20 december 2001
Ruim 200.000 ADSL-klanten
de uiterst snelle toegang tot het Internet voor onbeperkt surfen
Begin december waren er in België 200.000 ADSL-klanten, of bijna 5 keer zoveel als op 31 december 2000, toen er 43.000 waren. Bijna een maand eerder dan gepland was dus het streefcijfer gehaald. Alle Belgacomklanten in heel België zijn aangesloten op centrales die ADSL kunnen aanbieden (in juli was dat nog maar het geval voor 85% van de klanten). Vandaag is 90% van de bevolking in België aansluitbaar, in verband met de vereiste kwaliteit (5 km afstandsnorm). Nergens anders in Europa wordt een dergelijke bedekking gehaald.
ADSL (Assymmetric Digital Subscriber Line) is een asymmetrische
technologie: het dataverkeer stroomafwaarts (van server naar
gebruiker) verloopt sneller dan het dataverkeer stroomopwaarts (van
gebruiker naar server). De dienst werd in België gecommercialiseerd in
april 1999, na een testfase in 1998. Evolutie van het aantal
aangesloten ADSL-klanten:
Einde 1999: 1.000
Einde 2000: 43.810
Begin juli 2001: 100.000
Begin december 2001: 200.000.
ADSL beantwoordt aan een behoefte, zowel op de professionele markt,
als bij residentiële klanten. Het stijgend succes bleek volop tijdens
dit recordjaar:
* Bij professionele klanten kent ADSL (meer dan 20.000 lijnen) een
echte doorbraak met o.m. Telewerken.
* Bij residentiële klanten scoort ADSL goed op de geschenkenmarkt:
alleen reeds in december verkochten Belgacom en haar ADSL-partners
(retail en wholesale) tot dusver 25.000 ADSL-abonnementen (=meer
dan GSM-abonnementen).
Ter vergelijking, ADSL-cijfers voor einde oktober:
België: 175.000 (10,2 miljoen inwoners)
Nederland: 125.000 (15,8 miljoen inwoners) *
Italië: 300.000 (57,6 miljoen inwoners) *
Verenigd Koninkrijk: 99.000 (59 miljoen inwoners) *
Frankrijk: 270.000 (59 miljoen inwoners) *
Duitsland: 1.200.000 (82 miljoen inwoners) *
Verenigde Staten: 3.500.000 (285 miljoen inwoners) *
*(Bron: Financial Times 3.12.2001)
Het is duidelijk: niet alleen in Europa, maar wereldwijd staat België
aan de top inzake ADSL. En toch is het plafond verre van bereikt.
Integendeel, we staan nog maar aan het begin. In 1999 was 13,5% van de
gezinnen aangesloten op het Internet, in 2000 was dat 24%.
Het aandeel van breedband binnen die klanten neemt verder toe. Als nu
6% van de Belgische gezinnen beschikt over breedband (cijfers ISPA),
dan is het duidelijk dat er nog een enorme markt open ligt.
Hierna volgen nog eens de voordelen van ADSL op een rijtje:
* Supersnelle toegang: ADSL-klanten krijgen een zeer snelle toegang
tot het net, via de persoonlijke koperlijn zonder dat die snelheid
wordt beïnvloed door het aantal gebruikers in de buurt die op
piekmomenten tegelijkertijd surfen. Het is immers een niet
gedeelde punt-tot-punt verbinding (tot aan de lokale centrale).
* 24 uur onbeperkt online voor een vast maandbedrag: Wie meer dan
een uur per dag surft, doet met ADSL een goede zaak: permanent
online en onbeperkt surfen, zonder telkens opnieuw een verbinding
te moeten maken. Dat kan reeds vanaf 32,23 euro of 1.300 BEF per
maand (voor 10 GB). Voor het Internet-abonnement (reeds vanaf
12,37 euro of 499 BEF) kan men kiezen tussen verschillende
providers (tarief, aantal Email-adressen, Webhosting ruimte,...),
en men behoudt die keuzevrijheid.
* Eenvoudige installatie : De verbinding is gemakkelijk zelf te
installeren, er moet geen installateur langskomen, en je hoeft dus
geen verlof te nemen. In tegenstelling tot de kabel zijn bij ADSL
immers geen bijkomende ingrepen nodig (kabels leggen, kastjes
installeren,...). De ADSL-technologie maakt gebruik van de
bestaande telefoonlijn. Bijna 90% van de klanten kiest voor de
doe-het-zelf-starterskit (reeds vanaf 99 euro of 3.994 BEF) met
alle benodigdheden. De modem blijft eigendom van de klant, zelfs
als die van provider verandert. Alleen wie werkt met een
PABX-telefooncentrale of een alarmcentrale met bewaking-op-afstand
via de telefoonlijn moet een technicus inschakelen.
* Service: Belgacom helpt haar ADSL-klanten bij het vergroten van de
veiligheid van hun ADSL-verbinding. Zij kunnen na een gratis test
op de website (http://adslscan.turboline.be/scanner_nl.html) de
gepaste maatregelen treffen. Bovendien is de helpdesk gratis.
Meer info op http://www.belgacom.be/adsl. Of op 0800 22 800.