Euronext Brussels
Persberichten - 24/12/2001
Interbrew verkoopt Carling Brewers aan Coors voor GBP 1,2 miljard
Brussel, 24 december 2001
Interbrew, The Worlds Local Brewer© , deelt mee dat de onderneming met Adolph Coors Company een akkoord bereikte over de verkoop van Carling Brewers voor een bedrag van GBP 1,2 miljard. De transactie stelt Interbrew in staat een aanzienlijk deel van de Bass Brewers activiteiten te behouden en zal in belangrijke mate bijdragen aan Interbrews waardecreatie in het Verenigd Koninkrijk en aan zijn internationale merkenportefeuille.
Met deze transactie slaagt Interbrew er in de activiteiten van Bass
Brewers in Schotland en Ierland te behouden, alsook de wereldwijde
rechten op de merken Bass Ale en Tennents, met onder meer de filiale
in Italië. Daarenboven is Prague Brewery (Staropramen) reeds
geïntegreerd in de Interbrew familie. De integratie van de weerhouden
activiteiten in zijn bestaande platform in het Verenigd Koninkrijk
verschaft Interbrew een grotere schaal, met een marktaandeel van
ongeveer 16% en een meer uitgebreide merkenportefeuille dank zij de
combinatie van Stella Artois, Tennents, Boddingtons, Hoegaarden en
Bass Ale.
We zijn verheugd dat we deze overeenkomst vóór het jaareinde kunnen
afsluiten, tegen de juiste prijs, en met een belangrijke
internationale brouwer. aldus Hugo Powell, CEO van Interbrew. Alle
betrokkenen, inclusief het management, de werknemers en de vakbonden,
kunnen met deze uitkomst zeer tevreden zijn. Interbrew UK beschikt nu
over de juiste combinatie van schaal en merkenportefeuille om de groei
van onze Britse activiteiten verder te stuwen.
Gelet op deze positieve uitkomst is het de bedoeling, bij de
afsluiting van de jaarrekeningen 2001, de omvang te herzien van de
uitzonderlijke goodwill-afschrijving die Interbrew in de rekeningen
van 2000 uitvoerde in het kader van de waardevermindering van zijn
Britse activa. Meer informatie hierover zal meegedeeld worden wanneer
Interbrew op 13 maart 2002 zijn resultaten voor het jaar 2001 zal
publiceren.
De afronding van de verkoop van Carling Brewers is afhankelijk van de
goedkeuring door de Britse concurrentie-autoriteiten, zoals bepaald in
de beslissing die de Staatssecretaris voor Handel en Industrie op 18
september 2001 aangekondigd heeft.
Goldman Sachs en Lehman Brothers traden op als financiële adviseurs van Interbrew, Simmons & Simmons als juridische adviseurs.
Interbrew The Worlds Local Brewerã Interbrew is qua volume de tweede grootste brouwer ter wereld. De onderneming met hoofdzetel in België stelt wereldwijd ruim 34.000 mensen tewerk. De strategie van Interbrew, The Worlds Local Brewerã, bestaat er in, sterke lokale platformen uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten in de wereld. In de markten waar zij aanwezig is, respecteert Interbrew het lokale erfgoed en de traditie van de bierindustrie en helpt zij het locale management bij het verder uitbouwen van hun activiteiten. The Worlds Local Brewerã strategie is gebaseerd op vier peilers: eerst en vooral het versterken van de lokale merken (vaak marktleiders), daarna het introduceren van internationale premium en specialiteitsbieren, zoals Stella Artoisâ, Hoegaardenâ, Leffeâ, Bass® Ale en Becksâ vanaf 2002 en na afronding van de transactie. Tenslotte brengt Interbrew de lokale platformen aanzienlijke best practices bij en zet zij de groei van de lokale entiteiten kracht bij, zowel autonoom als door middel van selectieve acquisities. Meer dan 200 bieren van Interbrew worden in meer dan 120 landen verkocht. Verdere informatie over Interbrew kan geconsulteerd worden op www.interbrew.com
Bijkomende informatie:
Corneel Maes
Vice President External Communication
Tel: +32-16-31-57-69
Mobile: +32-475-92-27-69
Fax: +32-16-31-59-69
E-mail: corneel.maes@interbrew.com
Patrick Verelst
Vice President Investor Relations
Tel: +32-16-31-55-41
Fax: +32-16-31-57-13
E-mail: patrick.verelst@interbrew.com
Bron: Interbrew
Provider: Euronext Brussels