Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Persbericht ministerraad
21 december 2001

KABINET WIL VERDER MET ZUIDERZEELIJN

Het kabinet geeft de voorkeur aan een snelle verbinding tussen de Randstad en het noorden van het land via het Zuiderzeelijntracé. Een snelle verbinding is te realiseren door een hogesnelheidslijn (HSL) of magneetzweefbaan. Deze alternatieven zorgen voor de grootste verbetering van de bereikbaarheid en bieden regionaal-economisch en ruimtelijk de beste ontwikkelingskansen voor de noordelijke provincies.

Om dit te bereiken heeft het kabinet gekozen voor een vervolgprocedure voor de verdere uitwerking van de alternatieven. Deze vervolgprocedure bestaat uit twee onderdelen: een competitie tussen private partijen en de gebruikelijke planologische procedure. De competitie is een aanbestedingsprocedure waarin private partijen worden uitgenodigd om plannen in te dienen voor het HSL- of het magneetzweefbaan-alternatief. In de planologische procedure staan de tracékeuze en de belangen van milieu, natuur en inwoners centraal. In deze procedure worden ook de alternatieven Hanzelijn-plus en de intercityverbinding via de Zuiderzeelijn als terugvaloptie meegenomen.

Deze werkwijze heeft een aantal voordelen. Het rijk gaat samen met de regio richting de markt optrekken. In een vroeg stadium gaan rijk en regio de kennis en creativiteit van de markt over aanleg en exploitatie van de Zuiderzeelijn bij het proces betrekken. De overheid krijgt zo de beste vervoersoplossing op basis van een vooraf vastgestelde bijdrage, wat bijdraagt aan kostenbeheersing. Verder nemen de kansen op succesvolle participatie van het bedrijfsleven (PPS) toe door de vroege betrokkenheid van private partijen bij de verdere planvorming. De burger neemt beter geïnformeerd deel aan de inspraakprocedures door alle beschikbaar komende informatie over het project (tracé, vervoerssysteem en exploitatie).

Het kabinet heeft 2,73 miljard euro (6 miljard gulden) gereserveerd voor de aanleg. Wanneer de procedure met de regio en de markt tot onvoldoende resultaten leidt, zal het kabinet terugvallen op de alternatieven Hanzelijn-plus of een Intercityverbinding over het Zuiderzeelijntracé.

Het kabinet heeft dit besloten naar aanleiding van de verkenning die afgelopen jaar is uitgevoerd naar vier alternatieven voor de Zuiderzeelijn. Drie ervan hebben betrekking op een nieuw tracé tussen Schiphol en Groningen (Intercity, HSL, Magneetzweefbaan), de ander betreft opwaardering van het bestaande spoor in aansluiting op de aan te leggen Hanzelijn. Het Zuiderzeelijntracé tussen Schiphol en Groningen via de Flevopolders met daarbij een geconcentreerde ontwikkeling van wonen en werken rond de halteplaatsen, biedt de beste mogelijkheden voor extra groei van de werkgelegenheid en een evenwichtige ruimtelijke ontwikkeling in het Noorden, met behoud van kwaliteiten als rust, ruimte, natuur en (cultuur)landschap.

RVD, 21.12.2001