Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Grote bronzen sculpturen van Pieter Kortekaas in De Keukenhof

Gedurende de gehele openstelling van De Keukenhof in 2002 zal werk van de Nederlandse kunstenaar Pieter Kortekaas te zien zijn. Van 21 maart tot en met 20 mei exposeert hij grote bronzen sculpturen, die perfect passen tussen de majestueuze stammen van de Beukenlaan. Het is niet de eerste keer, dat Kortekaas is gevraagd een toegevoegde waarde te leveren aan de wereldberoemde tentoonstelling in Lisse, hoewel de vorige keer wel erg ver teruggaat in de tijd.

Voor De Keukenhof is de combinatie van cultuur en natuur een vanzelfsprekende. Marketing en public-relations manager Annemarie Gerards wenst zelfs geen onderscheid tussen beide fenomenen te maken. "Wie door de pracht van onze tuinen loopt, ervaart de meeste plekken als een culturele warme douche. De ontwerpers zijn niet alleen deskundig op het gebied van bloemen en bloembollen, maar ook ware kunstenaars. Ze stellen er een eer in om tuinarchitectuur tot een kunst te verheffen." De Kortekaas-expositie is volgens Gerards een opmaat naar grotere culturele evenementen in de toekomst. Maar ook de traditionele kunst speelt al sinds het begin in 1949 een vooraanstaande rol in De Keukenhof. Ieder jaar wordt een kunstroute uitgezet met een vijftigtal werken van Nederlandse beeldende kunstenaars. De route leidt altijd langs het Ruiterbeeld van de Amsterdammer P. Koning, waarvoor indertijd een stuk uit de voorgevel van zijn atelier moest worden verwijderd. Daarnaast maakt muziek een integraal deel van de tentoonstelling uit. Een Groningse poldermolen zorgt verder voor een typisch Hollands zicht en het carillon laat elk kwartier bijzondere klanken horen.

Autodidact Kortekaas kreeg in de Jaren Zeventig bekendheid toen hij als een van de eersten grote gekleurde polyester dierfiguren maakte, een genre waarmee momenteel onder meer Nikki de Saint Phalle furore maakt. Nu nog zijn de grote vissen, paarden en octopussen gewilde speelobjecten voor kinderen. Na de polyesterperiode schakelde hij over op brons en maakte vooral mensfiguren: intieme paartjes en op zichzelf staande androgyne figuren. De hang naar permanente verdieping leidde veelvuldig naar Egypte en Israël. Daar openden zich nieuwe wegen naar een grotere spiritualiteit, die doordringt in zijn beelden. De oude Egyptische cultuur inspireerde Kortekaas bijvoorbeeld tot De Tempel, een serie van zes bronzen vazen van 1.87 meter hoogte en De Tulpenvaas, een bloemknop zonder steel. Pieter Kortekaas' werk wordt gekenmerkt door eenvoud. Tegelijkertijd zijn evenwicht en transparantie herkenbare steekwoorden. Een steeds terugkerend thema is de lotusbloem, het symbool voor absolute zuiverheid en het doel waarnaar hij streeft, zowel in zijn werk als bij zichzelf.

Lisse, 21 december 2001

Voor meer informatie en beeldmateriaal:
Bloemententoonstelling Keukenhof
Afdeling marketing, sales & public relations
Tel: 0252-465505, Fax: 0252-465565
E-mail: info@keukenhof.nl
Internet: www.keukenhof.nl

Annemarie M.M. Gerards-Adriaansens
Manager marketing & public relations