Gelderse Milieufederatie en Milieudefensie Nijmegen
gezamenlijk persbericht, 21 december 2001
Milieuorganisaties boeken voortgang in procedure tegen MTC
De plannen voor het Multimodaal Transportcentrum te Valburg (MTC) lijken nauwelijks nog haalbaar te zijn. In een juridische procedure bij de Raad van State vermeldt een tussentijds advies belangrijke kritiekpunten op het MTC. De Gelderse Milieufederatie en Milieudefensie hebben gezamenlijk deze procedure tegen het MTC gestart. De milieuorganisaties verwachten dat deze procedure over ongeveer een half jaar tot een definitieve uitspraak leidt.
In opdracht van de Raad van State heeft de Stichting Advisering
Bestuursrechtspraak een advies opgesteld over het MTC. Dit naar aanleiding
van het ingestelde beroep van de milieuorganisaties tegen het regionaal
structuurplan van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen. Daarin krijgen de
milieuorganisaties op meerdere punten gelijk. In het advies wordt gemeld dat
de bereikbaarheid van stroomopwaarts gelegen havens als Emmerich en Duisburg
niet slechter is dan die van een nieuwe Waalhaven ter hoogte van Nijmegen.
Door het Knooppunt Arnhem-Nijmegen werd de betere bereikbaarheid nog
aangevoerd als een belangrijk argument voor het MTC.
Bovendien blijkt dat belangrijke onderdelen van het geplande MTC los van
elkaar zullen functioneren. Zo bedraagt de overslag tussen de nieuwe
containerhaven en het rangeerterrein bij de Betuwelijn minder dan 3% van het
totaal. De onderdelen van het MTC zijn dus niet van elkaar afhankelijk. In
het advies wordt dan ook geconcludeerd dat "de waarde van het MTC als geheel
niet meer is dan de waarde van elk van de onderdelen van het MTC". Door de
bestuurders is juist de bundeling van transportmogelijkheden aan de
Betuwelijn aangevoerd als motief om het MTC in deze regio te ontwikkelen.
Het KAN-bestuur heeft volgens het advies onvoldoende rekening gehouden met de
dreigende geluidsoverlast voor de omliggende dorpen Slijk-Ewijk, Oosterhout
en Eimeren. Dit is in strijd met wettelijke bepalingen (wet geluidhinder, wet
milieubeheer). Het MTC is hierdoor niet te combineren met de aanwezigheid van
woonbebouwing. Voor de containerhaven bij Slijk-Ewijk zou de benodigde
milieuvergunning afgewezen moeten worden.
Aanleg van het MTC zal verder leiden tot grote negatieve effecten voor natuur
en landschap. Het winterbed van de Waal is onderdeel van de Ecologische
Hoofdstructuur. In de uiterwaarden en op de dijkhellingen wordt waardevolle
vegetatie aangetroffen. Ook is het gebied van grote betekenis voor
broedvogels en overwinterende vogels, terwijl de wateren in de uiterwaarden
belangrijk zijn als voortplantingsbiotoop voor amfibieën, waaronder de
kamsalamander. Met name de aanleg van de haven wordt in het advies als zeer
schadelijk omschreven. Het advies concludeert: "Er is geen sprake van -
anders dan de toelichting doet voorkomen - dat de belangen van flora en fauna
zijn afgewogen tegen de belangen die door de aanleg van de haven zouden
kunnen worden gediend."
Milieudefensie en de Gelderse Milieufederatie ervaren het in opdracht van de
Raad van State opgestelde advies als een belangrijke steun in de rug. Enige
maanden terug werd al een belangrijk succes geboekt in de procedure tegen de
Milieu Effectrapportage voor het MTC. Als nu ook het regionaal structuurplan
sneuvelt, strandt het MTC in de planfase. Voor natuur, landschap en
leefmilieu groeit de hoop op een goede afloop.
Contactpersonen:
Joost Reijnen (Gelders Milieufederatie), 026 3515069 of 06 50632073
Pieter Jansen (Vereniging Milieudefensie), 024 3882309 of 06 20712191