CMG


CMG ontwikkelt interactieve TV-applicatie voor de Nationale Wetenschapsquiz van de VPRO

Amstelveen, 20 december 2001 - CMG Technical Software Engineering heeft in samenwerking met de VPRO een interactieve TV-applicatie ontwikkeld voor de Nationale Wetenschapsquiz en de Nationale Wetenschapsquiz Junior, de eerste interactieve tv-uitzendingen van de VPRO met behulp van een afstandsbediening. Dit is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van interactieve TV door CMG, dat gespecialiseerd is in complete oplossingen voor interactieve TV. Tot nu toe werd alleen gebruik gemaakt van (mobiele) telefoons (0900-nummers en sms verkeer) voor interactieve TV.

Interactieve TV (iTV) zal een belangrijke rol gaan spelen in de wijze waarop consumenten in de toekomst TV kijken en gebruiken. Met behulp van een set-top box (decoder) krijgen gebruikers via hun TV de beschikking over Internet en over een brede reeks aan interactieve diensten. De CMG iTV SoftwareLabs - in Eindhoven, Zoetermeer en in Parijs - beschikken over uitgebreide expertise in de ontwikkeling van de softwareapplicaties voor zowel de set-top box als voor de systemen aan de zijde van de aanbieder van de diensten. Deze kennis en expertise staan garant voor een snelle ontwikkeling en integratie van kwalitatief hoogwaardige applicaties. Het expertisegebied strekt zich uit over softwareontwikkeling en -implementatie, e- en m- business, beveiliging, en het hosten van mobiele diensten.

CMG heeft reeds een aantal geavanceerde interactieve applicaties ontwikkeld voor de Franse markt, waaronder een toepassing voor het Internationale tennistoernooi van Roland Garros en verschillende interactieve advertentie- en winkelprogramma's. Daarnaast heeft CMG een ASP-platform, genaamd Mobile2you, voor interactieve applicaties op basis van mobiele telefoons. Dit werd o.a. toegepast voor de NOS (Tour de France en Songfestival).

VPRO's Nationale Wetenschapsquiz interactief
In samenwerking met de VPRO heeft CMG een toepassing ontwikkeld waarmee circa 100.000 abonnees van Kabelmaatschappij MediaKabel met een set-top box van 'Mr. Zap' tijdens de uitzending van de Nationale Wetenschapsquiz via hun afstandbediening antwoord kunnen geven op de vragen en daarop direct terugkoppeling krijgen. Op deze wijze kunnen kijkers niet alleen meteen zien of ze een vraag juist beantwoord hebben, maar kunnen zij bijvoorbeeld ook hun score vergelijken met de gemiddelde score. Zowel de hoofduitzending, op 24 december om 22.15 uur op Nederland 3, als de uitzending van de Junior-versie, op 30 december om 9.30 uur op Nederland 3, kunnen hiermee voor het eerst volledig interactief worden gevolgd.

Aan het slot van de uitzendingen worden de antwoorden van de interactieve kijkers verzameld en teruggekoppeld naar het content managementsysteem MMBase van de VPRO. Aan de hand van deze gegevens wordt de eindscore berekend. Om in aanmerking te komen voor een prijs krijgen kijkers die via een set-top box deelnemen aan de Nationale Wetenschapsquiz de gelegenheid hun adresgegevens door te geven.

CMG
CMG, opgericht in 1964, werkt nauw samen met haar klanten in de vorm van lange termijn relaties, om zo voor hen succes te genereren. CMG levert een volledig dienstenpakket van management consultancy, systeemontwikkeling en -integratie tot outsourced management van gerichte bedrijfsprocessen. Ons doel is leidend zijn in het creëren en ontwikkelen van de meest geavanceerde informatie- en communicatietechnologie (ICT) en wireless data solutions (WDS). De combinatie van onze ICT en WDS expertise leveren een aantrekkelijke propositie voor ondernemingen, die het mobiele kanaal aan hun operatie en marketing strategieën willen toevoegen. Wij werken in het hart van de bedrijfskritische activiteiten van onze klanten, waarbij we kennis van de sector, technische expertise en praktische vernieuwingen met elkaar combineren. Met ongeveer 14.000 werknemers implementeert en ondersteunt CMG wereldwijd applicaties voor klanten vanuit vestigingen in 17 landen. CMG is genoteerd aan de effectenbeurzen van Amsterdam en Londen.



CMG