Verbond van verzekeraars

Lisv-symposium Herpakken en (in)polderen!

Het aftellen is begonnen. Op 1 januari komt de euro in beeld als wettig betaalmiddel, terwijl het Landelijk instituut sociale verzekeringen (Lisv) juist uit beeld verdwijnt. Op 1 januari treedt er immers een nieuwe structuur in de uitvoering van de sociale verzekeringen in werking: het Lisv wordt als het ware opgevolgd door het UWV (het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen). Dat ontlokte Lisv-voorzitter Flip Buurmeijer tijdens het symposium Herpakken en (in)polderen! tot de opmerking dat de euro het straks zonder het Lisv zal moeten doen.

Tijdens het symposium benadrukte staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, dat het Lisv - als opvolger van het Tica (Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming) dat in maart 1997 werd opgeheven - in een buitengewoon moeilijke positie zat. Het was tegelijkertijd opdrachtgever, regelgever, toezichthouder en externe concernstaf van de uitvoeringsinstellingen. Een vrijwel onmogelijke combinatie van verantwoordelijkheden, aldus de staatssecretaris, die eraan toevoegde dat het Lisv veel voor elkaar heeft gekregen. Het instituut sloot jaarlijks contracten met de uitvoeringsinstellingen en dat heeft ertoe geleid dat de uitvoering veel doorzichtiger is geworden. Producten en prijzen werden sindsdien immers in contracten vastgelegd. Er kwam veel meer statistische informatie op centraal niveau beschikbaar. De informatievoorziening in uvi-land is nog steeds niet optimaal, maar ik kan u verzekeren: vroeger wisten we helemaal niks en nu weten we in ieder geval wat we niet weten.

Publiek of privaat?
In het regeerakkoord van 1998 koos de huidige coalitie voor een politiek compromis: de uitvoeringsinstellingen zouden worden geprivatiseerd, terwijl de beoordeling van het recht op een uitkering een publieke taak zou blijven. Een halve privatisering dus eigenlijk, zegt Hoogervorst, die meent dat na de aanvankelijke scepsis bij de uitvoeringsinstellingen iedereen nu tevreden is als er door de uitvoeringsinstellingen streng wordt gekeurd. Als een bankverzekeraar zijn strengste artsen had ingezet, was de wereld te klein geweest. Samen met minister De Vries koos Hoogervorst in het voorjaar van 1999 uit volle overtuiging voor een volledig publieke uitvoering van de uitkeringsverzorging en premie-inning. Volgens hem om twee redenen: In de eerste plaats omdat ik me moeilijk een meer publieke taak kan indenken dan het innen en toekennen van publieke gelden. Er is toch ook niemand die voorstelt de Belastingdienst te privatiseren? Daarnaast was ik ervan overtuigd dat we zoveel bureaucratische regels nodig zouden hebben om publiek en privaat goed te kunnen scheiden dat privatisering op een drama zou zijn uitgelopen.

Arbeidsvoorziening gaat privaat
Hoogervorst wijdde ook nog enkele woorden aan de reïntegratiemarkt, die wel volledig wordt geprivatiseerd. Oftewel: De arbeidsvoorziening gaat privaat. Volgens de VVDer kan het bedrijfsleven veel verdienen met een actief reïntegratiebeleid. Met goed management en een goede arbo-inzet kan de werkgever de variabele kosten van ZW en WAO aanmerkelijk terugdringen, meent hij. Nog nooit hebben werkgevers zo sterk de mogelijkheid gehad zelf vorm te geven aan de reïntegratie van hun werknemers en daar ook zelf de vruchten van te plukken. Ik neem dan ook aan dat de werkgeversorganisaties - die zo teleurgesteld waren dat de uitvoeringsinstellingen niet werden geprivatiseerd - er in de SER alles aan zullen doen om collectivisering van de ziekte- en WAO-kosten te voorkomen.
Over een nieuw WAO-stelsel, waar inmiddels heel Nederland met smart op zit te wachten, merkte Hoogervorst ten slotte op dat het systeem zelfcorrigerend moet zijn. Het grote drama van de WAO is dat alle ingrepen van de laatste twintig jaar vrijwel geheel bovenwettelijk zijn aangevuld of wegverzekerd. Wil een volgende herziening wel succesvol zijn, dan moeten de prikkels eenduidig de goede richting opgaan: voor zowel werknemers als werkgevers. Als belangrijke kenmerken van een nieuw stelsel noemde de staatssecretaris eenvoud en transparantie. Een te ingewikkeld stelsel lokt calculerend gedrag uit en is bovendien belastend voor de uitvoering. Voor een ingewikkeld probleem moet je altijd een eenvoudige oplossing zoeken.

Bondig, december 2001