CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: duidelijkheid garanties veiligheidsmacht nodig

De CDA-fractie in de Tweede Kamer heeft in de eerste termijn van het debat over de Nederlandse deelname aan de International Security Assistance Force in Afghanistan de nodige vragen gesteld over de garanties die het optreden van de Nederlandse troepen moeten waarborgen. Het CDA vindt dat er meer duidelijkheid moet komen over de opvolging van het Verenigd Koninkrijk als 'lead nation' na drie maanden. Wanneer dat Duitsland zou zijn dan zijn daar de nodige vraagtekens bij te plaatsen. Ook het waarborgen van voldoende luchtsteun is voor het CDA een hard punt. Dat de regering 'meent' dat er voldoende steun van de VS zal zijn voor de exit-strategie is voor de CDA-fractie onvoldoende.

Maxime Verhagen: 'We nemen als parlement een belangrijke verantwoordelijkheid om meer dan 200 Nederlandse militairen op deze gevaarlijke missie te sturen. We moeten dan ook al het mogelijke doen om zoveel mogelijk zekerheden in te bouwen. Wat er gebeurt als het Verenigd Koninkrijk vertrekt of als de VS de operatie Enduring Freedom beëindigt is nu nog te onduidelijk. In het debat van vandaag moet wat het CDA betreft meer helderheid ontstaan.'

De volledige tekst van de eerste termijn van de CDA-fractie treft u hieronder aan:

