Welkom bij VWS
Minister wil alcoholmarketing reguleren
Zelfregulering werkt onvoldoende om alcoholmarketing gericht op
jongeren te beperken. Minister Borst wil daarom de Drank- en Horecawet
aanscherpen.
De minister kondigt dit vandaag aan in een brief aan de Tweede Kamer.
Dit voornemen betekent dat de Keuringsdienst van Waren gaat toezien op
de naleving van de regels voor alcoholmarketing. Zo nodig kunnen de
inspecteurs bestuurlijke boetes uitdelen.
In het verleden heeft de alcoholbranche zich bereid verklaard om mee
te werken aan een terughoudende opstelling als het gaat om
alcoholmarketing en reclame, met name als deze zich op jongeren richt.
Maar in de praktijk blijkt de betekenis hiervan klein. In haar brief
constateert minister Borst onder meer dat er nog steeds alcoholreclame
te zien is op tv-zenders waar veel jongeren naar kijken en dat
promotieteams discotheken bezoeken. Het staat buiten kijf dat
regulering van de alcoholmarketing essentieel is voor het
alcoholpreventiebeleid, concludeert de minister.