DLV-Adviesgroep

Stand van zaken RBV

Begin januari worden de taxateurs voor de 2e tranche geinstrueerd. Direct daarna zullen de eerste taxaties gaan plaats vinden. Bij taxatie zal de lijn zijn dat eerst alle aanmelders met bedrijf en/of grond in de EHS gebieden worden opgepakt. Daarna gaat men verder met het taxeren van de rest van de bedrijven op volgorde van binnenkomst.

Het is in principe niet mogelijk om verzoeken tot eerdere of latere behandeling in te dienen, maar voor een aantal van onze klanten zijn wij dit wel aan het proberen. Uiteraard heeft u zelf wel invloed op het eventueel naar achteren schuiven van de taxatie, door de afspraak met de taxateur wat uit te stellen. Naar voren halen blijkt moeilijker te zijn.

Alle aanvragen gaan getaxeerd worden, maar men maakt bij de verzending van de beschikking een voorbehoud ten aanzien van de beschikbare budgetten. Onze inschatting is dat de kans groot is dat de budgetten wel rond zullen komen, zodat alle aanmeldingen worden afgewikkeld, al moeten wij u er op wijzen dat dit op dit moment nog niet zeker is. Wij verwachten hierop medio maart 2002 duidelijkheid, zodat tijdens de taxaties en de tijd dat de beschikkingen komen het waarschijnlijk definitief zal zijn. De kans op budgetten lijkt op dit moment in Brabant en Utrecht het grootste. In Gelderland is het overleg ook in een ver gevorderd stadium. Grootste zorg ligt in Limburg, met name ook omdat de bouwkavels hier minder gewild zijn en omdat de prijs van de kavels hier vrij laag is. Hier is financiering derhalve het grootste probleem.

Het tempo waarin alle bedrijven getaxeerd gaan worden komt waarschijnlijk laag te liggen. Het betreft ongeveer 2000 taxaties die door 15 teams worden uitgevoerd. Als taxateurs 2 dagen in de week beschikbaar zijn en ze kunnen er 2 per dag doen, dan duurt het al minstens 30 weken voordat het theoretisch uitgevoerd kan worden. Afhankelijk van de beschikbare gelden kan dit tempo nog opgevoerd worden, of worden verlaagd.

Mocht u benaderd worden voor het uitvoeren van de taxatie, dan raden wij u aan om de namen van de taxateurs (zijn er altijd twee) en hun telefoonnummer te noteren. Regel dat u hun terug kunt bellen, vraag een aantal principe data en overleg even met ons wat de beste werkwijze is.

U moet in elk geval het volgende klaar hebben liggen:
- alle verrichte investeringen de laatste 15 jaar (haal die uit fiscaal rapport en loop in de stal rond en schrijf de zaken puntsgewijs op

- actuele tekening van de stallen

- een opgeruimd erf

- verder hoeft u zich over de taxatie niet veel zorgen te maken, het is ons gebleken dat het het beste is voor te bereiden net voor de taxatie, omdat zij toch volgens een vaste richtlijn te werk gaan.