Veel sneller dan we bij de start van de operatie Enduring Freedom tegen de militaire installaties van de Taliban en tegen de trainingskampen van Al-Qaeda op 7 oktober jl. hadden kunnen vermoeden spreken we vandaag over de Nederlandse deelname aan een militaire veiligheidsoperatie die het mogelijk moet maken dat de nieuwe interim-regering zich in Kaboel kan vestigen en in veiligheid met haar werkzaamheden kan beginnen, die voorwaarden moet scheppen voor de stabilisering van de situatie in Afghanistan, perspectief kan bieden voor een betere toekomst aan de inwoners van Afghanistan en zodoende bijdraagt aan het creëren van een situatie waarin Afghanistan niet langer uitvalsbasis zal zijn voor terroristische organisaties. De komst van een veiligheidsmacht op dit moment hoort naar de mening van de CDA fractie bij de strijd tegen het terrorisme waar we ons na 11 september aan hebben gecommitteerd. Meteen na onze steun aan de strijd tegen het Bin-Laden netwerk en het Talibanregime heeft de CDA fractie ook duidelijk gemaakt dat we Afghanistan niet aan haar lot mochten overlaten als de terroristische netwerken zouden zijn opgerold. Om zeker te stellen dat het door burgeroorlogen verwoeste Afghanistan weer kan worden opgebouwd, er perspectief komt voor de 100- duizenden vluchtelingen en ontheemden, voor de vrouwen van Afghanistan maar ook om zeker te stellen dat Afghanistan ook in de toekomst geen uitvalsbasis meer zal gaan vormen voor het terrorisme. Dat is ook de reden waarom we ons in het overleg op 12 december positief hebben uitgelaten over het voornemen van de regering deelneming aan de veiligheidsmacht te onderzoeken. We hebben toen ook duidelijk gesteld dat het sturen van een veiligheidsmacht een zeer risicovolle militaire operatie is, waarvoor ons inziens het noodzakelijk was en is dat die zou kunnen plaatsvinden op basis van een hoofdstuk 7 mandaat van de veiligheidsraad. Weliswaar kan het akkoord van Bonn een keerpunt betekenen voor Afghanistan en zijn de mogelijkheden en vooruitzichten voor een duurzame verbetering van de situatie in Afghanistan dusdanig dat we dit momentum niet mogen voorbij laten gaan, dat laat onverlet dat de risico's overduidelijk zijn.
Niet alleen resterende Taliban-eenheden en Al-Qaeda cellen kunnen een bedreiging vormen voor de veiligheid van de interim-regering en dus voor de veiligheidsmacht, ook zijn er verschillende krijgsheren die qua staat van dienst en uitlatingen wel degelijk een bedreiging kunnen vormen. Deze krijgsheren stellen nu weliswaar dat ze zich niet met geweld zullen verzetten tegen de komst van de interim-regering, daar voetsstoots van uitgaan zou ons inziens naïef zijn. Dat vraagt om maximale mogelijkheden om zo nodig geweld te gebruiken, niet alleen ter zelfverdediging maar ook om het doel van de missie -het bij staan van de interim-regering bij het scheppen van een veilige omgeving in Kaboel en omstreken - te kunnen realiseren. Dat vraagt om zeer forse bewapening en een geweldsinstructie, Rules of engagement, die eveneens zeer robuust zijn. Voldoende mensen, voldoende wapens en voldoende mogelijkheid ze te kunnen gebruiken. De CDA fractie is dan ook positief over het realiseren van een mandaat op basis van hoofdstuk VII dat het mogelijk maakt dat de veiligheidsmacht desnoods met militair geweld kan optreden om de veiligheid in Kaboel te handhaven. De CDA fractie is eveneens positief over het feit dat de lead nation - het Verenigd Koninkrijk - lid is van de veiligheidsraad en een forse militaire macht is, wat de geloofwaardigheid van de missie ten goede komt. Het mandaat zal niet veranderen, dat gebeurt wel met de lead-nation. De Britten zullen dit voor drie maanden doen. Zijn er al gedachten over wie het commando van het Verenigd Koninkrijk zal gaan overnemen voor de daaropvolgende drie maanden? De voorziene duur van de operatie is per slot van rekening zes maanden. Wat de CDA fractie betreft zou de lead nation ook na het vertrek van de Britten een lid van de veiligheidsraad moeten zijn.
De reden dat de CDA fractie reeds vorige week aangaf zeer zwaar te hechten aan een hoofdstuk VII operatie onder leiding van een grootmacht/lid veiligheidsraad heeft natuurlijk alles te maken met de haalbaarheid. Oftewel kun je het doel realiseren met de middelen en mogelijkheden die ingezet kunnen worden. Zijn doel middelen en taken met elkaar in overeenstemming? Formeel is het doel van de operatie de Afghaanse interim-regering te assisteren in het scheppen en handhaven van de veiligheid in Kaboel en omstreken.
Feitelijk moet de operatie het mogelijk maken - zo blijkt ook uit de brief van de regering - dat de nieuwe interim-regering zich in Kaboel kan vestigen en in veiligheid met haar werkzaamheden kan beginnen en dus de veiligheid in Kaboel handhaven, moet de operatie voorwaarden scheppen voor de stabilisering van de situatie in Afghanistan, perspectief bieden voor een betere toekomst aan de inwoners van Afghanistan en zodoende bijdragen aan het creëren van een situatie waarin Afghanistan niet langer uitvalsbasis zal zijn voor terroristische organisaties. Als we kijken naar de taken die de Force Commander heeft vastgesteld en de beperkingen die hij zich heeft gesteld komt toch de vraag op hoe het doel van de veiligheidsmacht zich verhoudt met de beperking die is gesteld aan de taken. Geen persoonsbeveiliging Afghaanse en internationale VIPS of scheiden van strijdende partijen, niet zorg dragen voor openbare orde in het operatiegebied. Het is naar onze mening goed om vooraf duidelijk te maken wat men nadrukkelijk niet tot de taak van de veiligheidsmacht rekent. Dan schep je geen valse verwachtingen die je niet kunt of wilt waarmaken, maar bij een aantal beperkingen komt bij mij de vraag op of je dan ook niet het realiseren van het doel in gevaar brengt. Hoe kun je bijvoorbeeld zeker stellen dat de interim-regering in veiligheid haar werkzaamheden kan beginnen als je persoonsbeveiliging van Afghaanse VIPS - en dat zijn toch de leden van de interim-regering
- niet tot je taak rekent?
Hoe kan je het doel van de operatie realiseren als bepaalde partijen de interim-regering aanvallen als je strijdende partijen niet mag scheiden? Hoe kan het doel worden gerealiseerd als Kaboel niet wordt gedemilitariseerd? In de brief staat: strijders van verschillende facties van NA moeten zich terugtrekken uit Kabul. Er is weliswaar de toezegging van de betrokken partijen in Bonn hierover, maar in Kaboel en omgeving bevinden zich een groot aantal strijders van verschillende facties van de Noordelijke Alliantie. De belangrijkste krijgsheren Fahim Kahn, Bismullah Kahn en Sayyaf hebben de stad in gebieden van invloed verdeeld. In en om de stad wedijveren zij (vooralsnog redelijk geweldloos) om de macht en de verdeling van de (politieke) buit, zo kunnen we in de brief van de regering lezen. De vraag is dus gaan ze Kaboel ook daadwerkelijk uit, althans militair, en als de veiligheidsmacht de interim-regering moet assisteren in het scheppen en handhaven van de veiligheid in Kaboel en omstreken wat betekent dit dan? Beschikt interim regering over een eigen leger om een demilitarisatie af te dwingen? Of is dit taak van Veiligheidsmacht. V-macht mag strijdende partijen niet scheiden maar wel de stad uitjagen?

In resolutie: provide assistence to help the Afghan Interim Authority in the establishment and training of new Afghan security and armed forces. Ned. legt dit beperkter uit (als: de interim regering adviseren over de toekomstige opbouw van een Afghaanse krijgsmacht). Komt niet overeen.
Is het leger en politie?
Waar wordt dit leger opgebouwd? Hoe verhoudt zich dat tot demilitariseren van Kabul?

Is het vereiste militaire vermogen gelet op de risico's inderdaad in overeenstemming met de beschikbare middelen? Nu 3000 militairen, waarvan een deel ondersteunend eerder was sprake van 5000. Is de beperking gelegen in de aanvaardbaarheid voor de Afghanen of in de vraag op welke wijze de veiligheidsmacht op geloofwaardige en verantwoorde wijze haar taken kan uitvoeren? We praten over robuuste bewapening, maar de omvang van het geheel behoort ook tot de robuustheid. Als de krijgsheren van de noordelijke alliantie niet meer accepteren is dat temeer reden om deze vraag te stellen.

