten. Zowel zij die aan het
begin staan van dit proces als gemeenten die al enige tijd aan de slag
zijn, kunnen er hun voordeel mee doen. De leerervaringen zijn namelijk
vertaald in een praktisch instrumentarium dat u kan ondersteunen bij
uw eigen proces.
Dit instrumentarium omvat onder meer een handreiking met een
stappenplan voor het proces, tips en leerervaringen, een cd-rom met
een leerprogramma, modellen en praktische documenten in een
bibliotheek, advies op maat en workshops waarin u samen met anderen
concreet op het goede spoor wordt gezet om de Wsw een duidelijke
plaats te geven in het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid. Als u wilt
kunt u morgen al beginnen!
De instrumenten waarmee u morgen aan de slag kunt
Gemeentelijk arbeidsmarktbeleid brengt zowel voor gemeenten als voor
uitvoeringsorganisaties grote uitdagingen met zich mee. Nieuw beleid
maken op dit terrein grijpt immers aan op vele punten, en in elke
regio of gemeente zijn vaak veel partijen betrokken.
De ervaringen van de pilots zijn toegankelijk gemaakt. Instrumenten
zijn ontwikkeld en uitgetest om gemeenten en uitvoeringsinstanties te
ondersteunen in de verschillende fasen van dit proces. Daarmee zijn nu
een aantal hulpmiddelen beschikbaar voor gemeenten en uitvoerders die
aan de slag willen.
U vindt hier daarom een overzicht van de verschillende instrumenten om
een goede keuze mogelijk te maken. Een combinatie van verschillende
instrumenten zal waarschijnlijk het meest effectief zijn.
Handreiking
De handreiking bevat de leerervaringen uit de pilots. In vijf stappen
beschrijft deze handreiking de eerste, zogeheten conceptuele fase van
het proces, en belicht daarbij zowel het gemeentespoor als het
bedrijvenspoor. Naast inhoudelijke informatie over het gehele proces
en elke stap in de conceptuele fase geeft een apart hoofdstuk een
praktische handleiding voor de daadwerkelijke uitvoering in de eigen
gemeente of uitvoeringsorganisatie.
Ook voor de systematische en planmatige inzet van communicatie kan men
in de handreiking terecht. De opzet van een communicatieplan wordt
behandeld, een handige methode voor het in kaart brengen van alle in-
en externe publieksgroepen. Ten slotte zijn er veel praktische tips te
vinden voor de inzet van alle instrumenten.
Cd-rom
Bij de gedrukte handreiking vindt u ook een cd-rom, waarop de
elektronische versie van de handreiking staat en een bibliotheek met
tal van nuttige en praktische documenten uit de pilot-projecten. Deze
versie heeft als voordeel dat u eenvoudig vanuit de tekst kunt
doorklikken naar de diverse bijlagen, checklists en andere documenten
zoals vragenlijsten en modelpers-berichten. Deze kunt u eenvoudig
overnemen voor eigen gebruik. Dit vereenvoudigt het doorlopen van het
proces in uw lokale of regionale situatie.
Op de cd-rom kunt u ook een leerprogramma volgen dat u door de materie
loodst. Aan de hand van verschillende testen, afgesloten met
opdrachten die u meteen kunt uitvoeren en opslaan op uw eigen pc, kunt
u voor uzelf bepalen of u de verschillende stappen goed begrepen
heeft.
Advies op maat
Gemeenten en uitvoeringsorganisaties kunnen via Advies op maat
professionele ondersteuning krijgen bij de start van hun
veranderingsproces. Maar ook gemeenten en uitvoeringsorganisaties die
al een eind op weg zijn kunnen veel baat hebben bij deze mogelijkheid.
Een adviseur komt dan een dagdeel bij u langs om u persoonlijk te
ondersteunen bij een eerste oriëntatie of juist voor het opmaken van
een tussentijdse balans. Het advies kan zowel betrekking hebben op het
proces om te komen tot een strategie voor de uitvoeringsorganisatie,
als op het proces van beleidsvorming bij gemeenten om te komen tot een
regiedocument. Het ministerie stelt hiervoor - binnen het kader van de
pilots in 2002 - budget ter grootte van een dagdeel aan adviesuren
beschikbaar. Aanvullende adviestijd is voor rekening van de gemeenten
of uitvoeringsinstanties.
U kunt inschrijven of informatie opvragen via adviesopmaat@planet.nl
Voor vragen belt u Deloitte & Touche, Marianne van Vliet, Sales
Support Unit, 020 - 495 23 53.
Workshops
Gedurende 2002 worden diverse workshops georganiseerd. Gestart wordt
met twee workshops eind januari en begin februari. Deze workshops
duren een middag, avond en een ochtend en worden gegeven op een
centraal in het land gelegen locatie.
Deze bijeenkomsten zijn bedoeld voor bestuurders van gemeenten en
directies van uitvoeringsorganisaties. De belangrijke vragen staan ook
daar centraal: Hoe moet de Wsw worden uitgevoerd. Door wie. Moet er
een bedrijf zijn. Hoe groot of klein moet dat zijn. Met wat voor
taken. Wat is de gemeentelijke verantwoordelijkheid. Hoe ziet sturing
eruit op het niveau van beleid, op het niveau van uitvoering en op het
niveau van het individu. Van elkaar leren door het halen en brengen
van kennis en ervaring is het uitgangspunt.
Het doel van de workshops is daarmee tweeledig: zowel
informatieoverdracht, over de achtergronden van de pilots, het
procesmodel en de communicatie binnen het proces, als het zelf oefenen
met de themas uit de voorbereidingsfase.
In de workshops worden de eerste contouren uiteengezet van de
conceptuele fase, waarin het gaat om beleidsvorming en
strategiebepaling. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
draagt bij in de kosten van de workshops.
U kunt inschrijven of informatie opvragen via
info.arbeidsmarktbeleid@planet.nl
Voor vragen belt u Deloitte & Touche, Miriam Tops 070 - 300 61 93