Stand van zaken RBV
Begin januari worden de taxateurs voor de 2e tranche geinstrueerd.
Direct daarna zullen de eerste taxaties gaan plaats vinden. Bij
taxatie zal de lijn zijn dat eerst alle aanmelders met bedrijf en/of
grond in de EHS gebieden worden opgepakt. Daarna gaat men verder met
het taxeren van de rest van de bedrijven op volgorde van binnenkomst.
Het is in principe niet mogelijk om verzoeken tot eerdere of latere
behandeling in te dienen, maar voor een aantal van onze klanten zijn
wij dit wel aan het proberen. Uiteraard heeft u zelf wel invloed op
het eventueel naar achteren schuiven van de taxatie, door de afspraak
met de taxateur wat uit te stellen. Naar voren halen blijkt moeilijker
te zijn.
Alle aanvragen gaan getaxeerd worden, maar men maakt bij de verzending
van de beschikking een voorbehoud ten aanzien van de beschikbare
budgetten. Onze inschatting is dat de kans groot is dat de budgetten
wel rond zullen komen, zodat alle aanmeldingen worden afgewikkeld, al
moeten wij u er op wijzen dat dit op dit moment nog niet zeker is. Wij
verwachten hierop medio maart 2002 duidelijkheid, zodat tijdens de
taxaties en de tijd dat de beschikkingen komen het waarschijnlijk
definitief zal zijn. De kans op budgetten lijkt op dit moment in
Brabant en Utrecht het grootste. In Gelderland is het overleg ook in
een ver gevorderd stadium. Grootste zorg ligt in Limburg, met name ook
omdat de bouwkavels hier minder gewild zijn en omdat de prijs van de
kavels hier vrij laag is. Hier is financiering derhalve het grootste
probleem.
Het tempo waarin alle bedrijven getaxeerd gaan worden komt
waarschijnlijk laag te liggen. Het betreft ongeveer 2000 taxaties die
door 15 teams worden uitgevoerd. Als taxateurs 2 dagen in de week
beschikbaar zijn en ze kunnen er 2 per dag doen, dan duurt het al
minstens 30 weken voordat het theoretisch uitgevoerd kan worden.
Afhankelijk van de beschikbare gelden kan dit tempo nog opgevoerd
worden, of worden verlaagd.
Mocht u benaderd worden voor het uitvoeren van de taxatie, dan raden
wij u aan om de namen van de taxateurs (zijn er altijd twee) en hun
telefoonnummer te noteren. Regel dat u hun terug kunt bellen, vraag
een aantal principe data en overleg even met ons wat de beste
werkwijze is.
U moet in elk geval het volgende klaar hebben liggen:
- alle verrichte investeringen de laatste 15 jaar (haal die uit
fiscaal rapport en loop in de stal rond en schrijf de zaken
puntsgewijs op
- actuele tekening van de stallen
- een opgeruimd erf
- verder hoeft u zich over de taxatie niet veel zorgen te maken, het
is ons gebleken dat het het beste is voor te bereiden net voor de
taxatie, omdat zij toch volgens een vaste richtlijn te werk gaan.