Gelet op het mandaat gaat de regering uit van een robuuste geweldsinstructie? Ook wij gaan daarvan uit, maar dat wil dan ook zeggen dat dit ook zo moet zijn. Gelet op het feit dat de troepenleverende landen betrokken zijn bij de algemene politiek-militaire beleidsbepaling van de veiligheidsmacht en de informatie-uitwisseling en via nationale vertegenwoordigers in het operationele hoofdkwartier betrokken zijn bij de militaire commandovoering gaan wij ervan uit dat de regering hier ook voor zal zorgdragen. Dat is ons inziens absoluut noodzakelijk. Zal de bewapening overeenkomen met een robuuste geweldsinstructie?

De Bevelsstructuur lijkt heel helder geen dubbele sleutels, de Force Commander is de Britse commandant en zo stelt de regering de bevoegdheid van het US Central Command om te voorkomen dat de activiteiten van de veiligheidsmissie en die van de militaire operatie tegen het terrorisme Enduring Freedom met elkaar in conflict komen. Lijkt helder en simpel. Toch heeft de CDA fractie enige vragen. De F16's
Worden ingezet voor close air support voor veiligheidsmacht (taak), maar toegevoegd aan Amerikaanse Enduring Freedom (EF) luchteenheden (commando CENTCOM, stationering, onderhoud, etc.). Wat betekent dit in de praktijk? Voeren
F 16's alleen veiligheidsmachttaken uit of worden zij ook ingezet voor EF bombardementen (nu geen bombardementen maar wat als strijd weer oplaait)? Wat ons betreft houdt deelname aan EF ook deelname in en niet alleen aanwezigheid ten behoeve van de veiligheidsmacht? Worden de Amerikaanse luchteenheden ook ingezet voor close air support? Wat heeft prioriteit: bombardementen EF of close air support? CENTCOM is in praktijk hoogste commando. Wat betekent dat Als de Britse Force Commander luchtsteun vraagt ten behoeve van veiligheidsmacht komt die dan of komt die er dan in overleg en pas na toestemming van de Amerikaanse Commandant? De risico's zijn aanzienlijk zo stelt de regering terecht in de brief, dat betekent dan ook dat daar geen onduidelijkheid over moet zijn. Luchtsteun moet gegeven worden indien de Britse commandant dat vraagt ten behoeve van de veiligheidsmacht. Zijn de afspraken dusdanig helder dat dit ook geldt bij een andere lead nation dan de Britten. Overigens vindt mijn fractie het terecht dat ook Nederlandse F-16 worden ingezet, je kunt moeilijk van de Amerikanen verwachten dat ze luchteenheden in zetten ten behoeve van luchtsteun als we daar zelf niet bereid toe zouden zijn en alleen maar fotoverkenners zouden willen leveren. Is de Amerikaanse ondersteuning gegarandeerd ook als Enduring Freedom ten einde komt voordat de veiligheidsmissie is afgelopen.

Als we naar de risico-analyse kijken en naar de nadere factoren die van invloed kunnen zijn op de veiligheid van de veiligheidsmacht dan is een goede exit strategie of extractie absoluut noodzakelijk. De regering schrijft dat daartoe nog een afzonderlijk plan voor ontwikkeld zal worden. Overduidelijk is dat voor de uitvoering van een extractieplan de bijstand van de Amerikanen noodzakelijk zal zijn. Ik moet zeggen dat de CDA fractie niet tevreden is met de passage die daarover in de brief is opgenomen. Close air support is niet hetzelfde als een exit strategie! Hoe haal je je manschappen van de grond als het mis gaat? Apaches inzetten? Ter ondersteuning van de transporthelicopters? De regering meent dat de Amerikaanse bijstand is verzekerd. Dat woordje meent zit ons dwars. Daar moet vandaag helderheid over komen.

Ten slotte nog een paar vragen en opmerkingen

1. Wat wordt de specifieke taak van de Nederlandse militairen?
2. Waar wordt de luchtmobiele brigade gestationeerd? In Kabul zelf of daarbuiten?

3. Hoe is de veiligheidsmacht samengesteld? Ned. levert 200 man luchtmobiel en zes f 16's. Wat leveren andere landen?

4. Veiligheidsmacht in Kabul en omstreken. Wat zijn die omstreken?
5. Is er een reden waarom de Britten drie maanden blijven? Waarom blijft Ned. 6 maanden? Is er over gedacht om net als de Britten de deelname te beperken tot drie maanden?
Er zal een tussenbalans opgemaakt worden na drie maanden Voor ons geldt daarbij dat ten aanzien van de opvolging dezelfde uitgangspunten behoren gehanteerd te worden als bij de huidige uitzending. Dus lead nation afspraken etc.

Kortom de opzet is goed maar we moeten het beste willen en het onderste uit de kan halen we nemen hier per slot van rekening wel de verantwoordelijkheid voor 200 Nederlandse mannen en vrouwen

22 dec 01 12:48